Az ABB technológiája biztosítja a kínai Raffles City mérnöki csodájának működését
A „Kőbe zárt zene” videosorozat az építészet „csúcsait” fedezi fel világszerte. A pár perces filmalkotások áttekintik egy-egy épület tervezését az elhelyezkedés, környezeti hatás, funkció és az új technológiák alkalmazása szempontjából.
A sorozat következő része egy léptékében lélegzetelállító, jellegében egyedülálló fejlesztést, a kínai Csungking városában található Raffles City Chongqing épületegyüttest mutatja be. Ez az építészeti látványosság távolról szemlélve is összetéveszthetetlen. A Jangce és a Jialing folyók összefolyásánál körbezárt földnyelven égbe szökő komplexum mára Csungking szimbólumává vált, mely minden irányból – különösen a víz felől nézve – erős benyomást tesz a szemlélőre.
Ennek a nagyjából egymillió négyzetméter összterületű projektnek a megvalósítása óriási felelősséget rótt a tervezőre és a kivitelezőkre. Moshe Safdie, az építész, aki kész volt vállalni ezt a kihívást, olyan világszerte elismert projektekben vett már részt, mint a szingapúri Jewel Changi Airport, a Marina Bay Sands Hotel vagy a Crystal Bridges Museum of American Art. Moshe szerint tévedés, hogy az építészet az úgynevezett „Heuréka!” pillanatokról szólna. Ő inkább hosszú távú feladatnak, az ötletek szakadatlan továbbfejlesztésének és tökéletesítésének tekinti munkáját, míg az első vázlatok nyomán több lépésben meg nem valósul a papírra vetett mű.
A Raffles City Chongqing esetében Moshe számára ez a munka közel egy évtizedig tartott. Az eredmény egy feltűnő komplexum nyolc toronnyal – ezek közül kettő több mint 350 méter magas – és egy „vízszintes felhőkarcolóval”, ami a The Crystal nevet kapta. Külső megjelenésében az épületegyüttes a város gazdag történelmét idézi: északi oldalának ívelt vonala széltől dagadó vitorlára emlékeztet, a 300 méter hosszú függőhíd (skybridge) pedig olyan, mintha az ősi városkapu keresztgerendáját látnánk.
Az épület helyszíne, a Chaotianmen tér, egykor Csungking városának birodalmi bejárata volt, ma a városba látogatók felfedező körútjának kiindulópontjaként ismert. Moshe tudta, hogy a projektnek emelnie kell a tér szimbolikus jelentőségét, azaz a folyók felől a város bejáratának kell lennie, míg a város felől a folyókhoz vezető kijáratnak. Felülről 270 fokos kilátás nyílik a folyókra, és azokon túl a hegyekre.
A városi utcahálózatba beágyazott komplexum észak-dél irányban futó „belső” útjai innovatív forgalomátirányító rendszert, valamint egy metró-, autóbusz- és kompterminálokat egyesítő tranzit csomópontot fognak közre. A közlekedés számos rendelkezésre álló módozata ellenére a Raffles City a gyalogosok igényeiről sem feledkezett meg. A különböző szinteken található számos megközelítési pontnak és gyalogútnak köszönhetően nem gond az irodák, szállodák, apartmanok és szabadidős létesítmények közötti közlekedés. A komplexum területén kialakított parkok és természetközeli terek miatt még 250 méteres magasságban sem kell elszakadni a zöldellő környezettől.
A The Crystal egyfajta „magaslati télikert”, mely a tornyok közül négyet köt össze egymással, benne rekreációt szolgáló létesítményekkel, köztük kertekkel, úszómedencékkel, éttermekkel, szállodai előterekkel és egy üvegpadlóval ellátott kilátóval.
A komplexum felépítése és árnyékoló rendszere egész éven át „állja” a helyi klímát. Moshe elmondta, hogy egy olyan városban, amelyben a sokemeletes épületek dominálnak, ma már nincs értelme a föld színén elhelyezni minden közteret. Ezeknek közel kell lenniük az emberekhez, több szinten is. Ha innen közelítjük meg a kérdést, akkor a The Crystal nem pusztán látványosság, hanem valóban segíti az itt élőket és ide látogatókat.
A sajtó által csak mérnöki csodának nevezett és a LEED-CS előminősítés arany fokozatát elnyerő Raffles City az épületek környezetterhelő hatását csökkentő fejlett technológiákat alkalmazza, legyen szó távfűtésről, hővisszanyerésről, nagy hatásfokú világítási rendszerekről, a természetes megvilágítást érzékelő szenzorokról, vagy éppen az esővíz összegyűjtéséről. Ennek működéséhez az ABB több ezer villamossági terméke is hozzájárul, köztük megszakítók, túlfeszültségvédők és mágneskapcsolók, melyek feladata fenntartani ennek a hatalmas létesítménynek a megbízható áramellátását és elkerülni a kiugró energiacsúcsok létrejöttét.
Öröm látni, ahogy a Raffles City Chongqing életre kel, hatalmas inspirációt nyújtva az itt lakóknak, itt dolgozóknak, az ide látogatóknak, az egész világnak. Vannak, akik szerint Csungking a világ legnagyobb városa, gyakran mégis háttérbe szorul Pekinghez vagy Sanghajhoz képest. A Raffles City elkészültével gyökeresen megváltozhat ez a kép. Moshe szerint olyan ez a projekt, mintha bejelentenénk a világnak: „Megérkeztünk!”.
A „Kőbe zárt zene” sorozat további részei ezen a linken tekinthetők meg. Magyar felirattal az ABB Magyarország YouTube csatornáján.
Kapcsolódó cikkek
- A DS Smith az ABB-t választotta üzeme automatizálási rendszerének korszerűsítésére
- Az ABB folyamatirányító rendszert telepít Lengyelországban
- A MAN és az ABB E-mobility felpörgeti az elektromobilitást
- Eszközadatok: A „csináld magad” a múlté
- A globális ipar felgyorsítja az energiahatékonysági beruházásokat
- Az ABB Robotics bemutatta a visszanyert tengeri műanyagot felhasználó kiskereskedelem jövőjét
- Az ABB Robotics bemutatja a világ első, robotfestésű, műalkotásnak minősülő “art car” autóját
- Az ABB támogatja a Shell globális EV-töltési törekvéseit
- Az ABB üdvözli az Európai Unió új, F-gázra vonatkozó javaslatát
- ABB segítséggel gyorsul az észak-balatoni vasútvonal
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.