A pandémia után a logisztikai ipar gyorsítja a robotokkal végzett automatizálást
Az ABB „The new norm: How COVID-19 has accelerated the switch to robotic automation” címen közzétette a logisztikai ipar jövőjével foglalkozó tanulmányát. Ebben részletesen kifejti, hogyan fokozza a pandémia a logisztikai ipar robotikai és automatizálási beruházásait, miközben még inkább ráerősít a hosszú távon érvényesülő ágazati tendenciákra, így a munkaerőhiányra, a sokcsatornás termékforgalmazás növekedésére és az e-kereskedelem fellendülésére. A tanulmány a COVID-19 utáni korszak logisztikai ágazatát és az azt erősen befolyásoló tendenciákat vizsgálja, továbbá útmutatást ad arra vonatkozóan, hogy a vállalatok alkalmazkodóképességük fokozása érdekében miként növelhetik robotizálással és automatizálással működésük rugalmasságát.
A jelentés azután készült el, hogy az ABB globális felmérést végzett logisztikai és fuvarcégek körében, melyben a válaszadók 91,5%-a nyilatkozott úgy, hogy működésére hatott a COVID-19. Amikor a járvány 2020 elején megkezdődött, a vállalatok hirtelen azzal szembesültek, hogy az online rendelések és a házhoz szállítás ugrásszerű növekedése óriási keresletet támaszt a legkülönfélébb áruk iránt. Ugyanakkor valahogy pótolniuk kellett az önkéntes karantén, a kormányok által elrendelt szociális távolságtartás és hasonló tényezők miatt kieső munkaerőt. Következésképpen a vállalkozásoknak át kellett alakítaniuk munkafolyamataikat, miközben egyre inkább a robotika és az automatizálás felé fordultak.
„A jelentés kiemeli, milyen mélyreható változások játszódnak le a logisztikai iparban, melyek mind a robotokon alapuló automatizálás felgyorsításának irányában hatnak. Logisztikában érdekelt ügyfeleink mindinkább ráébrednek arra, hogy a robottechnikai és automatizálási megoldások alkalmazása valós értéktöbblettel ruházza fel vállalkozásukat, és lehetővé teszi számukra, hogy gyorsan eleget tegyenek a fogyasztók és a piac változó igényeinek, miközben a munkavállalók egészségének megőrzésében is szerepet játszik azzal, hogy a kockázatosabb munkák automatizálás révén védelmet kínál a megfertőződés kockázatával szemben” – mondja Marc Segura, az ABB Csoport Consumer Segments & Service Robotics rangidős alelnöke. „Modulrendszerű megoldásaink problémamentesen fogadják magukba technológiáinkat a még jobb teljesítmény érdekében, és könnyedén megvalósíthatók a cégcsoport bármelyik telephelyén, legyen az a világ bármely pontján”.
Már a COVID-19 járvány kitörése előtt megfigyelhető volt, hogy a kiskereskedelem és a logisztikai ágazat mind jobban távolodik a vásárlás hagyományos bolti formájától, az emberek többsége szívesebben vásárol az interneten keresztül. Az Európai Unióban 2019 áprilisa és 2020 áprilisa között 30%-kal nőtt az internetes értékesítés nagyságrendje, de hasonló mértékű növekedés volt tapasztalható az USA-ban, az Egyesült Királyságban és Kínában is, ami egyre nagyobb igényt támasztott a raktári automatizálás, ezen belül a robotika iránt*. A raktárak automatizálását szolgáló beruházások esetében a várakozások szerint 2023-ig 12,6%-os összetett éves növekedési rátával (CAGR) számolhatunk, miközben a komissiózó robotok iránti kereslet ezen belül is kiugróan magas, 98,7%-os CAGR növekedési ütemet mutat**. Ezenkívül a globális kereskedelempolitikában bekövetkezett változások, a személyre szabott termékek iránti fogyasztói kereslet változó jellege és a következő, vagy akár aznapi kiszállítás iránti elvárás korábbi hozzáállásuk átgondolására késztették a piac előrelátó szereplőit.
Az ABB új jelentése bemutatja, hogyan lehet a robottechnika és az automatizálás a vállalkozások segítségére munkavállalóik támogatásában, a termelékenység növelésében, a többcsatornás termékforgalmazás gyakorlati megvalósításában és az e-kereskedelem növekedésében rejlő lehetőségek kiaknázásában. Az ABB modulrendszerű megoldásai problémamentesen integrálják a megfelelő technológiákat, és egyes kulcsfontosságú területeken – köztük a komissiózásban, a palettázásban, a raklapok ürítésében és ismételt feltöltésében, a robotizált tárolási és előhívási rendszerek terén, valamint a szingulációban és a termékek osztályozásában – már most is javítják a munkateljesítményt. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a logisztikai szektor vállalatai tovább fokozzák működésük hatékonyságát, rugalmasságát és eredményességét. Ezenkívül a tanulmány öt lépésben foglalja össze mindazt, ami ahhoz kell, hogy egy vállalkozás sikeresen hajtsa végre robotikai és automatizálási fejlesztéseit, továbbá esettanulmányokat mutat be olyan vállalkozásokról, amelyek az automatizálást működésük szerves részévé tették.
_______________
* OECD, 2020. október – E-commerce in the time of COVID-19 - https://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/e-commerce-in-the-time-of-covid-19-3a2b78e8/
** Interact Analysis - Figures quoted in article in SHD Logistics, 2020. március 11. – „Figures support growth in warehouse automation market” – https://www.shdlogistics.com/amhsa/figures-support-growth-warehouse-automation-market
Kapcsolódó cikkek
- Növekvő automatizáció a logisztikában
- A MiR és a CSi közösen automatizálja az anyagmozgatást az FMCG üzemekben
- Újabb robotikai ágazat van feltörekvőben
- Megnyílt a SZTAKI-ban Ottonie von Roeder kiállítása
- Csak a filmekben ébrednek öntudatra a robotok
- A sokoldalú robotikai kiegészítők gyorsabb megtérülést eredményeznek
- Fűszerez, steaket süt és még el is takarít
- Robotikai világszínvonal Esztergomból
- A belső logisztika fejlesztése autonóm mobil robotok nagy flottáival
- Robotokkal növelhető a fenntarthatóság
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.