Gyorsítósávon haladnak a jövő vállalkozásai a Széchenyi István Egyetemen
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által meghirdetett Gyorsítósáv pályázat a gyors növekedésre és jelentős hozzáadott érték felmutatására képes hazai cégek fejlesztését támogatja. A Széchenyi István Egyetem, illetve az intézmény szárnyai alatt létrejött vállalkozások több nyertes projekttel is büszkélkedhetnek, amelyek mindegyike jelentős tudományos vagy műszaki újdonságtartalommal rendelkező innovációt tartalmaz.
A Széchenyi István Egyetem elkötelezett az innovációk iránt, ami segítő közeget jelent az induló vállalkozások, a startupok számára is. Az intézmény által alapított Uni Inno Kft. célja az egyetemi szellemi alkotások létrejöttének, a fejlesztési eredmények hasznosításának támogatása. Az országos Gyorsítósáv pályázaton az egyetemhez kapcsolódó vállalkozások összességében közel 300 millió forintos támogatást nyertek el innovációjuk megvalósítására.
Az autósport számára fejlesztenek
A Quatic Technologies Kft. az egyetem Járműipari Kutatóközpontjának (JKK) kollégái által alapított vállalkozás, amely elsősorban elektromos motorok meghajtásához, méréséhez és elemzéséhez kínál termékeket, szolgáltatásokat. „A pályázat kapcsán egy új elektromosgokart-hajtásláncot valósítunk meg. Ez a termékünk kifejezetten a versenysport számára készül, hiszen az elektromos járművek ma már ezen a területen is méltó kihívói a belsőégésű motoroknak” – mondta el kérdésünkre Gulyás Péter, a vállalkozás ügyvezetője. A projekt keretében elsőként egy kisgyermekek számára is elérhető, mindössze másfél kilowattos hajtásláncot fejlesztenek, amely gyerekgokartokba készül, és amely a hazai utánpótlás-nevelésben is fontos szerepet játszhat.
Gulyás Péter, a Quatic technologies Kft. ügyvezetője (Fotó: Májer Csaba József)
„Felvettük a kapcsolatot a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.-vel, illetve egy helyi cég is érdeklődik a termék iránt. A távlatibb cél pedig az, hogy a kis hajtásláncot a felnőttkategóriás gokartokban használható nagytestvér kövesse” – magyarázta Gulyás Péter. Aláhúzta, vállalkozásuk tagjai valamennyien a Széchenyi-egyetemen végeztek, ahol az elméleti tudás mellett gyakorlati tapasztalatot is szerezhettek, például a hallgatói csapatokban való részvétellel. Ezáltal olyan kompetenciákkal rendelkeznek, amelyek segítségével a nemzetközi piacon is versenyképes innovációt tudnak megvalósítani.
Növelik a vállalkozások hatékonyságát
A cégek logisztikai rendszerének hatékony szervezését segíti a CoReLog Kft. „Logisztikai tanácsadó vállalatként elsősorban ügyfeleink belső logisztikai folyamatait támogatjuk. Célunk, hogy objektív döntéstámogatással fejlesszük az üzemek, raktárak működését, és növeljük az adott cég hatékonyságát” – fogalmazta meg küldetésüket dr. Bódis Tamás, a vállalkozás ügyvezetője, a Széchenyi István Egyetem Logisztikai és Szállítmányozási Tanszékének oktatója. Hozzátette, mostani projektjük célja olyan módszer, szolgáltatáscsomag és algoritmusok fejlesztése, amelyek lehetőséget biztosítanak a vállalatok számára az automatizált alkalmazkodásra és a hatékonyság fenntartására. A szakember szerint erre azért van szükség, mert sok vállalat megtervezi ugyan a működési folyamatokat, de a változó körülményekre már nem tud kellő időben reagálni.
Dr. Bódis Tamás, a CoReLog Kft. ügyvezetője (Fotó: Májer Csaba József)
„Az integrált algoritmusmodul határozza meg, hogy ki vagy melyik robot melyik anyagmozgatási feladatot, mikor és milyen folyamat mentén hajtsa végre. A koncepció – amelyet szellemi alkotásként jelentettem be az egyetemen – nemzetközi szintű újszerűsége az ütemező algoritmusokkal szemben, hogy a végrehajtás módját is vizsgálja” – fogalmazott. A szakember szerint a Széchenyi István Egyetemen az induló vállalkozások olyan támogató közegre lelhetnek, amelyek nemcsak létrejöttüket, de fejlődésüket, kiteljesedésüket is segíti. „Cégünknek nagy segítség az intézmény által biztosított infrastruktúra, kapcsolati háló és a társterületek által végzett kutatások hozzáférhetősége. Igyekszünk mindebből minél többet visszaadni, új ipari partnereket behozni, illetve az oktatás színvonalát emelni az ipari tapasztalatok beépítésével. Ez az igazi spinoff együttműködés!” – zárta dr. Bódis Tamás.
Hiánypótló szolgáltatás
„Nyertes projektünk lényege egy speciális térinformatikai rendszer létrehozása, amelyet az Uni Inno Kft. koordinálásával az Uninet Kft. és a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának szakmai munkájával valósítunk meg. Bár az innovációnk a későbbiekben számos egyéb használati esettel bővíthető, a pályázatban megjelölt konkrét projektünk egy parkolófoglaltsági rendszer kiépítése” – mondta el Drotár István, a Digitális Fejlesztési Központ központvezetője. Hozzátette, első körben a fejlesztés a Széchenyi István Egyetem telephelyeinek infrastruktúráját szolgálná, de a sikeres tesztelést követően a piacot is megcélozzák vele, hiszen értékesíthető termékről, hiánypótló szolgáltatásról van szó.
Drotár István, a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának központvezetője (Fotó: Májer Csaba József)
Kapcsolódó cikkek
- Energiafüggőség és fenntarthatóság: nemzetközi esszéversenyt nyert a Széchenyi István Egyetem hallgatója
- Még magasabb fokozatba kapcsolt idén a Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja
- Okleveles technikusi és szakmai képzések indulnak a Széchenyi Egyetemen
- Elindult a Vodafone Alapítvány 15 millió forint összdíjazású pályázata
- Internettel kapcsolatos pályázatok gyerekeknek és fiataloknak
- Rekord számú pályázat a 32. Országos Tudományos és Innovációs Olimpián
- A Széchenyi István Egyetem oktatójáról nevezték el a Vidanet Zrt. új műszaki központját
- Idén is átadták Az év tanárcsapata a digitalizációért díjat
- Ismét lehet indulni a Magyar Innovációs Nagydíj Pályázaton
- Formula Student Symposium: a legjobb mérnököktől tanultak a hallgatók a Széchenyi István Egyetemen
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.