Merre tart a tartalomgyártás és a televíziós műsorkészítés?

forrás: Prím Online, 2022. február 20. 12:23

Mekkora a valószínűsége annak, hogy kiválaszthassuk, Szellő István vagy Erős Antónia mondja-e el nekünk az aznapi híreket, hogy a Hotel Margaretet a metaverzumban nézzük vagy ne csak lássuk és halljuk, de akár az illatát is érezzük a gasztroműsoroknak? Milyen a jelenlegi broadcast televíziózás helyzete és a streaming-szolgáltatásokhoz való viszonyunk? 2021-ből szemlélve mi a televíziózás jelene és jövője? Többek között ezeket a kérdéseket jártuk körbe a Kolosi Péterrel, az RTL Hungary programigazgatójával és vezérigazgató helyettesével készült beszélgetésben.

 

• Egyre nő a streaming népszerűsége a magyar lakosság körében

• A digitalizáció új utakra tereli a televíziós csatornákat: elindult az RTL Most és az rtl.hu

• 2035-re jöhet az otthonainkba a metaverzum és a virtuális valóság

• A jövőben a lokális tartalmak, az élőben közvetített showműsorok, sportközvetítések és jól szerkesztett hírműsorok vehetik fel a versenyt a globális szolgáltatókkal

 

Rohamosan nő a streaming-szolgáltatók jelentősége a hagyományos televíziós műsorfogyasztással szemben. Ahhoz képest, hogy a Netflix 2019 októberében rukkolt elő magyar nyelvű oldalával, a GKI Digital 2021 májusában készült kutatásából, amelyik a magyar lakosság tartalomfogyasztási szokásait vizsgálta, kiderült, hogy a felnőtt magyar internetezők 20%-a (kb. 1,3 millió fő) rendelkezik hozzáféréssel legalább egy streaming-szolgáltató kínálatához, 14% pedig használja a hazai online TV szolgáltatások valamelyikét is. A magyarok körében a legismertebb és leginkább használt streaming-platform a Netflix, az online TV szolgáltatások közül pedig az RTL Most.  „Ma még a lineáris televíziózásban lehet több pénzt keresni, de a streaming a jövő” – ezzel a felütéssel indított Kolosi Péter, az RTL Hungary programigazgatója és vezérigazgató helyettese a RE:FACT podcast legutóbbi adásában.

 

A tartalom sokféleségének kánaánja

A technológia forradalmi változásaival több digitális csatornára esett szét a tartalom-fogyasztás, rengeteg felület verseng a fogyasztók figyelméért, emiatt nehéz helyzetbe kerültek a kereskedelmi televíziók globálisan és Magyarországon is. „Amikor Magyarországon először elindultak a kábelcsatornák, 16-17 évvel ezelőtt, mindenki az RTL Klubot és a TV2-t nézte. A két nagy csatorna elérte a nézők 75-80 százalékát, míg a további 15-16 csatornának alig volt jelentősége. Mára a két csatorna eléri a nézők 25-30 százalékát, míg további 50 százalék a nemrég elindított, másik 80 csatornát nézi, mindenki saját igénye és ízlése szerint. Már ezzel eljött a tartalom sokfélesége, az utóbbi 1-2 évben pedig ezt emelte hatványra a digitalizáció” – mondta Kolosi a beszélgetés során. Hozzátette, úgy véli, tartalmi szempontból a jelenlegi világ a világok legjobbika, mert ma biztos, hogy a néző megtalálja a számára érdekes tartalmat.

 

 

A programigazgató hangsúlyozta, a streaming a jövő, és egyik kifejezett céljuk, hogy az RTL Most ténylegesen a magyar Netflix-szé váljon. Úgy vélte azonban, hogy a broadcast televíziózásban is megvannak azok a műfajok, amelyeket érdemes erősíteni. A hagyományosabb televíziók előnyét adó élő műsorok, a valóságshow-k, a sportközvetítések és különféle showműsorok mellett úgy vélte, továbbra is sokan tájékozódnak a világ történéseiről televíziós hírműsorokból, emiatt ezt is a broadcast televíziózás erős műfajai közé helyezte. Sőt hozzátette, hogy habár ezen a területen erős a verseny a streaming-szolgáltatókkal, a magyar sorozatok gyártását is folytatják. Úgy vélte ugyanis, hogy a másik terület, ahol a globális szolgáltatókkal érdemes versenybe szállni, az a helyi tartalmak erősítése.

 

Kérdésként merült fel, hogyan fizessen a néző a tartalomért. Kolosi szerint például van egy olyan tendencia, hogy ha a néző kevesebb reklámot akar például a televíziós műsorok alatt, akkor többet kell majd fizetnie a tartalomért. Hiszen bár a streaming-szolgáltatók nem szakítják meg reklámokkal a programokat, az előfizetéssel megfizeti a néző a szolgáltatás díját. „Innentől kezdve a kérdés azon múlik, hogyan fizetsz a tartalomért. A két szemeddel vagy azzal, hogy megadod a bankkártyaszámodat” – tette hozzá Kolosi.

 

2035-re jöhet az otthonainkba a metaverzum és a virtuális valóság

Annak kapcsán, mit vár a jövőtől, elmondta, nem szeretne jóslatokba bocsátkozni, ugyanakkor úgy vélte, egyre több tartalom lesz a világon mindenütt, és a tartalomfogyasztás sok időt vesz majd el az emberek életéből. Úgy vélte, egyelőre sci-fi lenne elgondolni, hogy esetleg a jövőben személyre szabottan kiválaszthatjuk, melyik tévés mondja el a legfrissebb híreket aznap, viszont 2035-ben a hétköznapjainkban talán a virtuális valóság és a metaverzum is helyet kaphat. „Azt, hogy mely pontokon és hogyan lép be a technológia, mi lesz majd teljesen automatizált, el fogja dönteni az idő” – tette hozzá Kolosi. Lehetőségként hozta fel az automatizált, akár valós idejű szinkronizálást, amelyik beléphet a streaming-szolgáltatók és a broadcast televíziók életébe is, hiszen „már ma beszélgetünk arról, hogy a jövőben eljön az a korszak, amikor én felhívok valakit Japánban, beszélek hozzá magyarul, és ő japánul hallja vissza azt”.

 

A Bosch Rexroth által elindított RE:FACT podcast Kolosi Péterrel, az RTL Hungary programigazgatójával és vezérigazgató-helyettesével meghallgatható a RE:FACT honlapján. A podcast minden egyes műsorában a jövőnket aktívan formáló legizgalmasabb embereket, cégeket és technológiai újításokat mutatja be. A legmodernebb technológia szemüvegén keresztül láttatja a fejlődést az ipar, a számítástechnika, és úgy általában a mindennapi élet színterein.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01