A kollégák egyik fele otthon ül, a másik az irodában – mit kezdhet ezzel a cég?
A világjárvány természetessé tette a munkahelyeken azt, ami azelőtt ritkán fordult elő: a csapat egyik fele otthonról dolgozik, a másik az irodából. Ez az úgynevezett hibrid munkavégzés teljesen új kihívás a cégeknek. Akár külső segítségre is szüksége lehet a vezetőknek, hogy a vállalat alkalmazkodni tudjon az új helyzethez.
Az egyetemi képzéseken ma már egyre több a csoportmunka, de egy-egy munkahelyen összességében még mindig többségében vannak az idősebb generációk tagjai, akik nem ebben a tanulási közegben szocializálódtak, és már a munka során sajátították el azt, hogyan kell csapatban dolgozni. A világjárvány ezt a helyzetet csak rontotta: most sokkal több figyelmet kell fordítani arra, hogy a csapatok jól tudjanak együtt dolgozni.
Nehezebben megy az online csoportmunka
A hibrid munkavégzés több aspektusa is nehezíti az együttműködést. A munkavállalók időben aszinkronban vannak: az otthon dolgozók nem mindig tartják a megszokott munkaidőt, így lehet, hogy valaki este dolgozik, míg más reggel. Emellett – legalább részben – eltűntek az informális csatornák: az ötletek nem a folyosói beszélgetések során merülnek fel, a problémák pedig nem a kávégép mellett oldódnak meg.
„Csoportban dolgozni teljesen más, mint egyedül vagy párosával, és ez az online térre is igaz – mondja Sándor Jenő, a Budapesti Metropolitan Egyetem business és team coach képzésének szakvezetője. – A világjárvány teljesen átírta a munkahelyi csoportdinamika szabályait, hiszen a digitális felületeken teljesen másképp működik a szemkontaktus és a testbeszéd – ha egyáltalán be vannak kapcsolva a kamerák –, és ennek hiányában a meetingek sok esetben lassabbak és döcögősebbek. Míg az egyéni munka sokszor gyorsabban zajlik home office-ban, a csoportmunkát máshogy kell kezelnie a vezetőknek az online vagy hibrid munkavégzés esetén, mint ahogy azt korábban az irodában tették.”
Online és offline is jelen leszünk
Sok cég is felismerte a hibrid munkavégzés tagadhatatlan előnyeit, - a mobilitást, a rugalmas munkavégzést, az összetettebb feladatokban való nyugodt elmélyülés lehetőségét - így várhatóan hosszú távon is velünk marad ez a munkavégzési forma. Éppen ezért érdemes kétféle csoportmunka-metódusra készülnünk a következő években: fel kell vérteznünk magunkat egy online és egy offline kommunikációs eszköztárral is, hiszen a különböző helyzetekben eltérő módszerek vezetnek majd sikerre.
„A hibrid munkavégzésben a felsőoktatásban általában megszerezhető skilleken túl olyan készségek is szükségessé válnak, mint a kamerán keresztüli meggyőzés vagy a digitális csapatmunka – mondta Papp-Váry Árpád, a Metropolitan Egyetem Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Karának dékánja. – A Metropolitan Egyetemen ezért a kommunikáció, az érzelmi intelligencia vagy a konfliktuskezelés mellett a digitális készségekkel is foglalkozunk, hogy a pályakezdők már úgy lépjenek a munkaerőpiacra, hogy tisztában vannak a különböző felületeken alkalmazható eltérő kommunikációs módszerekkel.”
Külső segítségre is szükség lehet
A hibrid munkavégzés olyan változást idézhet elő egy korábban gördülékenyen működő vállalat életében, ami lassan, de biztosan ronthatja a csoport teljesítményét. Ennek megelőzésében vagy megoldásában segíthet egy team coach, akinek a feladata az, hogy az adott csoport tudatossága javuljon és elérje azt az optimumot, ahogyan a legjobban tud működni. Ehhez tisztában kell legyen azzal, mi miért és hogyan zajlik a közös munka során. A jellemzően hónapokon át tartó, néhány hetente lefolytatott beszélgetések nyomán kirajzolódnak az együttműködés kérdéses, illetve jól működő területei, miközben a coaching folyamat az egyének soft skilljeit is támogatja, fejleszti.
Kapcsolódó cikkek
- Hibrid munkarendre állt át az SAP
- Így alapozhatunk meg egy sikeres karriert
- A hibrid munkakörnyezet több érzékenységet és rugalmasságot kíván meg a vezetőktől
- Hibrid munkarendet és még több rugalmasságot kínál a Vodafone dolgozóinak
- A Cisco bemutatta a Webex legújabb innovációit
- Pályaválasztási konfliktusok a családban
- Így tudhatjuk meg, milyen szerepet töltünk be munkahelyünkön
- 5 dolog, amiért érdemes társasjátékozni
- A Budapesti Metropolitan Egyetem a válságos időkben is bővül
- Fenntarthatósági szakemberek reformálhatják meg a divatipart
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Prémium gaming élmény a felhasználóknak
A 48,9" hüvelykes (124,3 cm) Philips Evnia 49M2C8900L gaming monitor tele van erőteljes funkciókkal: QD-OLED panel, 32:9 SuperWide kijelző, 5120x1440 felbontás, 144 Hz, Ambiglow és DTS hangzás teszik a kiváló minőségű Evnia 8000 sorozat új tagját igazán figyelemfelkeltővé.
Buszos útdíjfizetés – az első időszak tanulságai
A legtöbb busz a legkevésbé szennyező kategóriába tartozik, a külföldi járművek az autópályákat használják, míg a hazai személyszállítók harmada inkább az olcsóbb útvonalakat választja és a legtöbb vállalkozás felismerte, hogy a használatarányos útdíjfizetés kényszerét minőségbiztosítási fejlesztésekre is lehet használni – ezek a legérdekesebb megállapítások az útdíjfizetés bevezetése óta eltelt időszakból.
Újfajta trendek az irodában
A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.
Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet.