Jövőre eltörlik a sütiket, új megoldások után kell nézni
A Google 2023 végére kivezeti az úgynevezett harmadik feles sütiket a Chrome böngészőből, ami alapjaiban változtatja majd meg a cégek hirdetési magatartását. Ivánka Iván, az Ivanka Digital marketing ügynökség alapítója és vezető tanácsadója arról beszélt, a vállalatoknak most kell felkészülniük a sütimentes világra, hogy ne érje őket derült égből villámcsapásként a techóriás lépése. Mint fogalmazott, az életben maradás feltétele az lesz a kkv-szektor szereplői számára, hogy legyen saját adatbázisuk, amellyel el tudják érni az ügyfeleiket.
2020 januárjában bombaként robbant a hír, hogy a Google két éven belül kivezeti a Chrome böngészőkből a 3rd party cookie elhelyezésének a lehetőségét. A hirdetők nyomása miatt a dátumot egy évvel kitolták, de 2023 végén elérkezik a teljes sütimentes világ, ami feje tetejére állíthatja a marketingszakmát.
Ivánka Iván, az Ivanka Group vállalkozásfejlesztési cégcsoport elnök-vezérigazgatója elmondta, a sütik gyakorlatilag azóta léteznek, hogy van széles körben használt internet. A cookie-k számos rendkívül fontos információhoz juttatják a weboldalak üzemeltetőit, miközben a felhasználóknak is segítséget nyújt, hiszen megjegyzi az adott honlapon végzett munkafolyamatokat.
Mint magyarázta, a sütik négy nagy kategóriába sorolhatók. Az első munkamenet sütik elengedhetetlenek a megfelelő felhasználói élményhez, a felhasználást elősegítő sütik a felhasználónév, jelszó és egyéb adatok tárolásában játszanak szerepet, a teljesítmény cookie-k arról gyűjtenek információt, hogyan keresünk és használunk egy adott weboldalt, a hirdetési sütik pedig azért hasznosak, hogy a felhasználó a számára releváns hirdetésekkel találkozzon az interneten böngészve.
„Egy webhely látogatásánál, a sütik elfogadásával egy fájl kerül fel a számítógépre, ami nyomon követi a felhasználó munkavégzéseit. Ezek egyáltalán nem veszélyesek, nem kémkednek, csupán a szokásokat, egyedi igényeket dokumentálják, majd azokat a megfelelő módon, az adatvédelmi szabályokat betartva kezelik” – magyarázta a szakember.
Az életben maradás a tét a vállalkozásoknál
A jelenlegi állapot viszont nem tart örökké, 2023-tól ugyanis a harmadik feles sütiket bedarálja a Google. Ivánka Iván elmondása szerint ez egyrészt azt jelenti, hogy megszűnik az egyik legkedveltebb marketingeszköz a vállalkozások számára, miközben a felhasználók úgy érezhetik, minden korábbinál magasabb szinten védik a magánszférájukat.
Mint mondta, a Firefox és a Safari esetében ezeket a sütiket már most is blokkolták, a Google Chrome viszont ezeknél jóval népszerűbb böngésző Magyarországon, tehát a 3rd party cookie-k kivezetése itt sokkal több embert és cége is fog majd érinteni, ekkor lesz érzékelhetőbb a hatása.
„A Google már 2020 elején bejelentette a harmadik feles sütik eltörlésére vonatkozó szándékait, ezért fel lehetett volna időben készülni rá, de még most sincs késő. A lényeg, hogy minden cégnek legyen saját felülete, saját domainje és tárhelye, ahonnan a kommunikációt önerőből végre tudja hajtani. Ez nem azt jelenti, hogy minden mástól meg kell szabadulni, de ki kell szélesíteni a csatornákat, hiszen ezek használata ma már nem versenyelőny, hanem az életben maradás feltétele” – mondta az ügyfeleik üzletmenetét az igényfelméréstől a stratégiaalkotáson át egészen a végrehajtásig és visszamérésig támogató Ivanka Digital alapítója.
Példaként említette, hogy kirívó esetekben a közösségi oldalak akár egy teljes napig le tudnak állni technikai okokból (legutóbb ez októberben a teljes világban is megtörtént), az organikus elérések aránya drasztikusan lecsökkent az utóbbi időszakban, ezért kizárólag a rajtunk kívülálló erőforrásokra nem lehet alapozni.
