Digitális arcfelismerő technológiában erős vállalat bővít Budapesten
Noha korábban sokan idegenkedtek a digitális arcfelismerő rendszerektől, ma már egyre többen ezzel a megoldással oldják fel az okostelefonjukat, a következő évtizedben pedig várhatóan négyszeresére nő az arcfelismerés jelenleg 4 milliárd dolláros piaca. A rendezvényszervezéstől a vendéglátáson át a biztonságtechnikáig számos iparág húzhat hasznot a technológiából, és ebből magyar szakemberek is kivehetik a részüket.
A Budapesten fél éve fejlesztőközpontot nyitó amerikai szoftvercég, az Exadel ugyanis olyan megoldást kínál, amellyel akár kisvállalkozások is könnyedén beépíthetik az arcfelismerést szolgáltatásaikba, még akkor is, ha nincs semmilyen tapasztalatuk a gépi tanulás terén.
Már közel minden második felhasználó „arcával” oldja fel telefonját
Piackutatások szerint 2020-ban 3,86 milliárd dollárra rúgott az arcfelismerő technológiák piaca, és az évtized végéig évente várhatóan 16 százalékkal fog bővülni. Noha néhány éve gyakran lehetett olvasni az arcfelismeréssel kapcsolatos személyiségi jogi aggályokról, a közelmúlt trendjei azt mutatják, hogy sok esetben az emberek szívesen használják a technológiát, és nem idegenkednek attól, hogy más területeken is alkalmazzák. Egy 2021-ben készült brit jelentésből például kiderült: az emberek 82%-a támogatja, hogy a biztonsági szervek arcfelismerő szoftvereket vessenek be.
A Mercator Advisory Group tanácsadócég felmérése szerint pedig egyre nő azok száma, akik valamilyen biometrikus azonosítási formát részesítenek előnyben az okostelefonjuk használatakor. 2020-ban már a felhasználók 41 százaléka oldotta fel így a képernyőjét (másfélszer többen, mint egy évvel korábban), és bár az ujjlenyomat használata még népszerűbb, az arcfelismerés népszerűsége rohamléptékben emelkedik. A telefonokba épített biometrikus érzékelőket pedig az appfejlesztők is kihasználhatják, például hosszú távon kiválthatják a ma még gyakran kényelmetlen kétlépcsős azonosítást az ezt megkövetelő internetbanki alkalmazásokban vagy fizetési megoldásoknál.
Nagyobb biztonság, gyorsabb check-in
A technológiának azonban nemcsak a biztonsági szervek, telefongyártók és appfejlesztők vehetik hasznát, a jövőben várhatóan gyorsan bővül majd a felhasználási területek száma. „Egy arcfelismerésre alkalmas szoftvert számos cég haszonnal tud beépíteni szolgáltatásai közé – magyarázza a Eyal Zucker, a CompreFace nevű megoldást fejlesztő Exadel budapesti központjának vezetője. – Egy ingatlanüzemeltető cég a beléptető és biztonsági rendszerekben alkalmazhatja, mivel képes felismerni, ha bizonyos területre illetéktelenek próbálnak belépni. Rendezvényhelyszíneken, szállodákban, repülőtereken a check-innél válthatja ki az időigényesebb azonosítási módokat az arcfelismerés. De akár lehetőséget ad arra is, hogy a köztéri hirdetéseknél korra vagy nemre jobban célzott, releváns reklámok jelenjenek meg az arra járóknak.”
Egy ilyen megoldás bevezetése speciális szaktudást igényel, ami kis- és középvállalkozások, de gyakran még nagyvállalatok esetén sem áll mindig rendelkezésre házon belül. Ez a kihívás azonban áthidalható szakértők által fejlesztett, „konyhakész” megoldások bevezetésével. „Az arcfelismerő technológia alapja a mesterséges intelligencia, azon belül is a gépi tanulás (machine learning) – mutat rá Eyal Zucker. – Az ezekre a előremutató technológiákra szakosodott cégek ugyanakkor fejlesztenek olyan »konyhakész« megoldásokat, amelyeket a gépi tanulásban nem jártas ügyfelek egyszerűen levehetnek a »polcról«, és beépíthetik saját szolgáltatásiakba, szoftvereikbe. Mindezt úgy, hogy közben maximális figyelmet fordítunk a szenzitív adatok védelmére.”
Szakértői központ lehet Budapest
A jövőben egyre több ilyen megoldás jelenik majd meg a piacon, és ebből a magyar szürkeállomány is nagymértékben kiveheti a részét. Az egyik piacvezető „dobozos megoldás” ugyanis az Exadel által fejlesztett CompreFace, és az amerikai központú szoftvercég 2021 végén Budapesten is irodát nyitott. A központba rövid időn belül 100 fejlesztőt kívánnak felvenni, hogy a legkorszerűbb technológiákon dolgozzanak a mesterséges intelligenciától és gépi tanulástól a felhőig számos programozási nyelven.
„Elsősorban a rendelkezésre álló tehetséges szakemberek miatt döntöttünk úgy, hogy Magyarországon terjeszkedünk, és célunk, hogy a magyar iroda hosszú távon az Exadel szakértői központjává váljon, ahol a munkatársak világszínvonalú innovatív megoldásokat fejlesztenek ki – szögezte le Eyal Zucker. – Mivel az Exadel egyszerre kínálja a multinacionális cégek biztonságát és az induló vállalkozások szabadságát, rugalmasságát. Bízunk benne, hogy vonzó ajánlatot tudunk adni a magyar szakembereknek. Vagyis miközben a multikra jellemző nemzetközi karrierlehetőségeket és juttatásokat biztosítja a vállalat, egyúttal arra is lehetőséget ad, hogy a munkatársak otthonról vagy bárhonnan végezzék munkájukat. Természetesen bármikor lehetőségük van bejönni dolgozni a modern, Duna-parti irodába is Budapest belvárosában, ahol csapattalálkozókra, meetupokra, rendezvényekre is várjuk a kollégákat.”
KKV-kra szabott arcfelismerő rendszer
A CompreFace alkalmazása számos előnnyel jár a vállalkozásoknak. A megoldást a felhőben és helyben is telepíthetik, és minden szoftverfejlsztő képes integrálni a meglévő IT rendszerekbe, akkor is, ha nem rendelkezik tapasztatalatokkal a gépi tanulás területén. Mivel az arcfelismerés érzékeny adatokkal dolgozik, fontos, hogy a megoldás csak a szükséges minimális mennyiségű adatot tárolja, és azok mindvégig az ügyfél rendszereiben maradnak.
Kapcsolódó cikkek
- A Microsoft Azure-ügyfelek közvetlen, egyszerűsített hozzáférést kapnak Oracle adatbázisokhoz
- Inspire: Szuverenitás a felhőben, innovációk az űrből
- Még mindig sokan kockáztatnak nem jogtiszta szoftverekkel
- Gördülékenyebb, intelligensebb és gyorsabb autonóm mobil robotokat ígér a MiR új szoftvere
- Műtéteket könnyíthet meg a széchenyis mérnök szabadalma
- Google Cloud és SAP együttműködés a felhőben
- Magyar startup fejlesztését integrálják az SAP bérszámfejtési szoftvereibe
- Új lehetőségeket teremt Magyarországon az Exadel
- A magyar innováció Európa után meghódította Amerikát és Ázsiát is
- Újabb megoldás segíti az áramhálózat digitalizációját
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.