Átadták az ELTE Informatikai Karán a megújult T@T Kuckót
A T@T Kuckó az ELTE Informatikai Karon az élményalapú tanulást segítő digitális tér. 2016-os alapítása óta közönsége és munkatársainak száma igencsak megszaporodott, így a bővítés elkerülhetetlenné vált. 2022. június 10-én megnyílt az újjáépített technológia játszóház, amelyet rögtön birtokba is vehettek a főszereplők, a gyerekek.
„Az Informatikai Karon a korábbi alapterület többszörösén, megújult eszközparkkal kiegészítve olyan hipermodern környezetet alakítottunk ki, amely közösségi foglalkozásoknak tud helyet adni, legyen az iskolai vagy egyetemi óra, szakkör vagy műhelyfoglalkozás, de akár családi élményszerző esemény. Boldogan vállaltuk fel a kialakítás költségeit, hiszen a hazai informatikus- és informatikatanár-képzés vezető intézményeként felelősségünk, hogy hozzájáruljunk egy technológiatudatos, az informatika iránt érdeklődő, azt szakavatottan használó generáció felneveléséhez. Tesszük ezt azzal a nem titkolt előrelátással is, hogy az itt jelenlévő legtehetségesebb gyerekek közül kerülhetnek ki a jövő programtervező informatikusai, tanárai. A rangsorok tanúsága szerint az Informatikai Karra országosan a legjobb hallgatók jelentkeznek, és az erre való felkészülést nem lehet elég korán elkezdeni” – mondta el köszöntőjében Horváth Zoltán, az ELTE Informatikai Kar dékánja.
„A Kuckó gondolata lassan negyven éve fogalmazódott meg, amikor az ELTE óvodájában kezdtünk el digitális környezetet teremteni. Azóta az élményalapú tanulás jegyében hallgatóinkkal rengeteg projektet, versenyt és foglalkozást sikerült meghonosítani a közoktatásban. A 2016-tól intézményesült formában működő Kuckóban az informatikus hallgatók digitális környezeteket, a tanár szakosok pedig ezekhez illeszkedő módszertanokat fejlesztenek. Vizsga helyett gyakran egy-egy osztályt hívunk vendégségbe, akikkel a hallgatók megvalósítják a kifejlesztett foglalkozást és konzultálhatnak a tanárokkal is. Hat év után pedig dupláztunk, megnyitottuk két és fél szobás új STEAM Kuckónkat. A kék szoba a technológiából, a piros pedig a művészetekből indul ki, de mindkettőben interdiszciplináris problémák kidolgozására van mód” – fogalmazott a játszóház alapítója és mindmáig vezetője, Turcsányi-Szabó Márta.
A bemutató foglalkozást a kar hallgatói vezették, a mozaikmódszer használatával differenciált módon tudták kezelni a tanulókat, és ötleteikből megoldást kerestek. A résztvevők hallhattak az informatikus szakmáról, és megtapasztalhatták az "okos appok" mindennapi életben betöltött szerepét is. A gyerekek robotika, QR/VR/AR technológiák, 3D modellezés és programozható miniszámítógépek, micro:bitek által keresték a választ a projekt fő kérdésére: hogyan segítheti az informatika fenntartható jövőnket. Élményeiket és a tanultakat pedig be is mutathatták a felnőtt vendégeknek.
A tanulási motiváció felkeltésében fontos pedagógiai tényező a flexibilis, mindig az adott projekthez alakítható berendezés, amely élesen eltér az iskolában megszokott tantermi környezettől. De ami egészen biztosan meghozza a kedvet a programozáshoz, az a Kuckó két robotkutyája, Aibo és PuppyGo, valamint a Kuckó vezetőjének „tanársegédje”, Maya, az élő kiskutya, aki minden foglalkozáson lelkesen részt vesz, és ellátja a háziasszonyi teendőket is.
„Reméljük, hogy kuckónk másoknak is ötletet ad motiváló környezetek kialakításához, hiszen nemcsak az óvodások és az iskolások, de még az egyetemisták is megérdemlik, hogy ilyen környezetben tanuljanak. Sokan élték, élik meg úgy az iskolás éveiket, hogy tanulni unalmas és fárasztó kötelesség, amit azért csinálunk, mert ’különben nem visszük semmire az életben’. Mi megmutatjuk, hogy a motivált, a kreativitást szabadjára engedő, problémalapú tanulás a gyerekek képességeinek, tehetségének jóval hatékonyabb kibontakozásához vezet.
Akik pedig a módszertannal és az eszközökkel szeretnének megismerkedni, azoknak ajánljuk az ingyenes és saját ütemben elvégezhető ’Élményinformatika mindenkinek’ kurzusunkat. A Kuckóban rendszeresen tartunk foglalkozásokat az érdeklődő osztályoknak, de nyári táborokkal is várjuk a gyerekeket” – zárta a jó hangulatú bemutatót Turcsányi-Szabó Márta.
Kapcsolódó cikkek
- Robotok jelentették be a Vodafone Alapítvány Scratch-versenyének nyerteseit
- 55 éves oktató számítógépmodell éledt újjá a Neumann Társaságnál
- A SUSE átfogó infrastruktúrabiztonsági kínálattal támogatja a vállalatokat a digitális átalakulásban
- Új lehetőségeket teremt Magyarországon az Exadel
- Tovább nőhet az informatikushiány
- 300 informatikai munkahelyet hoz Magyarországra az ALDI
- Bölcsésznőkből lesznek az informatikusok
- A jövő felhőnatív, és konténerekre épül
- Mindkét magyar csapat bronzérmes lett a Nemzetközi Informatikai Csapat Diákolimpián
- A jövő szakembereit a Magyar Telekom támogatásával képzik
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban
A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.