A legjobb munkatársait veszítheti el az a cég, aki nem biztosít home office-t
Bár a legtöbb irodában újra indult az élet tavasszal, sok cég választotta hosszútávon is a hibrid működést, vagyis a home office és a személyes jelenlét kombinációját. Másfél év alatt rendkívül fontossá vált az otthoni munkavégzés lehetősége nemcsak a munkáltatók, hanem a munkavállalók számára is. „Olyannyira átalakulóban van a régi rendszer, hogy egyes ágazatokban a legjobb munkatársakat csak akkor fogja tudni megtartani egy cég, ha biztosítja számukra a home office-t. Mindezt pedig a lehető legprofibb informatikai és digitális háttértámogatással teheti meg” – osztotta meg tapasztalatait Juhász Viktor, a felhőmegoldásokat szállító iSolutions Kft. ügyvezetője.
Sokaknak olyan fontos lett a home office lehetősége, mint a fizetés mértéke
Mikor tavasszal újra beindult az élet az irodákban, rövid időn belül sok munkáltató szembesült azzal, hogy nem tudja a home office előtti mederben folytatni a működést. Vannak ugyan, akik szívesen kezdtek el újra bejárni dolgozni, de az elmúlt félév tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy a munkavállalók hozzászoktak az otthoni munkavégzéshez, kialakítottak egy új ritmust. Digitálisan társalognak, ami különösen az introvertált embereknek kedvez, hiszen így ők jobban tudnak a munkára koncentrálni. Emellett költség- és időhatékonyabb is lehet az otthoni munka, hiszen nem kell költeni az utazásra, a munkaruhára, külön étkezésre, és a munkába járás ideje is megspórolható.
Különösen nehéz helyzetbe azok a cégek kerülhetnek, akik görcsösen ragaszkodnak a személyes jelenléthez, miközben a legértékesebb munkavállalóik és szakembereik közül sokan szívesebben és hatékonyabban dolgoznak otthonról. „Nagyon gyorsan eljöhet az az idő, hogy a legjobb dolgozóit azért veszíti el egy vállalkozás, mert nem veszi figyelembe az igényeit, nem biztosítja számára, hogy otthonról végezze el a munkát. Ezek a szakemberek könnyen találni fognak egy számukra kedvezőbb feltételeket kínáló munkahelyet. Be kell látni, hogy elérkeztünk abba a korba, amikor egy cég sikerét erősen befolyásolja, hogy engedett-e a home office és ha igen, az milyen háttérrel működik” – véli Juhász Viktor.
A munkáltatóknak alkalmazkodni kell, ha sikeresek akarnak maradni
Mivel bármikor bekövetkezhet egy újabb lezárás, és az otthoni munkavégzésre való kötelező átállás, a legtöbb vállalkozás tisztában van vele, hogy ideje olyan informatikai és digitális hátteret kialakítani, ami megkönnyíti a szervezet életét. A valóságban azonban a munkáltatók többsége még mindig erősen tart a home office-tól. „Ennek több oka is van, de a legfőbb kifogások általában ezek: a vezetők kevésbé látják a folyamatokat, például azt, hogy hány órát dolgozik pontosan a munkavállaló. Úgy érzik, kiengedik a kezükből a kontrollt, ha nincs közvetlen személyes napi kapcsolat a kollégával. Nem megfelelő az információáramlás, nincsenek meg azok a platformok digitálisan, ahol hatékonyan lehet kommunikálni. Illetve hiányzik a megfelelő szoftveres háttér, ami miatt sok a pontatlanság, a javítani való, és ez stresszhez vezet. Emellett sok vezető érzi úgy, hogy az ad-hoc feladatok kiosztása és végrehajtása jóval nehezebb home office esetében” – vázolta fel Juhász Viktor. Kiemelte: A cégek legfőbb feladata a közeljövőben, hogy mindent meg kell majd tudni oldani digitálisan, amit eddig analóg módon tettek meg.
Még nem késő változtatni, de aki ebben lemarad, hátrányba kerülhet
Alapvetően a kis- és középvállalkozásokat két csoportba lehet osztani informatikai fejlesztések terén. Az első csoport, aki nem igazán költött rá eddig, a másik pedig, aki eddig is sokat foglalkozott a digitális rendszereivel és folyamatosan keresi a jobb megoldásokat. Utóbbi könnyebb helyzetben van a home office térhódításával is, ők általában nyitottabbak és hajlandóak időt és pénzt befektetni a fejlődés érdekében. „Az első csoportból nehéz meggyőzni a változtatás szükségességéről azokat, akik még mindig szinte teljesen elzárkóznak a digitalizációtól. Ők már most hatalmas hátrányban vannak a versenytársaikhoz képest. Szerencsére egyre többen vannak azok, akik 5-6 éve nem foglalkoztak informatikai fejlesztésekkel, de most nagyon ráfókuszáltak és keresik a megfelelő szolgáltatót, akiben megbíznak” – véli a szakember. „Nagyon sok cégnél látjuk, hogy meg vannak ijedve, drágának ítélik a megoldásokat, de a bérrel összevetve minimális összegről beszélünk. A versenyképesség növelése és a munkavállaló megtartása miatt a digitális átállás nem költség, hanem a túlélés és a fejlődés kulcsa” – összegez Juhász Viktor.
Kapcsolódó cikkek
- Digital Health Summit: Elkerülhetetlen a digitalizáció a jövő gyógyszeripara számára
- A videójátékok és a munkavégzés kapcsolata
- Covid 4. hullám és az üzletmenet folytonosság kérdései
- Nem kell tolmács az építkezésen a vendégmunkás mellé, van jobb megoldás
- Robbanás előtt az egészségügyi digitalizáció Magyarországon
- Profin Zoom-olunk, de elég ez nekünk?
- Kilőtt az építőipar, most kell észnél lenni
- A logisztika digitalizációja a fejlett adatkezelésen alapul
- Együttműködési szándéknyilatkozatot írtak alá a V4 Smart Platform hazai iparági partnerei
- A Telekom digitalizációs kampányait díjazta a legrangosabb nemzetközi PR-verseny
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.