Az üzleti folyamatok digitalizációja az alap, ami a sikeres vállalathoz kell 2023-ban?
Az elmúlt évek számtalan olyan eseményt hoztak az életünkbe, amiket korábban csak filmekben láthattunk. Mondhatni feje tetejére állt a világ. Mindeközben a technológiai és IT innovációk, újítások szüntelenül áradnak felénk. Sokszor nehéz kiigazodni a digitális világ trendjei között, de van néhány támpont, ami segítségünkre lehet.
A negatív gazdasági prognózisok miatt a hazai vállalatok nagy része először a marketing és informatikai költségeket vágja meg, de ez valójában nem szerencsés irány, ahogy azt az előző 2008 utáni időszakban is láthattuk. Hiszen egy jól megtervezett, biztos alapokon működő digitalizált tranzakcionális rendszer egy cég számára komoly versenyelőny lehet.
De mégis hogyan?
Léteznek úgynevezett integrált vállalatirányítási rendszerek, azaz más néven ERP-rendszerek (enterprise resource planning), amelyeknek lényege, hogy ezek a komplex informatikai szoftverek a szervezet egészéből összegyűjtik a tranzakcionális adatokat és egy közös platformon tárolják őket, mindenki számára hozzáférhető módon. Mindez általánosságban lehetővé teszi az alkalmazottak és az üzleti vezetők számára, hogy hiteles, pontos képet kapjanak az üzleti műveletekről, a pénzügyi folyamatokról, az értékesítésről, raktárkészletről, gyártási és beszerzési folyamatok státuszáról, vagyis egyetlen ERP-rendszerrel nyomon követhető egy vállalkozás teljes működése.
Kulcsár Alexandra a Norex ERP Consulting Kft. cégvezető-tulajdonosa 26 éve dolgozik az ERP, azaz vállalatirányítási rendszerek területén. A csapat technológia- és szállító független ügyféloldali tanácsadással foglalkozik a közép és nagyvállalati szektorban, a gyártó cégektől kezdve a szolgáltató cégeken keresztül a gazdaság minden szegmensében. Alexandra évek óta publikál a témában a Computerworld ERP bloggereként, valamint a METU Excecutive MBA szakán adja át tudását. 2022-ben elnyerte az “Év ERP tanácsadója” címet a Hungarian Business Awards eseményen. A szakember szerint napjainkban egy vállalat sikere múlhat azon, hogy az üzleti döntéshozók minden szükséges adatot digitalizáltan, valós időben elérjenek.
Egyre több vállalat vág bele új ERP megoldás bevezetésébe, a nemzetközi felmérések szerint azonban a projektek 50+ százaléka elbukik. Párhuzamosan fennálló problémának nevezte azt is, hogy az Európai Unióban hazánkban a második legalacsonyabb az ERP rendszerek használata, alig a vállalatok 20 százaléka használ integrált rendszert. A többség kis ügyviteli szoftverekkel és Excel táblák tömegéből nyert adatokkal próbál vállalkozást vezetni.
Egy független ERP tanácsadó szakértelme tízmilliós nagyságrendű felesleges költségektől tudja megkímélni ügyfeleit. Alexandra elmondta, hogy a NOREX ERP egyedi módszertana miatt 98 százalékos sikerrátával dolgoznak ügyfeleik: vagyis a kiválasztott ERP rendszerek napi használatba kerülnek, a tervezett idő- és költségkereten belül, ami hatalmas értéket jelent.
Adatok birtokában lehet jó döntéseket hozni
Mint mondta, az egy munkavállalóra eső gazdasági előállító-képesség Magyarországon fele az uniós átlagnak, amin lehetne javítani, ha a repetitív, ismétlődő feladatokat digitalizálnánk. Kulcsár Alexandra kiemelte, a legtöbb vállalatvezető nincs tisztában azzal, hogy az ERP rendszerek menedzselésére az igény pontos, specifikált megfogalmazásától, a szállítók közös kiválasztásán, annak kommunikációs, jogi és szakmai egyeztetésén át egészen a rendszer tényleges bevezetésig milyen komoly kompetencia áll rendelkezésre szakértői cégeknél, ami válság idején rengeteget hozhat a konyhára.
