Megháromszorozódott a csomagautomaták száma Magyarországon
Az elmúlt években nemcsak gyors növekedésnek indult a csomagszállítási piac, de a vásárlói igények is megváltoztak. Noha sokan még mindig a házhozszállítást választják, egyre népszerűbbek a csomagautomaták, melyek száma tavaly egy év alatt csaknem megtriplázódott hazánkban. Az üzemanyagárak emelkedése és az infláció pedig még inkább felértékeli a rövidebb szállítási utat biztosító fixpontos alternatívákat – mutatott rá Fagyas Szabolcs, a cso-magszállítási piacon Magyarországon meghatározó szerepet játszó Packeta értékesítési igazgatója.
Az elmúlt bő két és fél év az élet minden területén és a gazdaság minden ágazatában hatalmas változásokat hozott. Vannak olyan iparágak, amelyek máig küzdenek a pandémia és a lezárások utóhatásával, máshol viszont régóta esedékes változásokat katalizált. A magyar e-kereskedelmi piacra élénkítően hatott ez az időszak.
Nemcsak mennyiségi, hanem minőségi változás
A GKI Digital és az Árukereső felméréséből kiderült, hogy 2020-ban rekordmértékben, 45 százalékkal bővült az online kiskereskedelem volumene. 2021-ben már „csak” 32,4 százalékkal – de még ez is kétszer gyorsabb volt, mint a világjárvány előtti években. A szektorhoz szorosan kötődő csomagküldő vállalkozások életében a járvánnyal járó lezárás azt jelentette, hogy gyorsan kellett alkalmazkodniuk az óriásira nőtt igényekhez.
„A webáruházak forgalomnövekedéséhez a csomagküldő szolgáltatásoknak is fel kellett zárkózniuk. Első pillantásra ez nem túl bonyolult feladat: elég bővíteni a kapacitást. Csakhogy ezúttal ez nem volt elég – mondta el Fagyas Szabolcs, a Packeta Hungary Kft. értékesítési igazgatója. – Nemcsak a forgalom volumene nőtt meg ugyanis, hanem a vásárlók igényei is megváltoztak. Nemcsak többet, hanem gyorsabban, pontosabban és a vásárlók számára kényelmesebb módon kellett szállítani. Ennek azok a piaci szereplők tudtak megfelelni, akik gyorsan felmérték a változó igényeket.”
A csomagautomaták megelőzték a csomagpontokat
Ezeket a változó szokásokat láthatjuk tükröződni abban például, hogy 2020-hoz képest 2021-re szinte kilőtt a csomagautomaták használata. Tavaly egyetlen év leforgása alatt több mint 800 új automata került beüzemelésre, az év végére a magyarországi csomagautomata-hálózat összesített száma meghaladta az 1250 darabot, és 2022 folyamán várható-an továbbra is rohamtempóban nő majd ez a szám.
A várható bővülés ütemét jelzi, hogy csak a Packetának 500, úgynevezett Z-BOX önkiszolgáló csomagautomatája működik, és az év végéig közel 1 000 db-ra növelnék a számukat, feltéve, hogy a gyártó továbbra sem ütközik problémákba az ellátási lánc területén. A vásárlók által preferált csomagátvételi megoldások között 2021-ben már a csomagautomata foglalta el a második helyet a házhozszállítás mögött, míg 2020-ban még a csomagpontok – az üzletekben, lottózókban, benzinkúton átvehető szállítómegoldás – álltak a második helyen.
Nem kell alkalmazkodni a futárokhoz és a nyitvatartáshoz
A GKI Digital felmérése alapján a vásárlók két tényező miatt kedvelik a csomagpontokat, a partnercégeknél kialakított átvevőhelyeket. A megkérdezett vevők csaknem fele (44%) azt tartja legnagyobb előnyüknek, hogy nem kell a futár érkezési idejéhez alkalmazkodni, és sokan válaszolták azt is, hogy ez a megoldás kényelmes (41%).
