A robotika rövid története
Az ötvenes évek legelső robotjaitól napjaink ember-gép együttműködéséig: A gépkocsigyártás a robottechnika igazi mozgástere. Egyetlen iparág sem képes annyira alkalmazkodni, mint az automatizált járműgyártás. Ennek elemi építőkövét a robotok jelentik.
A karosszéria automatizált gyártási folyamata a modern szerelősor mentén az autógyárban. (Source: Jenson / Shutterstock.com)
A science-fiction-ből a valóságba
Jóval azelőtt, hogy a technika megvalósult, az irodalomban fantasztikus elképzelések születtek a robotokról. Maga a robot kifejezés a cseh író, Karel Čapek eredetileg 1920-ban bemutatott színdarabjából származik. A robotika kifejezést pedig első ízben Isaac Asimov a Runaround című novellájában használta 1942-ben.
A sci-fi világától inspirálva két amerikai mérnök, Devol és Engelberger, 1956-ban összefogott. Devol két évvel korábban már szabadalmaztatott egy mechanikus kart. Együtt fejlesztették ki a világ legelső robotját, amely Unimate #001néven ismert. Az első prototípust már 1959-ben felszerelték a General Motorsnál. Az Unimate 1961-re már állandó része volt a gyártósoroknak. Feladata a karosszéria öntött elemeinek hegesztése volt.
Fergeteges fejlődés a 70-es években
A következő évtizedben a robotrendszerek mindenütt jelen voltak az autógyártásban. Ez azáltal vált lehetségessé, hogy a robotszerkezetek mozgathatók voltak, és így a legkülönfélébb munkákat el tudták végezni. Ennek két előfeltétele volt: Egyrészt a nagyobb szabadsági fok és a megfelelő hajtástechnika konstruktív lehetőségei, másrészt informatikai oldalon a programozás lehetősége.
Az első hat tengelyes és tisztán elektromechanikus hajtású robottal – a Famulus-szal – a német Kuka cég jelent meg a piacon 1973-ban. Ez a felépítési mód ma is etalonnak számít. A másik úttörő elem a számítógépes támogatású programozás volt. Az Asea (jelenleg ABB) svéd vállalat 1974-ben egy öt tengelyes robotkart fejlesztett ki, amely első ízben volt programozható Intel mikrokontrollerekkel.
Ugrás a jelenbe: Az autóipar változásban
Szinte egyetlen ágazat sem annyira dinamikus, mint az autóipar. Hosszú ideje a tömeggyártásról a személyre szabott autók gyártására folyik az átállás. Az autógyártók és a beszállítók előtt álló kihívások – az egyre kisebb gyártási tételek, valamint a termelés precizitása és hatékonysága iránti növekvő igények miatt – óriásiak.
Ehhez a robottechnika is hozzájárul. A robotok legújabb generációja a 2000-es évek első évtizedében jelent meg. A cobotok együttműködő robotok. Már nem választja el őket védőkerítés, hanem közvetlenül az emberekkel együtt dolgoznak. Az egy-egy feladatra specializálódott ipari robotokkal ellentétben a cobotok igazi sokoldalú eszközök, mivel inkább az emberi munka kiterjesztéseként és megerősítéseként működnek. A cobot által támogatott gyártás pedig előnyöket is kínál az alkalmazottak számára: a munka kevésbé lesz monoton, ezáltal biztonságosabb és kevésbé hajlamos a hibákra.
Digitalizálás és Ipar 4.0: A jövő robotjaival szemben támasztott követelményeinek folyamatosan nőnek.(Source: Andrey Suslov/Shutterstock.com)
Pillantás a közeli jövőbe
Már 2025-ben a számítógépek és az intelligens gépek teljesítik az összes munkaidő 52%-át, míg az emberek csupán 48%-át. Ezt prognosztizálta a Világgazdasági Fórum (WEF) egy 2017-es tanulmányában. Aggodalomra azonban nincs ok: feltételezik, hogy a munkahelyek továbbra is megmaradnak. A munkaköri leírások azonban az AI (mesterséges intelligencia) kezelésére összpontosítanak.
Honnan származik ez a fejlődés? A szakképzett munkaerő hiánya, az automatizálás és az Ipar 4.0, valamint a termékkel szemben támasztott magas követelmények az ipar számos ágazatában robotizálást tesznek szükségessé. Míg a korábbi robotrendszereket főként nagy iparvállalatoknál alkalmazzák, addig a kis- és középvállalatok egyre inkább a flexibilis robotok célcsoportjává válnak.
Az R-2000 sorozat a FANUC legsikeresebb terméke világszerte – egy igazi erőforrás az anyagmozgatás minden területére és a ponthegesztési alkalmazásokhoz. (FANUC R-2000iB 210F Industrial Robot)
Hogy néz ki jelenleg a piaci helyzet?
Röviden: Nehéz. Csakúgy, mint majdnem minden ágazatban. A gép- és berendezésgyártók rendelési helyzetét áttekintve látható, hogy a rendelésállomány minden eddiginél telítettebb, de az ellátási lánc gondjai és az emelkedő energiaárak miatt ezt nehezen tudják ledolgozni. A robot átlagosan legalább 15 éves élettartama mellett egy használt rendszer vásárlása reális alternatíva. Különösen a kisebb beruházási költségvetéssel rendelkező kkv-k számára. További előny, hogy nincs hosszabb szállítási idő. Az egyes berendezések közvetlenül integrálhatók a folyamatban lévő gyártásba. Charles Darwin után szabadon: „Nem a legerősebb faj marad életben, és nem is a legintelligensebb, hanem azok, amelyek a legjobban reagálnak a változásokra.”
Használt gépekre elsősorban online találhat ajánlatokat – például a Surplex.com oldalon.
Kapcsolódó cikkek
- Robotkutya őrzi a bécsi erőművet
- Háztartási feladatok elvégzésére alkalmas robotot fejleszt a Dyson
- Az ABB Robotics bemutatta a visszanyert tengeri műanyagot felhasználó kiskereskedelem jövőjét
- Mindent kézben tartunk
- Hogyan segítenek az AMR-ek minimalizálni a pazarlást és maximalizálni a hatékonyságot?
- Életmentő és kárfelmérő robotot tökéletesít a SZE mérnöke
- Az RPA felé nyit a Raben Group
- Cobotok és fenntarhatóság
- Ez az 5 technológiai fejlesztés áll az autonóm mobil robotok gyors térnyerése mögött
- Mobil robotmegoldások növelik a termelékenységet a dán KKV-nál
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.