Átadták az ELTE Informatikai Karán a megújult T@T Kuckót
A T@T Kuckó az ELTE Informatikai Karon az élményalapú tanulást segítő digitális tér. 2016-os alapítása óta közönsége és munkatársainak száma igencsak megszaporodott, így a bővítés elkerülhetetlenné vált. 2022. június 10-én megnyílt az újjáépített technológia játszóház, amelyet rögtön birtokba is vehettek a főszereplők, a gyerekek.
„Az Informatikai Karon a korábbi alapterület többszörösén, megújult eszközparkkal kiegészítve olyan hipermodern környezetet alakítottunk ki, amely közösségi foglalkozásoknak tud helyet adni, legyen az iskolai vagy egyetemi óra, szakkör vagy műhelyfoglalkozás, de akár családi élményszerző esemény. Boldogan vállaltuk fel a kialakítás költségeit, hiszen a hazai informatikus- és informatikatanár-képzés vezető intézményeként felelősségünk, hogy hozzájáruljunk egy technológiatudatos, az informatika iránt érdeklődő, azt szakavatottan használó generáció felneveléséhez. Tesszük ezt azzal a nem titkolt előrelátással is, hogy az itt jelenlévő legtehetségesebb gyerekek közül kerülhetnek ki a jövő programtervező informatikusai, tanárai. A rangsorok tanúsága szerint az Informatikai Karra országosan a legjobb hallgatók jelentkeznek, és az erre való felkészülést nem lehet elég korán elkezdeni” – mondta el köszöntőjében Horváth Zoltán, az ELTE Informatikai Kar dékánja.
„A Kuckó gondolata lassan negyven éve fogalmazódott meg, amikor az ELTE óvodájában kezdtünk el digitális környezetet teremteni. Azóta az élményalapú tanulás jegyében hallgatóinkkal rengeteg projektet, versenyt és foglalkozást sikerült meghonosítani a közoktatásban. A 2016-tól intézményesült formában működő Kuckóban az informatikus hallgatók digitális környezeteket, a tanár szakosok pedig ezekhez illeszkedő módszertanokat fejlesztenek. Vizsga helyett gyakran egy-egy osztályt hívunk vendégségbe, akikkel a hallgatók megvalósítják a kifejlesztett foglalkozást és konzultálhatnak a tanárokkal is. Hat év után pedig dupláztunk, megnyitottuk két és fél szobás új STEAM Kuckónkat. A kék szoba a technológiából, a piros pedig a művészetekből indul ki, de mindkettőben interdiszciplináris problémák kidolgozására van mód” – fogalmazott a játszóház alapítója és mindmáig vezetője, Turcsányi-Szabó Márta.
A bemutató foglalkozást a kar hallgatói vezették, a mozaikmódszer használatával differenciált módon tudták kezelni a tanulókat, és ötleteikből megoldást kerestek. A résztvevők hallhattak az informatikus szakmáról, és megtapasztalhatták az "okos appok" mindennapi életben betöltött szerepét is. A gyerekek robotika, QR/VR/AR technológiák, 3D modellezés és programozható miniszámítógépek, micro:bitek által keresték a választ a projekt fő kérdésére: hogyan segítheti az informatika fenntartható jövőnket. Élményeiket és a tanultakat pedig be is mutathatták a felnőtt vendégeknek.
A tanulási motiváció felkeltésében fontos pedagógiai tényező a flexibilis, mindig az adott projekthez alakítható berendezés, amely élesen eltér az iskolában megszokott tantermi környezettől. De ami egészen biztosan meghozza a kedvet a programozáshoz, az a Kuckó két robotkutyája, Aibo és PuppyGo, valamint a Kuckó vezetőjének „tanársegédje”, Maya, az élő kiskutya, aki minden foglalkozáson lelkesen részt vesz, és ellátja a háziasszonyi teendőket is.
„Reméljük, hogy kuckónk másoknak is ötletet ad motiváló környezetek kialakításához, hiszen nemcsak az óvodások és az iskolások, de még az egyetemisták is megérdemlik, hogy ilyen környezetben tanuljanak. Sokan élték, élik meg úgy az iskolás éveiket, hogy tanulni unalmas és fárasztó kötelesség, amit azért csinálunk, mert ’különben nem visszük semmire az életben’. Mi megmutatjuk, hogy a motivált, a kreativitást szabadjára engedő, problémalapú tanulás a gyerekek képességeinek, tehetségének jóval hatékonyabb kibontakozásához vezet.
Akik pedig a módszertannal és az eszközökkel szeretnének megismerkedni, azoknak ajánljuk az ingyenes és saját ütemben elvégezhető ’Élményinformatika mindenkinek’ kurzusunkat. A Kuckóban rendszeresen tartunk foglalkozásokat az érdeklődő osztályoknak, de nyári táborokkal is várjuk a gyerekeket” – zárta a jó hangulatú bemutatót Turcsányi-Szabó Márta.
Kapcsolódó cikkek
- Robotok jelentették be a Vodafone Alapítvány Scratch-versenyének nyerteseit
- 55 éves oktató számítógépmodell éledt újjá a Neumann Társaságnál
- A SUSE átfogó infrastruktúrabiztonsági kínálattal támogatja a vállalatokat a digitális átalakulásban
- Új lehetőségeket teremt Magyarországon az Exadel
- Tovább nőhet az informatikushiány
- 300 informatikai munkahelyet hoz Magyarországra az ALDI
- Bölcsésznőkből lesznek az informatikusok
- A jövő felhőnatív, és konténerekre épül
- Mindkét magyar csapat bronzérmes lett a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián
- A jövő szakembereit a Magyar Telekom támogatásával képzik
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.