Évi 25 ezer forintnyi áramot is spórolhat nekünk egy modern hűtő
A rezsiváltozásra vonatkozó bejelentést követően megugrott az előnyösebb energiabesorolású háztartási nagygépek forgalma a MediaMarktnál. Ennek következtében a műszaki áruház friss reprezentatív kutatásban mérte fel a vásárlói preferenciák hirtelen változását, így például előkerült egy olyan – a potenciális vásárlók bő egyharmadát adó – vásárlói réteg, akik már konkrétan a vásárlás pillanatában kiszámolják a várható fogyasztást, kifejezetten a rezsiemelkedés miatt. Az áruházlánc szakértői most összegyűjtötték az energiahatékonyabb nagygépekkel elérhető megtakarítás lehetőségeit, valamint ismertetik a legújabb, energiahatékonyságot növelő technológiákat.
Az anyagi teher elvben csak a nagyfogyasztókat érinti a megemelkedett rezsiköltségek bevezetésével, de az az átlagcsalád is könnyen a nagyfogyasztók közé kerülhet, ahol korszerűtlenek az olyan gépek, mint a hűtő, a fagyasztó, a mosógép, vagy a mosogatógép. Az energia-tudatosság már az új rezsiszabályok, és kiemelten az áramárak emelésének bejelentését követően is alaposan megváltozott – legalábbis ezt állapította meg a MediaMarkt megbízásából a Pulzus kutatócég.
A kutatásban megkérdezettek legnagyobb arányban (77%-ban), az energiafogyasztást veszik figyelembe szempontként egy nagygép vásárlásánál, legalábbis azok körében, akik most terveznek nagygép-beruházást. Ez a szempont gyakorlatilag fontosabbá vált számukra, mint az ár, amely így már csak a másodlagos szempont (71%-kal), megelőzve a funkciókat és a méretet – érdekes, hogy az olyan tényezők, mint a márka vagy a szín kevésbé fontos szemponttá vált a vásárlásnál.
Ezt a fajta energia-tudatosságot a műszaki kereskedő tapasztalatai is tükrözik: „A bejelentés hatására egyértelműen megugrott az előnyösebb besorolású nagygépek, és kiemelten a hűtőszekrények, valamint fagyasztó készülékek forgalma, ennek oka, hogy sokan a 10+ éves készülékeiket kezdték el lecserélni alacsonyabb fogyasztásúakra.” – mondta el Gremsperger Barbara, a MediaMarkt háztartási nagygép kategória menedzsere. „Gyártói modelltől függően, egy 20 éves, 2 méter magas kombinált hűtőszekrény esetében akár az egyharmada is lehet egy új készülék fogyasztása, ami éves szinten több mint 25.000 forint* spórolást is jelenthet készülékenként egy háztartásban. Ebből következik, hogy a jobb energiaosztályos, ezáltal egyben valamivel jelentősebb anyagi befektetést igénylő készülékek iránt nőtt meg leginkább a kereslet” – tette hozzá a szakember.
A kutatásból az is kiderült, hogy az emberek még ma is kevéssé tájékozottak a 2021-ben megváltozott energiahatékonysági jelölések kapcsán, holott a háztartási nagygépek vásárlását nagyban befolyásolják a fogyasztási értékek – a megkérdezett, nagygép-beruházást tervezők közel 80%-a inkább, vagy teljes mértékben ez alapján dönt.
A rezsiárak nyomán megjelentek a számolós vásárlók
Arra a kérdésre ugyanis, hogy vásárlás előtt kiszámolja-e valaki a várható energiafogyasztást, kiderült, hogy meglepően sokan teszik ezt meg –az összes megkérdezett több mint harmada (33%), kifejezetten a megváltozott rezsiárak okán. Azok aránya, akik eddig is minden esetben kiszámolták, mindössze 9 százalék – ez a biztos vásárlók (azaz a most beruházást tervezők) közel ötödére igaz, ők vélhetően eddig is tudatosabbak voltak.
„Szinte a semmiből előbukkant egy olyan, meglehetősen széles – a potenciális vásárlók bő egyharmadát adó – vásárlói réteg, aki a rezsiemelkedés kapcsán kezdett el sokkal jobban odafigyelni a háztartási nagygépek energiafogyasztási mutatóira.” – mondta el Suhajda Bettina, a MediaMarkt fenntarthatósági specialistája. „Mindezért fontosnak tartottuk, hogy az áruházi szaktanácsadás mellett, a BetterWay fenntarthatósági kezdeményezésünk alatt egy tematikus aloldalon adjunk iránymutatást vásárlóinknak. Ezen a felületen segítünk értelmezni az energiacímkéket, egy háztartásra vonatkozóan egy gyűjtésben megtalálhatják a kategóriájukban legjobb besorolású gépeket, valamint hétköznapi tippekkel is segítjük őket a takarékosságban.” – zárta gondolatait Suhajda Bettina.
A kutatás eredményei szerint az energiafogyasztást és árat követően, a funkciók számítanak a harmadik legfontosabb szempontnak az összes megkérdezett esetében. A MediaMarkt szakértői most összegyűjtötték, hogy melyek a legújabb, energiahatékonyságot is növelő technológiai innovációk az egyes nagygépeknél.
Az említett kutatást a MediaMarkt tavaly is elvégezte, ami szerint némileg azért javult a helyzet: 2021-ben válaszadók közel felének (46 százalék) egyszerűen nem volt ismerete arról, hogy 2021 tavaszától egyszerűbb, átláthatóbb lett a háztartási nagygépek energiahatékonyságát mutató címke-rendszer, ez az arány az idei megkérdezettek körében már csak 27%. A biztos tájékozottak aránya is nőtt, 12%-ról 24%-ra, a biztos bizonytalanok aránya viszont viszonylag magas, a tavalyi 42%-hoz képest idén a válaszadók közel felének (49%) mindössze csak rémlik valami. Pedig érdemes tudnia minden tudatos vásárlónak, hogy 2021. márciusától megszűntek a legtöbb kategóriában a nehezen átlátható és összehasonlítható A+, A++, A+++ besorolások, hiszen ezek a jelölések már nem voltak alkalmasak a termékek valós fogyasztási különbségének a megállapítására. Fontos kiemelni, hogy a készülékek nem lettek rosszabbak, hanem a szabályozás lett szigorúbb, amellyel az a cél, hogy minél jobb minőségű gépeket állítsanak elő a gyártók.
Kapcsolódó cikkek
- A MoodUP hűtőszekrény színváltós ajtópanelekkel dobja fel a felhasználói élményt
- Villanyfűtés gáz helyett? – Gondosan megtervezve jó megoldás lehet
- Gázpara: egyre többen érdeklődnek a klímák fűtési funkcióiról
- Titkos fegyver a rezsicsökkentésben: a LED izzó
- Kulcsszerepe lehet az okostechnológiának a tanulásban
- Szakértőkkel fogott össze a MediaMarkt a digitális biztonság érdekében
- Egyszemélyes háztartások – így csökkentsd otthon az ökológiai lábnyomod
- Közel minden tizedik magyar indul útnak e-rollerrel
- Újrahasznosítják a vonatok fékezésekor keletkezett energiát Lengyelországban
- Az LG ismét elnyerte az ENERGY STAR év partnere díjat
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.