Azonnali megoldás az alkatrészhiányra
A 3D nyomtatás négy évtizedes múltra tekint vissza, ám akkor még nagyméretű és szinte megfizethetetlenül drága gépek készültek, amelyek felhasználási lehetőségei igen korlátozottak voltak. Mára a technológia olyan szintre fejlődött, hogy egy 3D nyomtató az íróasztal sarkában is elfér, és bár hobbi célú, otthoni alkalmazása is elterjedőben van, az ipari felhasználásban betöltött kiemelkedő szerepe jelenti az igazi diadalt számára.
Évről évre növekszik a 3D nyomtatók népszerűsége, amit az elmúlt másfél évben a koronavírus-járvány miatt kialakult alapanyag- és alkatrészhiány még inkább felgyorsított.
„Különösen azok számára hasznos egy 3D nyomtató, akiknek működésük során egyedi tárgyakra, alkatrészekre van szükségük, és ahhoz minél gyorsabban, költséghatékonyabban szeretnének hozzájutni. Emellett léteznek olyan speciális, összetett elemek is, amelyek esetében a 3D nyomtatás az egyetlen módja a gyártásnak” – tudtuk meg Szabó Diánától, a FreeDee Kft. marketingmenedzserétől.
Mérsékli a költségeket, növeli a hatékonyságot
A Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában működő, magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Admasys International Kft. által készített kutatás számos érdekes információra mutat rá a 3D nyomtatási technológia felhasználásával kapcsolatban az érintett régiókban.
A FreeDee oldaláról letölthető 3D nyomtatás riportból látszik, hogy ezen termékek piaca 33%-kal nő évente, az ipari felhasználók többsége a középkategóriás (1600–40 000 euró összeg közötti) készülékeket preferálja. A megkérdezettek azt jósolják, hogy a technológia alkalmazása a jövőben rohamos ütemben fog terjedni.
„Érdekes megfigyelés, hogy főként azok a válaszadók tartják drágának ezeket az eszközöket, akik nem használják. Az aktív felhasználók nem sokallják az árukat, hiszen tisztában vannak azzal, hogy hosszú távon számottevő megtakarításokat érhetnek el általa. Egyebek közt azért, mert nem kell leállnia a teljes gyártósornak, ha hiányzik egy alkatrész és lényegesen kevesebb az adminisztrációs munka” – ismertette Szabó Diána.
A kutatásból az is kiderül, hogy 3D nyomtatóját a vásárlók 70%-a rendszeresen használja, 46%-a naponta. A 3D nyomtatást már használók 90%-a másoknak is ajánlaná a technológiát, 72%-uk pedig még többet tervez fektetni a technológiába. A felmérésben részt vevő cégek a 3D nyomtatás legnagyobb előnyeként a megvalósítási idő rövidülését, valamint a költségek csökkenését említették.
Sokszínű felhasználási módok
A 3D nyomtatók a mérnökök eszközei lettek, a különböző elemek előállítása az additív gyártásnak köszönhetően ma már alig vagy egyáltalán nem jár anyagveszteséggel. A 3D nyomtatáshoz leggyakrabban használt anyagok a műanyagok, a kompozit polimerek és a fémek. Az üveg és a kerámia felhasználása jelenleg kevésbé jelentős, de azok alkalmazása is megduplázódott 2019 óta.
Manapság főleg az alapanyagok terén zajlanak fejlesztések, annak érdekében, hogy minél többfélét lehessen felhasználni 3D nyomtatáshoz, emellett nagy hangsúlyt fektetnek a pontosság növelésére és a vállalati folyamatokba való beilleszthetőség támogatására.
„Gépek tekintetében a középkategóriások népszerűsége teljesen érthető, ugyanis amellett, hogy az áruk kedvezőbb, előnyeik és értékeik megközelítik a felső kategóriás eszközökét. Felhasználásuk egyszerű, tartalmazzák a szükséges szoftveres hátteret, beszerzést követően azonnal üzembe helyezhetőek, csupán a műanyag alapanyagot kell megvásárolni a nyomtatáshoz” – avatott be a marketingmenedzser.
Ha egy cég fontolgatja 3D nyomtató vásárlását, fontos tisztázni, mire van szükségük, mik az igényeik, hogy annak megfelelően válasszanak a kínálatból. A piacon megtalálható eszközök már megbízhatóan működnek, igényes darabokat állítanak elő, így a technológia felhasználási területeinek szinte már csak a képzelet szab határt.
„Az ipari termelés mellett a 3D nyomtatókat előszeretettel alkalmazzák a filmiparban, ahol egyedi díszletelemeket állítanak elő vele, de ugyanígy jelentős szerepet tölt be a divatiparban is ruhák megtervezésénél, fogtechnikákban fogszabályzók, protézisek, implantátumok elkészítése során, de hasznos segítséget nyújt a gumiabroncsok gyártásához is, illetve cipőtalpat és személyre szabott talpbetétet is nyomtatnak már” – sorolta Szabó Diána.
Karban tartja a nyomtatót, képzi a felhasználót
A gyártók kiemelten támogatják, hogy gépeik hosszú élettartamúak legyenek, folyamatos szoftverfrissítéseket bocsájtanak rendelkezésre és biztosítják az alkatrészek elérhetőségét.
A 3D nyomtatókat értékesítő FreeDee Kft. amellett, hogy szakmai tanácsokkal segíti a megfelelő eszköz kiválasztását, azok karbantartása, szervizelése terén is számíthatnak rájuk az ügyfeleik.
Mivel a 3D modellezés és nyomtatás az alapszintet meghaladó ismereteket is igényel, ezért a sikeres használathoz oktatási tevékenységgel is hozzájárulnak, megnyitották Magyarország első és legnagyobb 3D nyomtató oktatási stúdióját, a 3D Akadémiát.
„Mindenki, aki érdeklődik az additív gyártástechnológiák iránt, nálunk megtalálhatja a válaszokat a kérdéseire, kipróbálhat különböző eszközöket, tanulhat és kísérletezhet. Ennek érdekében rendszeresen alapvető tudást nyújtó 3D nyomtatás, modellezés és szkennelés tanfolyamokat tartunk, de haladó és speciális témájú képzések is elérhetőek” – tájékoztatott a szakember.
Kapcsolódó cikkek
- 11 iskola életét változtatja meg a 3D nyomtatás
- Kisszériás gyártás 3D nyomtatással költséghatékonyan
- 3D nyomtató központ nyílt a kisvárdai Szent László Katolikus Középiskolában
- A Xerox és az NPS a 3D nyomtatás terén mélyíti együttműködését
- A 3D technológiát és a távoktatást támogatja az Alza
- Milliárdos befektetést kapott a magyar 3D nyomtatógyártó
- A HP különleges polipropilén alapanyaggal bővíti a 3D nyomtatási iparág lehetőségeit
- 3D nyomtatás és 3D szkennelés témájú ingyenes webinárok
- Izgalmas anyagot készít a CraftUnique az otthoni tanuláshoz
- A magyar 3D nyomtató is felveszi a harcot a koronavírussal
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.