Ebbe fektetnek a vállalatok 2023-ban
A gazdasági ellenszéllel szembesülve a vállalatok óvatosan állnak a beruházásokhoz. Ugyanakkor a vállalkozások 43%-a tervezi, hogy növeli az ellátási láncra irányuló beruházásokat, míg 39%-uk a technológiai beruházásokat kívánja növelni.
2022 novemberében és decemberében 15 országban több mint 2000, az 1 milliárd dolláros éves árbevételt meghaladó vállalat vezetőjét kérdezte meg a Capgemini Kutatóintézet és elemezte a következő 12-18 hónapra tervezett beruházási stratégiáikat a válaszok alapján. Ezek alapján egyértelműen kirajzolódik, hogy a szervezetek 89%-a az ellátási lánc működésében bekövetkezett fennakadásokat tekinti a fejlődés legfőbb kockázatának, megelőzve a nyersanyagárak emelkedését (67%) és az energiaválságot (64%).
Ennek minimálisra csökkentése érdekében a vezetők 43%-a tervezi, hogy a következő évben és az azt követő időszakban a jelenlegi szinthez képest átlagosan 10,4%-kal növeli az ellátási lánc területén végrehajtandó beruházásokat. Főleg az ellátási lánc technológiai (azok rugalmasságának, átláthatóságának és láthatóságának biztosítása) és a diverzifikáció (a beszállítói bázis, a termelés és a szállítmányozási partnerek diverzifikációja) területén terveznek beruházásokat végrehajtani. A nyugat-európai országokban az utóbbiba, míg az ázsiai és csendes óceáni régióban az ellátási lánc technológiáiba terveznek többet befektetni.
A technológiai fejlesztések a költségcsökkentés és az üzleti átalakulás ösztönzői
A gazdasági vihar átvészelése érdekében a vállalkozások mérlegelik, hogy miként segíthet a technológia a növekedés előmozdításában és a gyors gazdasági értékteremtésben. A kutatás szerint a vállalkozások 39%-a tervezi, hogy a következő 12-18 hónapban növeli a technológiai beruházásokat. A vezetők elsősorban a költségek csökkentése és a gyorsabb döntéshozatal elősegítése céljából tervezik a technológia hasznosítását, de a következő egy évben a vállalatvezetők közel fele tervezi a kiberbiztonságra szánt kiadások növelését is.
Fenntarthatósági törekvések: élen az USA és Kína
A gazdasági kihívásokat a vállalatok fenntarthatósági törekvései is igencsak megsínylik. A kutatás eredményei rámutatnak arra is, hogy a szervezetek több mint fele a kedvezőtlen piaci körülmények miatt már csökkentette a környezet fenntarthatóságára fordított kiadásait az elmúlt 12-18 hónapban. Mindössze 33%-uk tervezi, hogy a következő 12-18 hónapban növeli a beruházásait ezen a területen, annak ellenére, hogy ez a teljes beruházásaiknak csak kis részét teszi ki.* Ezzel összefüggésben a szervezetek kevesebb mint egyharmada állítja, hogy jó úton halad a kitűzött fenntarthatósági célok elérése tekintetében. Az Egyesült Államokban és Kínában azonban a vállalkozások (a szervezetek 41%-a, illetve 53%-a) növelni kívánják a fenntarthatóságra irányuló beruházásaikat a következő 18 hónapban, ami némiképp ellensúlyozza az elmúlt évben megfigyelhető visszaesést.
Munkaerő-utánpótlás nélkül nincs siker: hibrid és távmunka az alkalmazottak vágya
Az ellátási lánc jobbá tétele, a technológiai fejlesztések és a fenntarthatósági törekvések mellett minden vállalat nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a munkavállalóira és azok megtartására. Így új foglalkoztatási formákat igyekeznek „meghonosítani”.
Mivel egyre több munkavállaló igényli a rugalmasságot és az egyensúlyt a mindennapjaiban a vezetők 65%-a úgy tervezi, hogy bevezeti a hibrid munkavégzés lehetőségét a munkavállalói számára, 61%-uk pedig állandó távmunka lehetőséget kíván biztosítani a kevesebb felügyeletet és csapatmunkát igénylő munkakörökben.
A kutatás ugyanakkor rámutat arra is, hogy a szervezetek a következő 12-18 hónapban a befektetések csökkentését tervezik az olyan kritikus területeken, mint a munkavállalói élmény (39%), a továbbképzés/átképzés (36%) és a sokszínűség (35%). Mivel a tehetségekért folytatott verseny továbbra is behatárolja a szervezetek növekedési kilátásait, azoknak a márkáknak, amelyek vonzóak kívánnak maradni, fokozott hangsúlyt kell fektetniük ezekre a szempontokra.**
_______________________
* Összességében a 20 milliárd dollárt meghaladó árbevétellel rendelkező vállalatok fenntarthatósági kezdeményezésekre irányuló befektetései átlagosan csak az összbevétel 0,41%-át teszik ki, míg a kisebb vállalatok (1-5 milliárd dollár közötti árbevétellel rendelkező cégek) nagyobb arányban fektetnek be (átlagosan az összbevétel 2,81%-át), ugyanakkor az S&P 500 index által felölelt vállalatok 2020-ban átlagosan 4%-ot fordítottak K+F-re (forrás: A World in Balance (Egyensúlyban lévő világ), Capgemini Kutatóintézet, 2022 november)
** People Experience Advantage (Az emberi tapasztalat előnye), Capgemini Kutatóintézet, 2022. október
Kapcsolódó cikkek
- Már lehet jelentkezni a Magyar Ipari Célgép Nagydíjra
- Kína első számú technológiai vásárán mutatkozott be a Széchenyi István Egyetem
- Az Airbus szállítja a jövő EDR-jét Franciaországban
- A Siemens és a Deutsche Bahn teszteli a hidrogénvonatot és a mobil töltőállomást
- Az ABB támogatja az új lengyelországi hulladék energetikai hasznosítási projektet
- Egyre több kibertámadásra figyelmeztet az „okosipar”
- Az ABB új kábelkötegelője csökkenti a szennyeződés kockázatát
- A mezőgazdaság intelligens jövője
- Orvosokkal közösen tervezik a jövő magyar kórházait
- A Rolls-Royce új technológiával formálja a hibrid-elektromos repülést
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.