A hazai webáruházak a karácsonyi szezon győztesei
A felnőtt magyarok háromnegyede a karácsonyra vásárolt ajándékok közül legalább egyet online rendelt meg 2021-ben, elsősorban belföldi webáruházakból – derült ki a Reacty Digital 2022. januári felméréséből.
A csomagok többsége házhozszállítással érkezett, a webáruház által jelzett határidőn belül. Tavaly csupán a 18-79 évesek 8 százaléka utazott fizetős szálláshelyre az ünnepi időszakban, de általánosságban is jellemző, hogy inkább otthon, esetleg rokonoknál töltik az ünnepeket. A karácsonyi időszakban a távol élő rokonokkal való kapcsolattartás elsődleges eszköze a mobiltelefon, de a fiatalok körében már a chat alkalmazások a legnépszerűbbek. A szilvesztert legtöbben otthonukban töltötték, az ilyenkor szokásos tűzijátékozásról pedig megoszlanak a vélemények: legtöbben szeretik, sokan semlegesen állnak hozzá, az ellenzők pedig legnagyobb részben azért utasítják el, mert megijeszti az állatokat.
A legtöbben vegyesen vásároltak üzletben és interneten ajándékot
A 18-79 éves magyarok több mint fele (56%) november-december környékén vásárolta meg a tavalyi karácsonyi ajándékokat. Legkevésbé a fiatalokra (18-29 évesek) jellemző, hogy akár év közben folyamatosan vásárolnának és félretennék azokat karácsonyra, míg a 60 év felettiek között vannak legtöbben, akik egyáltalán nem is vettek karácsonyi ajándékot 2021-ben.
A meglepetések beszerzését illetően az ajándékozók csaknem harmada (30%) inkább, vagy teljesen online rendelt, míg kétötöde (39%) inkább vagy teljesen üzletekben intézte a vásárlást. További harmaduk (31%) a termékek nagyjából felét üzletben vette, míg másik felét online rendelte. A férfiak, illetve a 30 év alattiak körében átlag feletti arányban vannak azok, akik mindent online rendeltek.
Karácsonykor a hazai webáruházakat részesítettük előnyben
Érdekes, hogy bár korábbi felmérésünk alapján* a felnőttek kétötöde (43%) vásárol külföldi webáruházból (is), az ünnepi időszakot inkább a hazai online kereskedők tudták kihasználni: a külföldről való rendelés összességében nem volt jellemző a karácsonyi ajándékok beszerzésekor, tízből kilenc online vásárló inkább magyar webáruházat választott (90%). Átvételi módként a rendelők több mint háromnegyede (77%) választotta a házhozszállítást legalább egy csomag esetében. A boltban, telephelyen vagy irodában való személyes átvétel különösen a budapestiekre volt jellemző (43%).
Az online rendelők bő háromnegyede (77%) nem tapasztalt késést a csomagok kézbesítésében, minden rendelt ajándéka a webáruház által ígért kiszállítási időn belül érkezett meg. Ötödük (19%) viszont azt jelezte, hogy volt olyan csomag, ami valamennyit késett, a külföldről (is) rendelők átlag feletti arányban tapasztalták ezt. Csupán a rendelők 4 százaléka panaszkodott késésre több csomag esetében is.
Mire költünk az ünnepek során?
A férfiak valamivel költekezőbbek az ajándékok tekintetében. Csaknem harmaduk (32%) 50.000 forintnál is többet költött ajándékokra a 2021-es karácsonyi időszakban, míg a nőknek csak kevesebb mint negyede (23%) költött ilyen összegben. A karácsonyi-szilveszteri dekorációt nem vitték túlzásba a magyar felnőttek. Bő kétötödük (42%) egyáltalán nem költött ilyesmire, további harmaduk (33%) pedig legfeljebb 5.000 forintot szánt a díszítésre. A tűzijáték még kevésbé volt jellemző, a 18-79 évesek döntő többsége (84%) egyáltalán nem vásárolt ilyesmit. A legfiatalabb korosztályban, illetve a dél-alföldi régióba tartozók között vannak legtöbben, akik viszont akár 25-50.000 forintot is szántak erre a látványosságra.
