Egy Facebook-letiltás átlagosan 1,2 millió forintos kárt okoz a kkv-knak
A hazai kkv-k harmadát tiltotta már le a közösségimédia-óriás. A letiltott vállalkozások 55%-a semmilyen magyarázatot nem kapott, miközben egy letiltás által okozott átlagos kár közel 1,2 millió forint volt.
A magyar kkv-k 83%-a használja a Facebookot hirdetésre, ami ezzel messze a leggyakoribb kkv-marketingeszköz. Bár egyre kevésbé bíznak benne, de szakítani nem tudnak vele, mert a bevételük jelentős része függ tőle – világít rá a Marketing Commando friss marketingeszköz-kutatása. Pedig a Facebookon céges oldalt, hirdetési fiókot vagy csoportot használó kkv-k hajszálnyira egyharmada, 32%-a már szenvedett el valamilyen letiltást. A letiltások az esetek felében (54%) kárt, azaz árbevétel-kiesést vagy pluszköltséget is okozott, és nem is keveset: az átlagos kár összege 1,2 millió forint.
„Ez döbbenetesen magas arány, melynek a nagysága minket is meglepett. Azt ugyan sejteni lehetett, hogy sokan érintettek a problémában, ezért is vizsgáltuk meg a kérdést, de ilyen arányú, tömeges letiltásokra még álmunkban sem gondoltunk” – jegyzi meg Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
A legtöbb esetben a hirdetési fiókot tiltotta le a Facebook (24%). Az üzleti profil az azt használók 11%-ánál került letiltásra, míg Facebook-csoport 3% esetén. A hirdetési fiókot minden esetben sikerült visszaállítani a válaszadóknak. Végleges letiltást a Facebook-használó válaszadók 1,5%-a kapott.
A fő kihívást az okozza, hogy a nehezen értelmezhető és folyamatosan változó Facebook felhasználói irányelvek alapján nehéz tudni, miért is történik a letiltás. A felmérésben részt vevők beszámolója alapján az esetek 55%-ában egyáltalán nem kaptak indokolást, hogy miért is tiltották le őket. A megkérdezettek 29%-a kapott valamilyen magyarázatot, és mindössze 9% kapott kielégítő indokolást.
„Nem lehet elégszer elismételni: az üzletben a legveszélyesebb szám az egy! Nem állhat stabilan egy cég marketingje sem egy lábon! Az a cég, amelyik a Facebookot használja egyetlen marketingeszközként, az szó szerint a létét kockáztatja” – foglalta össze a legfontosabb tanulságot Wolf Gábor.
Hozzátette: ahogy egy folyó akkor lesz nagy, ha sok forrás táplálja vízzel, úgy egy cég bevétele akkor lesz nagy, ha sok marketingeszköz táplálja vevőkkel. Érdemes tehát a marketing eszköztárából minél több eszközt, nem csak a Facebookot használni.
Oda a bizalom
Az átláthatatlan szabályok és letiltások hatására bizonytalanná váltak a kkv hirdetők, ami jelentősen lerontotta a Facebook megítélését. Már csak a válaszadók 43%-a bízik a Facebookban, mint hirdetési eszközben, ami 11 százalékpontos csökkenést jelent az előző évhez képest. Ezzel párhuzamosan csökkent a közösségi oldalon látható tartalmak hitelességének megítélése. A megkérdezett kkv-k 17%-a tartja hitelesnek a Facebookon látható tartalmakat, ami 3 százalékpontos csökkenés a tavalyi 20%-hoz képest.
A közösségimédia-óriás bizalomvesztése annak a tükrében különösen jelentős, hogy minden más terület bizalmi szintje stagnál. A Google-ben hirdetési eszközként a válaszadók 57%-a bízik, a keresési találatokat pedig 60% tartja hitelesnek. Alig változott, bár továbbra is alacsony a hagyományos média megítélése, melynek tartalmait 14% tartja hitelesnek. Mindössze a válaszadó kkv-k 11%-a tartja hitelesnek az influenszerek által készített tartalmakat.
Népszerű kkv marketing eszközök 10-es toplistája
1. Facebook (helyezés 2020: 1. Változás: –)
2. Honlap (helyezés 2020: 2. Változás: –)
3. Instagram (helyezés 2020: 3. Változás: –)
4. Ajánlás (helyezés 2020: 4. Változás: –)
5. Google (helyezés 2020: 5. Változás: –)
6. Hírlevél (helyezés 2020: 8. Változás: ↑2)
7. Keresőoptimalizálás (helyezés 2020: 7. Változás: –)
8. Blog (helyezés 2020: 6. Változás: ↓2)
9. Ajánlat készítése (helyezés 2020: 9. Változás: –)
10. YouTube (helyezés 2020: 10. Változás: –)
A legnépszerűbb kkv-marketing eszközök tízes listáján idén is az online eszközök dominálnak, tíz eszközből nyolc ilyen. Első helyen a Facebook, második helyen a honlap áll, ami számottevően, 3 százalékponttal erősödött, vélhetően a koronavírus-járvány hatására. Harmadik az előző évhez hasonlóan az Instagram, negyedik az ajánlás, ötödik a Google.
