Biztonságos téli vezetés: abronccsal kapcsolatos hibák, amiket el kell kerülni
Az autóvezetők körében egyértelműen a tél a legkevésbé népszerű évszak, ugyanis nem elég, hogy a körülmények megnehezítik a vezetést, a nem megfelelő felkészüléssel és a közúti forgalomban mutatott kiszámíthatatlan vezetési viselkedéssel sokan saját maguk súlyosbítják a helyzetüket. Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője olyan szituációkra hívja fel a figyelmet, amelyeket el lehet, és el is kell kerülni annak érdekében, hogy biztonságosan átvészelhessük a téli hónapokat.
Első hiba: a megkésett abroncscsere
Az első napon, amikor munkába menet megcsap minket a reggeli fagy, és eszünkbe jut, hogy lassan le kell cserélni a nyári gumiabroncsokat, akkor jött el a téli abroncsok ideje. A téli abroncsok rendkívül fontosak a közúti közlekedés biztonságának szempontjából, különösen a nagy hóesésnek kitett régiókban vagy a hegyvidéki utakon. A téli abroncsok másféle gumikeverékkel készülnek, amely jobb gyorsítási és fékezési teljesítményt nyújt hideg időben, továbbá a profilokat is kimondottan a vizes, latyakos és havas utakra alakítják ki. „A téli gumiabroncsok profilmélysége különösen fontos a havas úton való tapadás szempontjából, mivel haladás közben a hornyokban összegyűlt tömör hó kapcsolatot létesít az úton lévő hóval, aminek köszönhetően egy erőátvitelre alkalmas rendszer jön létre” – mondja a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. A téli abroncsok esetében az „októbertől húsvétig” szabályt ajánlott alkalmazni, téli útkörülményekre ebben a periódusban lehet számítani, ezt pedig nem szabad figyelmen kívül hagyni. Érdemes azt a szempontot is figyelembe venni, hogy a gépjármű kötelező biztosításának díja is kedvezőbb lehet a szezonnak megfelelő abroncs használatával. A budapesti taxikra már kötelező a téli abroncs használata, emellett már csak egy lépésre vagyunk attól, hogy mindenki számára kötelezővé váljon hazánkban is a szezonális gumiabroncsok használata.
Második hiba: elmarad a gumiabroncsnyomás ellenőrzése
Télen is ajánlott rendszeresen ellenőrizni a gumiabroncsnyomást, hiszen a gumiabroncsokban télen is változik a nyomás az üzemeltetés közben. „A megfelelő abroncsnyomás nemcsak a szükséges tapadást biztosítja az útfelületen, hanem csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, és ezáltal a CO2-kibocsátást is” – magyarázza Menkó Illés.
A gumiabroncsnyomás rendszeres ellenőrzése az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerekkel (TPMS) rendelkező járművek esetében is ajánlott a téli időszakban is, hiszen a TPMS rendszer nem helyettesíti az ellenőrzés folyamatát. Az abroncsban lévő túlnyomás ellenőrzésekor nemcsak a nyomást lehet beállítani vagy ellenőrizni, hanem az abroncs állapota is megvizsgálható. A nem megfelelő nyomás használata nemcsak az üzemanyag-fogyasztást növeli, hanem növeli az abroncs terhelését, aminek súlyos következményei lehetnek. A nyomás beállításakor ráadásul felfigyelhetünk az TPMS rendszer által észrevehetetlen sérülésekre vagy rendellenes kopásokra is, melyek szintén a biztonságos közlekedés esélyét csökkentik.
Harmadik hiba: az abroncsok nem megfelelő kezelése
Az magától értetődő, hogy az abroncscsere fontos tényezője a biztonságos téli vezetésnek szezonális abroncsok használata esetén. Azonban helytelen vagy hanyag kezelés miatt nemcsak cserélni kell őket, hanem egy teljesen új szett vásárlása is szükséges lehet. Ez például adódhat a nem megfelelő tárolásból vagy a forszírozott vezetési stílusból. „A gumiabroncsok tartós és mindenekelőtt biztonságos használhatóságának biztosítása érdekében az autóvezetőknek télen előrelátónak kell lenniük, kerülniük kell a hirtelen gyorsításokat és fékezéseket” - tanácsolja Menkó Illés. „A téli gumiabroncsok élettartama is jelentősen meghosszabbodik az abroncsok megfelelő nyári tárolásával. A legfontosabb, hogy fénytől védett, hűvös helyen tároljuk őket” – teszi hozzá a szakértő.
Kapcsolódó cikkek
- Százmillió fékvezérlő elektronika Budapestről a balesetmentes közlekedés szolgálatában
- Együtt küzd a Bridgestone és a Michelin a fenntarthatóságért
- Konferencia a Széchenyi István Egyetemen: fókuszban az autonóm járművek
- Előre jelzi a zöldhullámot a legújabb bécsi közlekedési app
- Így előzhetőek meg a vadbalesetek
- A magyarok fele már az elektromos autózásban látja a gépkocsis közlekedés jövőjét
- Hogyan tudunk egyszerre pénzt spórolni és a környezetet is védeni?
- Autonóm mobilitás: a jövő közlekedése rendkívül összetett
- Új magyar találmány segít megelőzni a vadbaleseteket
- A Continental 2022-től újrahasznosított PET palackokból készít gumiabroncsokat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Egyszerű Airpods-tisztítás és új vezetékes headset gamereknek
Neked is fejtörést okoz, hogy mivel tudnád Apple Airpods fülhallgatódat megfelelően és károkozás nélkül tisztítani? Vagy épp teljesen másban vagy, és azon agyalsz, hogy milyen gaming headsettel tudnál megszabadulni a késleltetéstől? Akkor érdemes továbbolvasnod, mert a Sandberg most mindkét problémára elhozta a megoldást!
A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig
Az ELTE Informatikai Kar idén a „Semmiből született csodák – A mesterséges intelligenciától a soft skilleken át a kibervédelemig” című rendezvénnyel csatlakozott a Lányok Napja országos programhoz.
Kén-hexafluorid betiltása – Nem gáz többé!
Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése az egész világon hatalmas feladat, és e küldetés része a kén-hexafluorid (SF6) gáz teljes körű betiltása is. Ez különösen a villamosenergia-iparban jelent komoly változást, hiszen a kapcsolóberendezések szigeteléséhez eddig rendszerint ezt az anyagot használták.
Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől
Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.
A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.