Fordulatokkal teli Black Friday hetek

forrás: Prím Online, 2021. december 13. 20:24

Az ellátási lánc ingadozása és a chiphiány hatásai nagyban befolyásolták az idei vásárlási láz alakulását. Mit jelent ez a kiskereskedők és gyártók számára? Nem mást, mint hogy 2021-ben a november végi hetekben rejlő értékesítési potenciál erősen korlátozott volt a termékek elérhetősége és a magasabb árszintek miatt. 

A kialakult helyzet kapcsán a vásárlók gyakran a megszokottól eltérő döntéseket hoztak, könnyebben váltottak más márkára, amennyiben a kívánt márkából a termék nem volt elérhető. Az ellátási problémákkal kevésbé érintett gyártóknak így lehetőségük volt új vevőket elérni, meggyőzni őket termékeik értékeiről és ily módon megtartani őket. Annyi bizonyos, hogy a rendelkezésre álló készletek szűkössége miatt, aki biztosra akart menni, az már a Fekete Péntek „hetei” alatt megrendelte a kívánt műszaki terméket. 

 

Nemzetközi szinten látszik, hogy a 2021-as Black Friday időszak ezen termékkörök esetében nem tudta tartani a 2020-ban elért szintet. Az alábbi diagramon négy meghatározó ország dinamikáját láthatjuk. Németország, Nagy Britannia, Olaszország és Spanyolország együttesen az akciós időszakban 7 százalékkal kisebb forgalmat bonyolított, mint egy évvel ezelőtt.

 

 

Hogyan is fejlődött az műszaki elektronikai piac hazánkban? Október végéig a tavalyi év azonos időszakához képest (január-október) a magyar piac az eladásokat tekintve stagnált, de az emelkedő árak miatt 11,5 százalékos forgalomnövekedést realizált. Kizárólag az online piacot vizsgálva, - ahonnan a Black Friday is elindult -, némileg más képet látunk: az online térben az értékesített mennyiség 6 százalékkal, az érték pedig 20 százalékkal volt magasabb. 

 

A novemberi akciós időszakban a vásárlók már többnyire a karácsonyi ajándékokat vásárolják meg, ezért az ekkor legnépszerűbb kategóriákat vizsgáljuk most meg részletesebben. A műszaki elektronikai termékek közül a háztartási kisgépeket, a szórakoztató elektronikai-, telekommunikációs eszközöket, notebookokat és játékkonzolokat keresik a legtöbben. 

 

A Háztartási kisgépek éves forgalmának 25-30 százalékát adja az év végi időszak, és online értékesítések szempontjából pedig a november a legmeghatározóbb. Az idei évben november elején az eladások az igazi Black Friday hétre/hetekre közel a tavalyi szinten zártak: -1százalékkal, az online értékesítés pedig stagnált. Értékben viszont a magasabb áraknak köszönhetően nőni tudott a piac, így a forgalom 14 százalékos növekedéssel zárt. 

 

Másik jelentős kategória ebben az időszakban a szórakoztató elektronika, melynek egyik meghatározó termékköre a játékkonzol. A játékkonzol ebben az időszakban idén erőteljesen csökkent, volumen alapon 49 százalékkal, értékben pedig 37 százalékkal. Ez a visszaesés annak is köszönhető, hogy az elmúlt évben az első lezárás alatt nagyon sokan vettek új konzolt, ennek következtében idén a kereslet csökkent.

 

Televíziók esetében valamivel jobb a helyzet, ott a BF hetek alatt a volumen 25 százalékkal, az érték pedig 6 százalékkal esett vissza. Ez a negatív teljesítés azzal is magyarázható, hogy ebben az évben volt futball esemény és Olimpia is, ami előrehozott vásárlásokat eredményezett. Amennyiben csak az online csatornában vizsgáljuk a tv-eladások visszaesését, akkor annak mértéke viszont nagyobb (-37% volumen alapon és -20% forgalom szerint). 

