Cobotok és fenntarhatóság
Tavaly július 29-re esett a Föld túllövés napja, ez az a nap, amikor ökológiai lábnyomunk meghaladja a bolygó biokapacitását. Kevesen kapcsolják össze a robotokat és a fenntarthatóságot, de a Föld világnapja lehetőséget ad az automatizálással foglalkozóknak arra, hogy újragondolják, a robotok segítségével hogyan csökkenthetik a hulladékmennyiségüket, az energiafelhasználásukat és hogyan csoportosíthatják jobban a kapacitásokat a bolygónk és társadalmunk védelme érdekében.
A hulladék csökkentése a gyártásban
Egyes gyártási folyamatok sok nyersanyagot igényelnek és emellett sok hulladékot termelnek, többek között a gyártási hibák miatt. A hulladék csökkentésének egyik leghatékonyabb módja az ilyen ágazatokban a gyártási eljárások minőségének javítása csúcstechnológia és a robotika alkalmazásával. A napjainkban bevetett együttműködő robotok nagy mértékben képesek csökkenteni a gyártási hulladékot, mivel az emberi munkaerővel szemben a cobotok képesek ciklusról-ciklusra ugyanúgy megismételni a folyamatokat, javítva ezzel a gyártási minőséget. A cobotok világszerte segítenek a különböző méretű vállalatoknak a selejt csökkentésében például olyan iparágakban, mint a hegesztés, az adagolás és az anyageltávolítás. Bár az egyes műhelyekben vagy gyárakban keletkező hulladékra gyakorolt hatás a világ kihívásainak összefüggésében jelentéktelennek tűnhet, a precíz robottechnológia alkalmazásának teljes globális hatása jelentős lehet.
Az ipar rugalmasságának növelése
Az elmúlt évtizedekben a hangsúly az alacsony árú tömegtermelésen volt. Globálisan számos komplex termelési lánc kialakulását láthattuk, de tapasztalhattuk a gyártók gondolkodásmódjának változását is. A világjárvány rávilágított az ellátási láncok sebezhetőségére, és számos vállalatot arra kényszerített, hogy alaposabban megvizsgálja termelési folyamatait. A világjárvány előtt már megindult a "reshoring" irányzata, ami a más országokban emelkedő munkaerőköltségek és a növekvő szállítási költségek következménye. Most a robottechnológia lehetőséget ad a vállalatoknak, hogy a termelést közelebb hozzák, így a hazai iparágak rugalmasabbá válnak és csökken a globális szállítás jelentős éghajlati hatása.
Helytakarékos cobotok
A jövőben az egyéni preferenciák eltolódását fogjuk látni a tömeggyártású árukról az egyénre és személyre szabottabb termékek felé. Míg a hagyományos ipari robotokat egyetlen feladatra összpontosító, nagyméretű, fix telepítésű berendezéseknek tervezték, az együttműködő robotok kevesebb alapterületet igényelnek, így a vállalatok könnyebben növelhetik termelésüket anélkül, hogy új cellákat és épületeket kellene építeniük. Emellett a cobotok sokoldalúsága hatalmas változást jelent a cégek számára, új lehetőségeket nyitva a változatos, kis volumenű, testre szabott gyártási folyamatok megoldására. Az együttműködő automatizálás komoly lehetőségeket rejt ezen a téren is.
Kapcsolódó cikkek
- Ez az 5 technológiai fejlesztés áll az autonóm mobil robotok gyors térnyerése mögött
- A jövő szinonimája: automatizáció
- Mobil robotmegoldások növelik a termelékenységet a dán KKV-nál
- Az ABB új, nagyméretű robotjai növelik a sebességet és a rugalmasságot az anyagmozgatásban
- A Bosch Rexroth erősíti gyártásautomatizálási üzletágát
- Az ABB Robotika divíziójának új vezetője felvázolja a 2022-es legfontosabb robotikai trendeket
- Együtt a biztonságért
- Együttműködő robotok a gyártásban és az anyagmozgatásban
- Automatizálás az autóiparban
- Ne féljünk a kobotoktól!
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.