„A kutatások szerint a csomagkiszállítás kapcsán a rugalmasságot, kényelmességet és egyszerűséget értékelik leginkább a fogyasztók, ezeket pedig a csomagautomaták ugyanolyan magas szinten biztosítják, mint a csomagpontok – mutatott rá Fagyas Szabolcs. – Ráadásul az automaták esetén még az átvevőhelyek nyitvatartási idejéhez sem kell alkalmazkodniuk. Egy jól felépített hálózat segítségével megoldható, hogy a vásárlók a megszokott útvonalaik mentén, a saját környezetükben, a nekik megfelelő időpontban vehessék át az online rendelt termékeket.”
Előtérbe kerül a fenntarthatóság: napelemes csomagautomaták
A csomagautomaták mellett szól az is, hogy sokkal kevesebb erőforrást is igényelnek, mint a házhozszállítás. Így nemcsak olcsóbban kínálható a vásárlóknak, hanem a környezetet is kíméli, hiszen kevesebb üzemanyagot használnak a futárok egy „címen” több csomagot otthagyva, így is nagyban hozzájárulva az iparág fenntarthatóságához.
Ez pedig nemcsak a vállalatoknak, hanem a végfelhasználóknak is fontos: a GKI Digital azt találta, hogy az online vásárlók több, mint fele (53%-a) igyekszik részletesen tájékozódni a környezetvédelem és a fenntarthatóság témáiról, és csupán 10-ből egy vásárló válaszolta azt, hogy számára ezek a szempontok nem fontosak. A leginkább környezetkímélő megoldások között a csomagautomatákat a második helyre rangsorolták a biciklis futárok után, a válaszadók közel harmada pedig egyenesen a csomagautomatát gondolta a leginkább környezetkímélő megoldásnak.
„A fenntarthatóság nekünk és tapasztalataink szerint a vevőknek is fontos, márpedig a csomagautomaták lehetővé teszik nagy mennyiségű csomag kiszállítását, így csökkentve a szállítási utak hosszát, ezzel pedig a károsanyag-kibocsátást is. A mi csomagautomatáink ráadásul napelemmel működnek – emeli ki Fagyas Szabolcs. – Az infláció, az üzemanyagárak emelkedése szintén felértékeli a rövidebb szállítási utat biztosító fixpontos alternatívákat. Mindez nem jelenti, hogy a házhozszállítás el fog tűnni, de várhatóan a fixpontos kiszállítások felé fog eltolódni a vevők preferenciája.”
Kapcsolódó cikkek
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új törvény szabályozza a kiberbiztonságot
A Parlament elfogadta a kiberbiztonsági szabályozás új keretrendszerét, a Magyarország kiberbiztonságáról szóló törvényt. A jogszabály új kötelezettségeket is ró az érintett vállalatokra – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. A jogszabálynak meg nem felelő cég akár 10 millió eurós bírsággal nézhet szembe.
Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből
A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.
A Huawei vezeti a globális okosórapiacot az IDC adatai szerint
A Huawei szállította a legtöbb okosórát világszerte az idei első három negyedévben az IDC friss jelentése szerint. A Huawei az egy évvel korábbi eladásaihoz képest 44,3 százalékkal több okosórát adott el, és 16,9 százalékos részesedéssel tartja piacvezető pozícióját az okosórák piacán. A gyártó idén több újdonsággal is megragadta a vásárlók figyelmét, köztük a HUAWEI WATCH FIT 3, a HUAWEI WATCH GT 5 és a HUAWEI WATCH D2 modellekkel.
Sokan féltik otthonukat az elektromos tüzektől
Sokan tartanak az otthonukban keletkező elektromos tüzektől, az ezek elleni védelem kialakításához a többség szakember segítségét kéri – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. A kutatás alapján a legtöbben 10 ezer és 100 ezer forint közötti összeget fordítanának arra, hogy lakásuk védett legyen az elektromos tüzektől.
Gyorsítósávban az AutoWallis
Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.