Az elismert ERP szakértő közölte, a legtöbb közép- és nagyvállalatnál a számos adminisztrációs folyamat, mint pl. a számlafeldolgozás teljesen manuális, ami rendkívül idő- és költségigényes.
„A nehéz gazdasági periódusban ezeken az alapokon múlhat a siker. Az tud majd talpon maradni, akinek megvan minden olyan információja, amely alapján üzletileg jó döntéseket lehet hozni – nem érzelmi alapon, hanem az adatok birtokában” – fejtette ki.
A szakértő elmondta, a vállalatirányítási rendszerek bevezetéséhez először a cégeknél kell rendet rakni, standardizálni kell a folyamatokat, az elvárásokat pedig a valósághoz kell igazítani. Példaként említette, hogy hogy ha cégeladáson gondolkodnak, komoly cégérték növelő beruházás lehet egy új ERP használata, okosan szabályozott folyamatokra építve. Igényesebb ügyfeleket csak megfelelően digitalizált folyamatokkal lehet csak hosszú távon kiszolgálni.
A szakértő minden ERP bevezetésen gondolkodó cég számára a következő 2 előkészítő lépést javasolja:
Tervezzünk!
Egy vállalatirányítási rendszer bevezetése előtt fontos meghatározni a célokat, amely a jelenlegi üzleti gyakorlatok és a fejlesztést igénylő területek alapos elemzésével valósul meg. Az ERP-k komplex és nagy rendszerek, ezért lényeges, hogy elkészüljön a bevezetésükre vonatkozó ütemterv, kijelöljük a projektcsapat egyes tagjainak feladatait, meghatározzuk a képzési folyamatot, és a fentieket beépítsük a projekttervbe. Egy ERP rendszer fenntartása nem olcsó, ezért ne csupán a projektár, hanem legalább 3-5 év teljes tulajdonlási költsége (TCO) alapján döntsünk.
Forduljunk független ERP szakértőhöz!
A megfelelő vállalatirányítási rendszer kiválasztása, a szerződési és bevezetési folyamat menedzselése speciális szaktudást igényelnek, mely az operatív vállalati menedzsereknél a legritkább esetben érhetőek el. Egy jó ERP tanácsadó naprakész piaci és termék ismeretekkel rendelkezik. Ismeri, hogy milyen platformok elérhetők, azon belül milyen termékek léteznek, milyen változatok vannak és megfelelő módszertannal dolgozik. Egy független ERP-tanácsadó alkalmazása erősen ajánlott, hiszen egy ERP-rendszer teljes körű bevezetése kiemelten nagyértékű beruházás és hatalmas munka, melynek sikere alapvetően befolyásolhatja a cég jövőjét. Utólagos ERP projekt auditokkal is foglalkoznak, de ilyenkor már sokkal nehézkesebb az eredeti elvárásokat kielégíteni.
Kapcsolódó cikkek
- NetSuite-Deloitte szövetség: felhőalapú ERP KKV-knak
- A BorsodChem aktívan támogatja a digitális átállást
- 5 jel, hogy ideje lecserélni az ERP-rendszert
- A gyors növekedés buktatói előzhetők meg az SAP ByDesign bevezetésével
- Rekordidős IT leválás az áramkereskedő piacon
- Testhezálló vállalatirányítási rendszer a fehérneműgyártónál
- Újabb felhős ERP érhető el a magyar cégekre szabva
- A jövő AI alapú ellátási láncai most alakulnak
- Csúcstechnológiás vállalatirányítási rendszerrel erősít a hazai büntetés-végrehajtás
- Az SAP S/4 HANA átállást nem lehet elkerülni, de lehet jól kezelni
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.