Növekvő automatizáció a logisztikában
A mobilitás és a termelékenység növelés az elmúlt években minden logisztikai vállalat céljává vált. Ahogy az iparágak számos területén, úgy a logisztikában is az automatizáció globális szinten növekvő tendenciát mutat és az elkövetkező években meghatározó lehet a logisztikával foglalkozó vállalatok számára. A QLM piaci kitekintése.
A technológia folyamatos fejlődése a raktározással, az áruk mozgatásával foglalkozó vállalatokat is érinti. A nagyobb hatékonyságra való törekvés és a koronavírus-járvány a raktározási folyamatok automatizálásához vezetett. Manapság a cégeknek rendkívül fontos, hogy az árumozgatás során a hatékonyságra összpontosítsanak elsődlegesen, hogy lépést tudjanak tartani a piac és a fogyasztók igényeivel.
2026-ra duplája lesz a logisztikai automatizálási piac értéke
2020-ban 52,19 milliárd dollár volt a logisztikai automatizálási piac értéke, egy felmérés szerint pedig ez a szám 2026-ra duplájára, 104, 53 millió dollárra emelkedhet. Az ipari tárgyak internetének (IIoT) megjelenése és az összekapcsolt rendszerek hálózatának lehetősége segíti az iparágakat számos feladat elvégzésében, mint például az anyaggyűjtés, válogatás, rendelés, csomagolás, raktárbiztonság és ellenőrzés. Ez a tényező óriási árréssel segíti a működési hatékonyság javítását. Az IoT segít átalakítani a modern raktárat egy összekapcsolt és összehangolt rendszerré, lehetővé teszi az eszközök és a rendszerek számára az adatok gyűjtését, tárolását és megosztását is. Továbbá raktári robotok, drónok, raklapok, berendezések csatlakoztatásáért is felelős.
Robotok megjelenése a raktárakban - kevesebb munkaerő-igény
A robotok jelentős funkciókat töltenek be a világ számos pontján, és várhatóan az elkövetkezendő években a logisztikában is egyre nagyobb mértékben megfigyelhető lesz az alkalmazásuk. A robotok a raktározási folyamatok során használhatók többet között csomagolásra, válogatásra, kötegelésre, szállításra és ellenőrzésre is. Becslések szerint 2025-re 50 ezer robotraktár és mintegy 4 millió robotberendezés fog üzemelni világszerte. A Bank of America felmérése szerint 2025-re az összes gyártás 45%-át robottechnológiával végzik majd. Egyes vállalatok már milliókat fektettek a raktározási és szállítási hatékonyság növelésébe. A robotok hetente több ezer megrendelést is képesek lebonyolítani, és az sem utolsó szempont, hogy a robotok alkalmazásával a munkaerő költségei is jelentősen csökkenthetők.
Cobotok - kapcsolat az ember és a robot között
Az automatizálás jelentős lépése a cobot megjelenése. A cobot egy olyan robot, amely emberrel együttműködve dolgozik, így más néven együttműködő robotoknak nevezve növeli az emberi munka hatékonyságát azáltal, hogy segítenek nekik olyan folyamatokban, mint az áruk kezelése és csomagolása, ezáltal időt spórolva a munkavállalónak. A legtöbb vállalat azért választja ezt a módszert a robotok helyett, mert így nem kell megválni az emberi munkaerőtől, azonban jelentős mértékben, hatékonyan növelhető a munkaerő kapacitása. A Loup Ventures előrejelzése szerint a cobot iparág 625 milliárd dolláros piaci lehetőséget jelent majd 2025-re.
Bár a teljes automatizálás adja a legnagyobb hatékonyság növelést, ez sok vállalkozás esetében még túl nagy beruházást, vagy túlságosan későn megtérülő befektetést jelent. Viszont a fokozatosság elve szerint kicsi, de előre megtervezett és folyamatos lépésekkel lehet a hatékonyságot növelni. Jó példa lehet erre a fejlett és integrált raktárirányítási rendszerek bevezetése, a folyamatok részleges automatizálása is, de akár a korábbiaknál hatékonyabb anyagmozgató berendezések, vagy biztonsági berendezések használata is, amelyek segítségével ugyanakkora munkaerővel és eszközparkkal is lényegesen több árut lehet megmozgatni egységnyi idő alatt.
Nőtt a beruházások volumene
A Központi Statisztikai Hivatal 2021. II. negyedévi felméréséből kiderült, hogy a szállítás, raktározás beruházási mérték az előző negyedévekben tapasztalt csökkenés után ismét nőtt 14%-kal. Ez az adat is jól mutatja, hogy a vállalatok hajlandóságot mutatnak a hatékonyság növelésére. „A hatékonyságnövelés az automatizálásban és nem utolsó sorban a géppark frissítésében is jelentősen is megmutatkozhat. Az áruk mozgatása során érdemes olyan magasabb termelékenységet biztosító targoncákban gondolkodni, amelyek kiemelkedő gyorsulási értékekkel, emelési és mozgási sebességgel és gyorsabb ciklusidővel bírnak” - tette hozzá Bérces Pál, a QLM Logistics Solutions Kft. ügyvezető igazgatója.
A raktározási hatékonyság javítása minden vállalat célja, így kétségtelen, hogy az automatizálás hamarosan új szokás lesz a logisztikai vállalatok körében. Ezenkívül a raktár hatékonyságának és termelékenységének növelése segíthet a vállalat jövőjének biztosításában is.
Kapcsolódó cikkek
- A MiR és a CSi közösen automatizálja az anyagmozgatást az FMCG üzemekben
- Újabb robotikai ágazat van feltörekvőben
- Megnyílt a SZTAKI-ban Ottonie von Roeder kiállítása
- Csak a filmekben ébrednek öntudatra a robotok
- A sokoldalú robotikai kiegészítők gyorsabb megtérülést eredményeznek
- Fűszerez, steaket süt és még el is takarít
- Robotikai világszínvonal Esztergomból
- A belső logisztika fejlesztése autonóm mobil robotok nagy flottáival
- Robotokkal növelhető a fenntarthatóság
- Az ABB Robotika üzletága tesztközpontot nyit
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.