Robotok segítik a pénzügyi szektor digitális fejlődését
Jelentősen csökkenő ügykezelési idő, javuló ügyfélélmény, csökkenő működési költségek, a monoton feladatok alól felszabaduló kollégák – többek között ezekkel az előnyökkel jár, ha egy pénzintézet szoftverrobotot vet be. A következő időszakban globális szinten évente átlagosan jóval tíz százalék fölötti növekedés várható ezen a piacon.
Látványos változásokat hozott a pénzügyi szektorban az elmúlt másfél év, a korábban megindult digitalizációs folyamat a COVID-járvány hatására még nagyobb lendületet kapott, és a megváltozott fogyasztói szokások és elvárások is lépésre kényszerítik a pénzintézeteket. Emellett egyre nagyobb nyomás nehezedik az ágazat hagyományos képviselőire a megszokott folyamatokat felforgató és az ügyfélkiszolgálást új szintre emelő fintech vállalkozások részéről is. Erre jó példa, hogy Magyarországon is teljes értékű bankká vált és betétbiztosítást is kínál a Revolut, melynek szolgáltatásait egyébként már több mint félmillióan használják itthon.
Ebben a piaci környezetben minden korábbinál fontosabbá vált a pénzintézetek számára, hogy hatékonyan, alacsonyabb költséggel tudják megvalósítani folyamataikat, illetve növeljék az ügyfélélményt. Ezen célkitűzések elérésében jelenthet komoly segítséget a bankoknak és biztosítóknak a robotizált folyamatautomatizálás (RPA), amivel a nagy számban ismétlődő, monoton, időrabló feladatokat lehet átadni a szoftverrobotoknak. Ezek a megoldások képesek utánozni az ügyintézők tevékenységét a már meglévő alkalmazások felületén keresztül, segítségükkel pedig könnyen növelhető az üzleti hatékonyság és csökkenthető a kapcsolódó működési költség. A szoftverrobotok hiba nélkül és fáradhatatlanul végzik munkájukat, így a korábban ezekkel a monoton folyamatokkal foglalkozó munkatársak magasabb hozzáadott értékű feladatokra összepontosíthatnak.
Az RPA-t igazán hatékonyan olyan folyamatok esetében lehet alkalmazni, amelyek szabályalapúak, kevés kivétellel, nagyszámú, automatizálható tranzakcióval járnak, illetve magas szinten sztenderdizáltak a beérkező adatok.
„Amennyiben az előzetes felmérés során sikerül a megfelelő folyamatokat kiválasztani, akkor akár néhány hét alatt is munkába állhat a szoftverrobot, a megtérülés pedig egy sikeres projekt esetében egy éven belüli lehet. Az egyik pénzügyi szektorban tevékenykedő ügyfelünk például több mint 300 százalékos megtérülést (ROI) ért el és még további hasznot is realizált egy kiválasztott folyamat automatizálásával már az első évben. Az általunk fejlesztett robotnak köszönhetően az átlagos ügykezelési idő az említett folyamatnál hatodára csökkent, az emberi hibákból adódó problémák pedig teljesen eltűntek. Ennek köszönhetően jelentősen javult az ügyfélélmény, a késedelemre vonatkozó panaszok megszűntek, a monoton feladatok csökkenésével nőtt a munkatársak motivációja, illetve az sem mellékes szempont, hogy mivel teljesen digitálissá vált a folyamat, évente nagyjából 10 ezer papírlappal kevesebbet nyomtatnak ki, csak azzal az egy ügytípussal kapcsolatban” - mondta el Takács István, a BCA Hungary Kft., az RPA hazai szakértőjének szenior tanácsadója és partnere.
A szoftverrobotok a pénzügyi szektor vállalatainál és egyéb ágazatokban is számos területen alkalmazhatók hatékonyan, így többek között a számlák kezelésénél, ügyféladatok összegyűjtésénél – például hitelügyletek esetében -, díjvisszafizetési folyamatoknál, az értékesítésben és ügyfélszolgálatnál, vagy akár az új kollégák beléptetésénél is. Ennek megfelelően globális szinten folyamatosan nő a kereslet az ilyen megoldások iránt. Az RPA piac a múlt évben 11,9 százalékkal, 1,58 milliárd dollárosra nőtt a Gartner elemzése szerint és a kutatócég a 2024-ig tartó időszakra vonatkozó előrejelzésében évente átlagosan 10 százalék feletti bővülést jósol ennek a szegmensnek.
„A BCA-nál 2016 óta foglalkozunk RPA-val és azóta folyamatosan növeljük a csapatunk szaktudását a teljes spektrumon: a stratégiai fejlesztéstől, az implementáción át, az üzemeltetésig. Büszkék vagyunk rá, hogy az UiPath Gold partnerei vagyunk 2020 óta. Hiszünk abban, hogy akkor lehet jól megvalósítani egy folyamat automatizálását, ha az azt végző szakember az üzleti és technológiai részletekkel is tisztában van. A BCA Hungary-nél éppen ezért olyan kollégáink dolgoznak az RPA projekteken, akik otthonosan mozognak mindkét területen” - tette hozzá Takács István.
Kapcsolódó cikkek
- Ne féljünk a kobotoktól!
- A pandémia után a logisztikai ipar gyorsítja a robotokkal végzett automatizálást
- A MiR és a CSi közösen automatizálja az anyagmozgatást az FMCG üzemekben
- Újabb robotikai ágazat van feltörekvőben
- Megnyílt a SZTAKI-ban Ottonie von Roeder kiállítása
- Csak a filmekben ébrednek öntudatra a robotok
- A sokoldalú robotikai kiegészítők gyorsabb megtérülést eredményeznek
- Fűszerez, steaket süt és még el is takarít
- Robotikai világszínvonal Esztergomból
- A belső logisztika fejlesztése autonóm mobil robotok nagy flottáival
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.