Az előző évhez képest két helyet javítva, hatodik a hírlevél, melyet a keresőoptimalizálás követ. Nyolcadik a blog, ami két helyet rontott az előző évhez képest. Kilencedik az ajánlat készítése, tizedik a YouTube.
Az idei év nyertese a TikTok, mely ugyan nem került a top 10 közelébe, azonban ugrásszerűen, 4-ről 14%-ra nőtt a gyakorisága a kkv-k körében. „A TikTokkal megismétlődni látszik az Instagram sikertörténete. Ha ilyen ütemben nő a felhasználók száma, egy-két éven belül a top 10-be kerülhet” – véli Wolf Gábor.
Ugrásszerűen nőtt a hideghívás hatékonysága
Hatékonyság szempontjából vizsgálva az eszközöket, egészen eltérő a top 10-es lista. Az első helyen ez esetben is a Facebook áll, azonban a második az ajánlás. Harmadik a Google, ami egy helyet lépett előre, helyet cserélve a networkinggel, ami a negyedik. A honlap az ötödik, a webshop a hatodik, hetedik helyen egy helyet erősödve a hírlevél áll. A nyolcadik helyen, 17 helyet erősödve a hideghívás áll. Kilencedik a tévéhirdetés, mely két helyet erősödve, idén először került a top 10 leghatékonyabb eszközei közé. A tízes lista utolsó helyén az ár-összehasonlító oldalon való megjelenés szerepel, amely három helyet rontott az előző évhez képest.
Hatékony kkv marketing eszközök 10-es toplistája
1. Facebook (helyezés 2020: 1. Változás: –)
2. Ajánlás (helyezés 2020: 2. Változás: –)
3. Google (helyezés 2020: 4. Változás: ↑1)
4. Networking (helyezés 2020: 3. Változás: ↓1)
5. Honlap (helyezés 2020: 5. Változás: –)
6. Webshop (helyezés 2020: 6. Változás: –)
7. Hírlevél (helyezés 2020: 9. Változás: ↑2)
8. Hideghívás (helyezés 2020: 25. Változás: ↑17)
9. Tévéhirdetés (helyezés 2020: 11. Változás: ↑2)
10. Árösszehasonlító (helyezés 2020: 7. Változás: ↓3)
A hideghívás hatékonyságának látványos erősödése azért is érdekes, mert a gyakorisága csökkent, a tavalyi 28. helyről a 33. helyre esett vissza. Wolf Gábor szerint az ellentétes mozgás a koronavírus hatásának tulajdonítható. A járvány miatt csökkent a hirdetők köre, így a kisebb reklámzaj, valamint mert tavaszig otthon volt karanténban a fél ország, javult a hatékonyság. Ez utóbbi látszik a tévé hatékonyságának erősödésében is, hiszen a karantén alatt a fél ország a tévé előtt ült.
Mélyen zsebbe kellett nyúlni idén a kkv-knak
Jelentősen nőtt a válaszadók marketingköltése. Az idei átlagos költés 4,9 millió forint körül alakul, ami 31%-os növekedés az előző évi 3,7 millió forinthoz képest. A legtöbben, 37% a Facebookon költöttek többet, míg 28% a Google, 20% az Instagram költéseit növelte.
„A marketingköltést két tényező növelte a kkv-k körében. Egyrészt jelentősen nőttek a Facebook és Google hirdetések árai, melyek a legelterjedtebb marketingeszközök a kkv-k körében. Másrészről a koronavírus-járvány miatti digitalizációs kényszer tetemes extra kiadást eredményezett. Sokan most készítették el az első honlapjukat, webshopjukat, az első fizetett hirdetéseket” – magyarázza Wolf Gábor.
___________
Módszertan
Online, önkitöltős, kérdőíves, kvantitatív kutatás a Marketing Commando Facebook-követőinek és hírlevél-feliratkozóinak körében. Elemszám 950 fő. Az adatok elemzése statisztikai módszerekkel történt. A felmérés nem reprezentatív. A mintavétel 2021 novemberében történt. A kutatás 2009 óta évente kerül elvégzésre.
Kapcsolódó cikkek
- Nem megtévesztő a Facebook ingyenes közösségi médiaként való reklámozása
- Hogyan befolyásolnak az internetes reklámok?
- Újabb mérfölkő a DisplayNOW életében
- Hivatalosan is elindult a magyar fejlesztésű hirdetési webshop
- Az „általános Facebook adó”, a kkv-k új áfája
- A Facebook-nak ki kell fizetni az 1,2 milliárdos büntetést Magyarországnak
- Kelet-európai partnert választott a Facebook
- Egyre nő, de külföldi zsebekbe vándorol a magyar kkv-k reklámköltése
- A Facebook idővonal még személyesebbé válik
- Bár egyre drágább, a kis cégek nem nélkülözhetik a Facebookot
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.