A Continental az autóból a villamosba viszi át a szem elé vetített kijelzőt
A Continental villamosok számára fejlesztett szem elé vetített kijelzőt (head-up display – HUD). A Continental Engineering Services (CES) házon belüli fejlesztési és gyártási szolgáltató központ kijelzőmegoldásának célja a városon belüli közlekedés biztonságosabbá tétele azáltal, hogy a villamosvezetők teljes figyelmüket az úton zajló eseményekre összpontosíthatják. Ez lehetővé teszi például a vészfékezések számának csökkentését is.
A villamosok többnyire zsúfolt, és gyakran kihívásokkal teli belvárosi forgalomban közlekednek, olyan környezetben, ahol a kerékpárok, elektromos rollerek és mopedek népszerűségének emelkedésével egyre csak növekszik a védtelen közlekedők száma. Továbbá sok forgalomban részt vevő gyalogos figyelmét a mobiltelefon használat is elvonja, ami a közlekedési szolgáltatók információi szerint egyre több, gyakran villamosokat is érintő balesethez vezet.
Egy vasúti járműgyártó megbízásából a Continental Engineering Services jelenleg azon dolgozik, hogy gyártásra kész szintre fejlessze az innovatív kijelzőt, amit az idei év közepétől fognak használni Európában. A CES fontos úttörő munkát végez ezzel, hiszen mindeddig a vasúti közlekedésben nem léteztek valódi szem elé vetített kijelzők. A kijelző kulcsfontosságú elemei – például az erős fényforrás – a Continental autóipari portfóliójából származnak, és már több nagy autógyártó különböző járműmodelljében megtalálhatók alapfelszerelésként. „A villamosok szem elé vetített kijelzőjének fejlesztésével jelentős lépést teszünk a városi kötöttpályás közlekedés nagyobb biztonsága felé” – magyarázza Dr. Christoph Falk-Gierlinger, a CES ügyvezető igazgatója. „A korábban a különböző műszerfalakon megjelenített információk mostantól a vezető látóterébe helyezhetők a központi szem elé vetített kijelző segítségével. A figyelem így nem kerül el a forgalomról és az utazás a villamosvezetők és az utasok számára egyaránt biztonságosabbá válik.”
Az új szem elé vetített kijelző segít megelőzni a közlekedés során előforduló ütközéseket
A szem elé vetített kijelzők használata a vasúti járművekben hatalmas előnyökkel jár. Akárcsak az autóiparban, a tendencia az egyre nagyobb szélvédők és ennek következtében az alacsonyabban rögzített műszerfalak irányába mutat. Ebben az esetben azonban a szükséges fejmozdulatok elterelhetik a figyelmet a forgalmi helyzetekről. Ezen felül a szemnek folyamatosan váltania kell a közelre és távolra fókuszálás között, mivel a vezető tekintete a műszerfal és az út között kell, hogy mozogjon. Mindez rendkívül kimerítő a vezető számára. A létfontosságú információk – például a figyelmeztető jelzések, a sebesség, vagy a következő megállóig fennálló távolság – közvetlen kivetítése a látótérbe viszont kényelmesebbé teszi a vezetést, ami emellett nagyobb biztonsághoz is vezet. Ez azért működik, mert az információ úgy jelenik meg virtuálisan, mintha egy bizonyos távolságra helyezkedne el a jármű előtt. Így a szemnek nem kell folyamatosan újrafókuszálnia.
Az új Combiner szem elé vetített kijelző a vezető látóterében egy külső átlátszó képernyőn jeleníti meg az információkat. Ez lehetővé teszi a technológia költséghatékony használatát márkától és gyártótól függetlenül, mind az új fejlesztésű járművekben, mind a meglévő modellek utólagos felszerelése esetén. Amellett, hogy a vezetők egyszerre követhetik figyelemmel az utat és a vezetőhely kijelzőjét, az információ úgy jelenik meg, hogy látszatra mindig ugyanolyan távolságban marad. Emellett az is lényeges, hogy a rendkívül erős LED-eknek köszönhetően az autóiparban már prémium megoldásként bevált Continental szem elé vetített kijelzője erős napsütésben is megfelel a legmagasabb szintű fény- és képminőségi követelményeknek.
A CES mélyreható ismeretekkel és szakértelemmel rendelkezik a nagyüzemi gyártásból származó autóipari technológiák új alkalmazási területekre történő adaptálásában. Az innovatív szem elé vetített kijelző mellett a CES vasúti járműveket érintő technológiai portfóliójában egyéb rendszertechnológiai megoldások is szerepelnek, mint amilyen például a vezető állapotának figyelése – amely egy kamera segítségével követi figyelemmel a sofőrt –, vagy a szemből, illetve oldalról érkező ütközésre figyelmeztető rendszer. Ezeket a technológiákat már sikeresen bevezették a személy- és haszongépjárművek ágazataiban.
A CES mérnökei részletesen megvizsgálták a villamosok működését és vezérlését, a műszaki kihívásokat, valamint a villamosok vezetőhelyeinek kialakításait ahhoz, hogy megfelelően felhasználhassák a technológiát a villamosokban. Az egyik vezető vasúti járműgyártóval szoros együttműködésben történő fejlesztési projekt első lépése egy az autóipari minőségi szabványoknak megfelelő, innovatív és a vasúti közlekedésre optimalizált szem elé vetített kijelzőmegoldás létrehozása volt. A jövőben további felhasználási területek is elképzelhetők, mivel a technológia vonatokon is alkalmazható.
Kapcsolódó cikkek
- Az LG LED-kijelzőin elevenednek meg a Blackdove digitális művészeti alkotásai
- Innovatív szimulációs szoftverrel tökéletesíti a Daimler a jövő kamionjait
- A Continental technológiája innovatív felhasználói élményt hoz az elektromos BMW iX-be
- A Shell a legkisebbeknek segít elsajátítani az alapvető közlekedési szabályokat
- Csúcsteljesítmény fenntarthatóságra fejlesztve
- A német autópályákon a magyar IT biztonságban hisznek
- Napról napra egyre zöldebb az AOC
- Új országos HR vezető a Continental élén
- Polimer-újrahasznosító megoldást díjazott a Continental
- A Continental a CES 2022 kiállításon mutatta be a mobilitás jövőjét
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.