Ez már nem sci-fi: megjöttek a szuperokos takarító robotok
Rendhagyó budapesti termékbemutatóra hívta a PreXrobot CEE Kft. képviseletében Bökönyi Zsolt és Földes Péter a legnagyobb magyar takarító cégek tulajdonosait és vezetőit. Az összegyűlt szakemberek először azt sem tudták hova figyeljenek, amikor a PreXrobot CEE Kft. által forgalmazott, fél tucat világszínvonalú takarító robot sürögni-forogni kezdett a hatalmas irodaház aulájában.
Az egybegyűltek mosolyogva szorítottak, hogy a halk zümmögéssel, emberi irányítás nélkül dolgozó robotok ne ütközzenek. Egyébként az izgalmuk fölösleges volt, mert az amúgy 7 nyelven beszélő, öntanulásra képes gépek érzékelőinek hála, hajszálpontosan kicentizték a borulékony állólámpát, a növény kaspóját. No és persze egymást.
Bemutattak egy UV fertőtlenítésre alkalmas robotot is, ami teljes egészében a magyar mérnökök produktuma, ezek műtők fertőtlenítésére is használhatók. Miközben az egyik szállító robot az emeletes tálcáin étellel-itallal, majd később prospektusokkal kínálta az ámuldozó vendégeket, a két forgókefés „kollégája” pikk-pakk felszívta a port a padlóról, majd patyolattisztára felmosta a követ. Amikor végzett a takarítással, leállt és várta a következő feladatot. Ami telefonon érkezett: porszívózza fel a szőnyeget. Ehhez a robot kikapcsolta a forgókefét, munkába állt, majd kisvártatva online üzenetet küldött, hogy elvégezte a feladatot. Sőt, még azt is közölte, hogy az akkumulátor töltöttségi szintje épp hány százalékos, hogy szükséges a porzsák cseréje. Ez a robot egyébként annyira önálló, és a méretével ellentétben olyan komoly tudással rendelkezik, hogy a nagyobb luxusházak tulajdonosai is örömmel használnák.
Láttunk a robotok között olyat, ami kültéri parkolóban a saját tartályába összegyűjti a csikket, a falevelet, majd amikor a tartálya megtelik, automatikusan kiönti a szemetet egy gyűjtőedénybe. Még rajta is túltett a mélygarázsban az a gép, ami a tartályában 75 liter vegyszeres vízzel előbb feltakarította, felmosta a betont, majd a munka végén a szennyvizet leengedte egy ideiglenesen odahelyezett tartályba. Ezután pedig visszament a dokkolóhoz, hogy feltöltse az akkumulátorát.
„Ami régen sci-finek tűnt, attól már nem állunk olyan messze. Olyannyira, hogy már arcfelismerő, őrző-védő, azaz security robotot, és fertőtlenítő robotot is értékesítettünk” – magyarázta Bökönyi Zsolt, a kalocsai székhelyű PrexRobot ügyvezetője. Az ő neve onnan lehet ismerős, hogy cégcsoportjukból az egyik vállalat többek között luxusautókhoz gyárt áramköröket, a másik pedig innovatív elektronikai eszközök forgalmazásával foglalkozik, amikkel már plázákban is találkozhattunk.
„Ezek a robotok képesek a tanulásra, a rugalmas útvonaltervezésre, a környezetérzékelésre, emellett csupán minimális karbantartásra van szükségük. Telefonos applikációval a távolból is el lehet indítani, de kérésre a gép többek között a munkavégzés készültségéről, az akkumulátor töltöttségi fokáról, vagy az üzemi adatokról online üzenetben értesíti a gépkezelőt.” Bökönyi Zsolt hozzátette: a vállalat célja, hogy a robotokkal segítse az emberek munkáját. Mindezt a folyamatos munkaerő problémák, a növekvő munkabérek indokolják, amit a robotok használatával hatékonyságnövelő módon lehet ellensúlyozni.
Példaként hozta, hogy miközben 2 ember 8 óra alatt 500 négyzetméter felületet takarít össze, addig a robot 1 óra alatt 3000 négyzetmétert súrol tisztára. De olyan modellek is akadnak, amelyek akár 10-szer hatékonyabbak lehetnek az emberi munkaerőnél.
A nagysikerű bemutató után nem oszlottak szét a szakemberek, hanem a tulajdonosok köré gyűlve afféle rögtönzött szakmai kérdezz-felelek kezdődött. Kiderült, leginkább a robotok gyorsasága, teljesítménye és hatásfoka nyűgözte le a vendégeket. Akik között több klinika tulajdonosa, szállodalánc üzemeltetője is megjelent. De akadtak olyan szakemberek, akik a legnagyobb német gyárak, valamint a hazai bevásárlóközpontok, szupermarketek takarítását végzik.
Képek: PreXrobot CEE Kft.
Kapcsolódó cikkek
- Nem mindenkinek való a robotizáció, de nem lehet megkerülni
- Az ABB robotjai is beszállnak a COVID ellen folytatott küzdelembe
- A Valeo MiR robotokkal optimalizálja belső logisztikáját
- Egy vállalat ma már nem csak a saját biztonságáért felel
- Az elektronikai szektor az ipari robotika növekedésének mozgatórugója
- Az ABB ipari robotja segíti a Pécsi Tudományegyetem kutatási projektjeit
- Robotflottával növelte produktivitását az autóipari óriás
- Ezekkel a kommunikációs és biztonsági kihívásokkal szembesülnek a mobil robotok gyártói
- A DENSO a MiR250 autonóm mobil robotok flottájával növeli a hatékonyságot
- Kis méretű, de nagy teherbírású ABB robot
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.