Fontos-e a környezet védelme a hazai vállalkozásoknak?
A környezettudatos működés a gazdasági élet szereplői számára is egyre fontosabb szempont. A nagy multinacionális cégek körében egyre népszerűbb az ESG* szempontok szerint való működés, mikor a cégek a profitmaximalizáláson túlnyúló szempontokat is figyelembe vesznek működésük során. A szemlélet egyre jobban terjed a hazai nagyobb cégek körében is. A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2022 májusi felmérése keretében 900 hazai (jellemzően KKV) vállalkozás válaszolt a környezettudatossággal kapcsolatos attitűdjeiről feltett kérdésekre. Ezen belül a környezetvédelmi tanúsítások meglétét vizsgálták, illetve a karbonlábnyom csökkentése érdekében kifejtett tevékenységekről érdeklődtek.
A vállalkozások 25%-a rendelkezett EMAS vagy ISO 14001 (környezetközpontú irányítási rendszer) tanúsítvánnyal. A vállalatméret növekedésével a tanúsítvánnyal rendelkezők aránya jelentősen nő. A legkevésbé a 11 főnél kevesebbet foglalkoztató vállalkozásoknál található tanúsítvány (11,5%), szemben a 150 fő feletti cégek 72-79%-os arányával, ami azzal is összefügg, hogy a tanúsítvány megszerzése és fenntartása jelentős munkát igényel.
Rendelkezik-e az adott cég EMAS vagy ISO 14001 tanúsítvánnyal,
létszámkategóriák szerint (százalék)
A legnagyobb arányban az ipari cégek tanúsítják tevékenységüket környezetirányítási szempontból (47%), majd az építőipari vállalkozások következnek (27%). A kereskedelem és az üzleti szolgáltatások esetében 19-19% a megfelelő arány, ami a tevékenyég jellege miatt nagy aránynak tekinthető.
Megvizsgálták azt is, hogy mit tesznek a cégek a környezeti lábnyom** csökkentése (pl. szelektív hulladékgyűjtés, energiatakarékos égők használata stb.) érdekében. A számok kedvező képest mutatnak: a válaszoló cégek 56%-a igen gyakran, 32%-a esetenként tesz lépéseket, mindössze 12% nem tesz semmit. Ezen belül a 11 fő alatti cégek 59%-a gyakran, 25%-a esetenként tesz a környezetért, míg 16%-ukat nem érdeklik a környezetvédelmi szempontok. A leginkább a 151-250 fő közötti cégek állítják magukról, hogy odafigyelnek környezeti lábnyomukra: 76%uk rendszeresen, 18%-uk esetenként tesz valamit a környezetért. Meglepő módon a kereskedelmi és az üzleti szolgáltatást nyújtó cégek a legaktívabbak ezen a területen (62-64% igen gyakran, 22-23% gyakran tesz a környezetért), a legkevésbé az építőipari vállalkozások aktívak (38% gyakran, 54% eseti jelleggel végez környezet óvó lépéseket). Ugyanakkor összességében az ipari cégek a legjobbak, mivel csak 4%-uk nem tesz semmit, majd az építőipar (8%) és a kereskedelem, illetve az üzleti szolgáltatások (14-15%) a sorrend.
Tesz-e a vállalkozás környezeti lábnyomának csökkentése érdekében,
létszámkategóriák szerint (százalék)
Látható tehát, hogy a környezettudatosság jelentősen függ az adott vállalkozás méretétől és ágazatától. Míg a mikro-, kis- és középvállalkozások inkább csak esetenként foglalkoznak környezetvédő tevékenységgel, addig ez a nagyobb vállalkozásoknál jóval gyakoribb. Mindez azért fontos, mert a 11 fő alatti cégek adják a vállalkozások nettó árbevételének 25%-át, míg a 150 fő felettiek 27%-át 2020-ban. Vagyis célszerű a kisebb KKV-k környezetvédelmi erőfeszítéseit erőteljesebben támogatni, mivel számukra kevésbé látható ezen tevékenységek megtérülése.
________________
* Enviromental, Social and Governance – A környezeti hatások, társadalmi kérdések és a vállalatirányítás kapcsolata.
** Azt fejezi ki, hogy adott technológiai fejlettség mellett a vizsgált cégnek mennyi természeti erőforrásra van szüksége tevékenysége fenntartásához.
Kapcsolódó cikkek
- Egyedülálló zöld dobásra készül a MATE az idei EFOTT fesztiválon
- Ezért érdemes a vállalatoknak a 'digital twin' technológiába fektetni
- Felderítési akció drónokkal
- Magyar fejlesztés segíthet a szennyvíz hasznosításában
- Újgenerációs csomagolóanyag a zöldség-gyümölcs szektorban
- Fenntartható okostelefonok: hosszabb élettartam, zöldebb világ
- Az LG ismét elnyerte az ENERGY STAR év partnere díjat
- Az ABB üdvözli az Európai Unió új, F-gázra vonatkozó javaslatát
- A Seco Zöld Alapja már több mint egy évtizede ér el fenntarthatósági célokat
- Az e-hulladékok több mint háromnegyedét hasznosítottuk újra tavaly
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.