Ivánka Iván a cégeknek azt tanácsolja, tájékozódjanak, hiszen számos olyan bérelhető technológia áll ma már rendelkezésre marketingcélokra, mely a kis- és középvállalkozások számára is megfizethető. Hozzátette, aki szeretne tenni a vállalkozása jövőjéért, ajánlott szakértővel is konzultálnia, aki elnavigálja őt a folyamatosan változó internetes világban.
Kapcsolódó cikkek
- A nők valódi vágyait semmibe veszik a reklámok
- 2022 is az e-kereskedelem éve lesz
- Lehet-e 2022 az egyensúlykeresés éve?
- Ne jusson a marketingtervezés az újévi diéták sorsára!
- Három éves lemaradásban vagyunk Amerikához képest az online marketingben
- Egy Facebook-letiltás átlagosan 1,2 millió forintos kárt okoz a kkv-knak
- Hogyan befolyásolnak az internetes reklámok?
- A marketing szerepe a fenntartható jövőért
- Újabb mérfölkő a DisplayNOW életében
- Hivatalosan is elindult a magyar fejlesztésű hirdetési webshop
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a negyedik nagy digitális kaland
A Digitális Tudásért Alapítvány (DTA), amely szívügyének tekinti a digitális oktatást hazánkban, ismét büszkén rendezi meg 2024. május 23-án, immáron negyedik alkalommal az ország legnagyobb digitális csapatversenyét, a Nagy Digitális Kaland-ot.
Legendás magyar konstruktőrök nyitják meg a School-Computer kiállítást Budapesten
Új helyszínen, a Neumann Társaság Báthori utca 16. alatti székházában mutat be időszaki kiállítást az Informatika Történeti Múzeum Alapítvány – alapítója, a Neumann Társaság szakmai anyagaira építve – az iskolagépek történetéről. School-Computer – a digitális kultúra megjelenése a közoktatásban a címe a tárlatnak, amely a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával május második felétől október végéig látogatható. A május 17-én, 17 órakor zajló megnyitón a legendás Homelab számítógépek konstruktőrei, Lukács József és Lukács Endre mesélnek a személyi számítógépek hőskoráról.
3 árulkodó jel, hogy a cég IT csapata már nem versenyképes
Szinte követhetetlen tempóban fejlődnek a vállalati szolgáltatásokat támogató IT-rendszerek, a cégek pedig komoly piaci hátrányba kerülhetnek, ha nem tartanak lépést a változással. Az ügyfelek és a munkatársak igényei egyre csak nőnek, a versenytársak szolgáltatásai pedig rövid idő alatt gyorsabbá, kényelmesebbé, átláthatóbbá válhatnak a miénknél.
Rákapcsolt az Euronics: már aznap megérkezhet a grill vagy a hűtő
Egyre népszerűbb a vásárlók körében az aznapi kiszállítással vagy áruházi átvétellel történő rendelés az Euronicsnél. A megrendelés napjára házhoz szállítást ígérő szolgáltatás tavaly nyáron indult, idén pedig még szélesebb időablakkal lehet már rendelni Budapesten belül. Az online leadott rendeléseket pedig az áruházakban is át lehet venni akár még aznap, ez a szolgáltatás már országszerte elérhető ingyenesen. Az ilyen módon rendelt termékek toplistáján ott vannak a ventilátorok, a kávék, a mosószerek, és az állateledelek, de rendeltek már asztali grillt is így.
Elérhetővé válik az automatikus munkabérelőleg
Automatikus Munkabérelőleg Rendszer (AMBER) néven biztosít új szolgáltatást a MagNet Faktor a Kulcs-Soft-tal partnerségben. Az új megoldás segítségével a bérszámfejtő szoftvert használó cégek alkalmazottai gyorsan és egyszerűen juthatnak a már ledolgozott munkanapok után járó fizetésükhöz. A munkavállalók mellett a vállalkozásoknak is kedvező ez a lehetőség: az adminisztratív terheik csökkennek, a bérfizetés pedig rugalmassá válik.