 

Az utolsó nagyobb blokk a Telefonok és a Notebookok értékesítésének változása. Míg az elsőnél ugyancsak kétszámjegyű visszaesést látunk, addig a notebookoknál 1 százalékkal nőtt az értékesítés egy 10 százalékos értékbeni növekedés mellett, sőt online térben jelentős, 15 százalékos növekedést mértünk 24 százalékos értékbeni növekedéssel a Black Friday hetek alatt.

 

 

Hogy melyek voltak a legnépszerűbb termékek az igazi Black Friday hetében, azt a következő diagram szemlélteti. Jól látszik, hogy a termékkörök szinte azonos sorrendben vannak, bár az értékesített mennyiség minden kategóriában csökkent 2020-hoz képest, kivéve a porszívóknál, köszönhetően az álló- és robotporszívóknak.

 

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Az ABB felmérése szerint a legtöbb európai vállalat le akar válni a fosszilis tüzelőanyagokról

A fosszilis tüzelőanyagokról való áttérés az európai energiaszolgáltatók és az ipar számára egyaránt prioritást élvez, de a valóságban hiányosságok tapasztalhatók - több beruházásra van szükség a tiszta energiával kapcsolatos célok eléréséhez– derül ki az ABB Villamosenergia-elosztási Megoldások divíziójának új felméréséből. Franciaország, Németország, Olaszország, Norvégia és az Egyesült Királyság európai, elektrifikációs területre szakosodott beszerzési döntéshozóit kérdezték meg, akiknek több mint fele (51%) elismerte, hogy a vállalatuk nem rendelkezik elegendő erőforrással ahhoz, hogy teljesíteni tudja az energetikai átállással kapcsolatos vállalásait.

2024. november 7. 09:58

Elindult a nevezés az idei Marketing Diamond Awardsra

A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) idén immár tizedik alkalommal hirdeti meg a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára a Marketing Diamond Awards pályázatot, amelyre egészen 2025. január 15-ig nyújthatják be a szervezetek a pályázati anyagaikat. A díj szakmai elismeréseinek átadására 2025. február 11-én az Etele Cinemaban megrendezésre kerülő Digital Marketing Forumon kerül majd sor. 

2024. november 6. 20:49

A vivo, a világ egyik legdinamikusabban növekvő okostelefon-márkája, most Magyarországra is megérkezett

A magyar piacra lépést a Dunán, a különleges atmoszférát biztosító River Diva rendezvényhajón ünnepelte meg a vivo, ahol a márka hazai partnerei és a vivo európai vezetői, köztük Changjun Li, a vivo európai vezérigazgatója, Daizhong Tian, a vivo ausztriai és magyarországi ügyvezetője, valamint Martin Wallner a vivo ausztriai és magyarországi alelnök, egyedülálló élmény keretében ismertették a vivo új terveit Magyarországon.

2024. november 6. 19:50

MediaMarkt: Rekordköltés várható Black Friday alatt

A Black Friday Magyarországon is az egyik legkiemeltebb vásárlási alkalmak egyike, de a MediaMarkt megbízásából készített legfrissebb kutatás szerint a korábbi évekhez képest átalakult az emberek hozzáállása. A felmérés – amelyet a  Publicis Group Hungary finanszírozásával és a PwC kivitelezésével készített a vállalat-, azt mutatja, hogy az akciós árak kereslete továbbra is kiemelkedő, azonban maga a „fekete péntek” már egyre kevésbé bír különleges jelentőséggel.

2024. november 6. 18:05

A Seco Machine Library azonnali forgácsolási adatokat ajánl a felhasználóknak

A Seco bemutatott egy innovatív webalapú eszközt, amely termékspecifikus, azonnali, kiváló minőségű forgácsolási adatokat ajánl az ügyfeleknek a gépadataik alapján. A Seco Machine Library leegyszerűsíti az adott gépekhez megfelelő szerszámok azonosítási, beszerzési és optimalizálási folyamatát.

2024. november 6. 16:31

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51