Kapcsolattartás az ünnepek alatt
A 18-79 éves magyarok többsége (69%) mobiltelefonon tartja a kapcsolatot az ünnepi időszakban a tőle távol élő vagy épp távol lévő rokonokkal, ismerősökkel. Szintén több mint felük (53%) választja a különböző chat felületeket – például a Messengert vagy a Vibert – erre a célra, a fiatalok esetében pedig ez az arány eléri a kétharmadot (66%). Ezzel körükben ezek a felületek a legnépszerűbbek. A felnőtt lakosság közel kétötöde (37%) él az internetes telefonálás / videóhívás lehetőségével.
Utazás az ünnepi időszakban
A felnőtt magyarok döntő többsége (92%) nem utazott az ünnepi időszak alatt – 2021. december 20. és 2022. január 2. között – fizetős szálláshelyre, de aki mégis, az elsősorban belföldi célpontot választott. A nem utazók elsődleges indoka, hogy általában sem szoktak ebben az időszakban fizetős szálláshelyre menni (62%), inkább otthon, esetleg családtagoknál töltik az ünnepeket, míg további szűk ötöde anyagi megfontolásból maradt most otthon (18%). Aki igénybe vett fizetős szálláshelyet, az többnyire párjával (62%) és/vagy közvetlen családtagjaival (42%) utazott és 2-4 éjszakát töltött el a szálláson.
Az általános utazási szokásokat a többségnél (66%) nem befolyásolta a járványhelyzet, azonban a felnőttek közel negyede (23%) ezért nem látogatta most meg barátait, rokonait, míg hatoduk (16%) a fizetős szálláshelyre való utazásról tett le (részben) a vírusra hivatkozva.
Szilveszter elsősorban otthon
A szilvesztert a felnőttek többsége (77%) saját otthonában töltötte, közel ötödük (18%) barát vagy ismerős otthonában; a rendezvényen, szórakozóhelyen, szállodában történő ünneplés kevéssé volt jellemző. Társaságnak legtöbben a párjukat (47%) és/vagy közvetlen családtagokat (41%) választottak, míg ötödük barátokkal (19%), nyolcaduk pedig egyedül (12%) töltötte a szilvesztert.
A szilveszterhez kapcsolódó tűzijátékot a felnőttek bő kétödöde (44%) szereti, ötöde (22%) semlegesen ítéli meg, míg harmada (34%) kifejezetten ellenzi. Az ellenzők legfőbb indoka (86%), hogy a tűzijáték megijeszti az állatokat, a háziállattal rendelkezők szinte mindegyike jelölte ezt a válaszlehetőséget, de még a háziállattal nem rendelkezők körében is ez számít elsődleges problémának. Emellett az ellenzők kétharmada (65%) veszélyesnek (is) tartja a tűzijátékozást, bő háromötöde (62%) szerint pedig egyszerűen felesleges dolog. Minél idősebb valaki, annál valószínűbb, hogy elítéli a tűzijátékot, a gyermekkel élők között pedig átlag feletti arányban vannak azok, akik nem csak nézni, de vásárolni, használni is szokták a tűzijátékot.
_______________
* Reacty Digital: Az e-kereskedelem egy éve: mit és hogyan vásároltunk online? https://reacty.digital/az-e-kereskedelem-egy-eve-mit-es-hogyan-vasaroltunk-online
Kapcsolódó cikkek
- Évi 5000 óra képernyő előtt - SMS-nyak szindróma
- Mi vár az esportra a járvány okozta nézettségrobbanás után?
- Ezeket a készségeket várják el a cégek a jelentkezőktől
- Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?
- Gyakorlatban mérik fel a V4-országok diákjainak digitális készségeit
- Így vásárolnak elektronikai cikkeket a magyarok
- Még podcastot is többször hallgatunk, mint ahányszor online keresünk társat
- A magyarok a karantén alatt rászoktak a főző- és kertészműsorokra
- A magyarok fele már az elektromos autózásban látja a gépkocsis közlekedés jövőjét
- Hogyan alakította át a magyarok digitális eszközparkját a járványhelyzet?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.