Négymillió kép elemzése alapján készített átfogó tanulmányt a Huawei

forrás: Prím Online, 2023. március 5. 15:13

A mobilfotózás trendjeit vizsgáló tanulmányt mutatott be a Huawei a barcelonai Mobil Világkongresszuson. A mintegy 4 millió* okostelefonnal készített fotó, illetve videó szoftveres és szakértői elemzése alapján összeállított „HUAWEI XMAGE Trend Report 2023”** a modern képalkotás sajátosságait igyekszik feltárni. 

A riport szerint a vizsgált fotók javarészt a valóság megjelenítésére, az őszinte pillanatok megörökítésére törekednek. A legnépszerűbb fotós téma a természet – különösen a naplementék –, kültéren mesterkéltebb az emberek viselkedése, mint otthoni környezetben, a családi fotókon pedig hangsúlyosan jelennek meg a gyermekeikről gondoskodó apák. Kétszer annyi húszas éveiben járó nő szerepel a képeken, mint ilyen korú férfi, a hölgyek gyakrabban „pózolnak”, előtérbe helyezve fiatalságukat és szépségüket.

 

A fotók a mindennapjaink bevett kifejezőeszközévé, egyfajta általános nyelvvé váltak, a mobiltelefonok pedig egyre fontosabb szerepet játszanak ebben a trendben. Kutatások szerint évente több mint 1,4 milliárd fotó készül világszerte, több mint 89 százalékuk mobiltelefonnal. A Huawei legújabb tanulmányában – a mesterséges intelligenciát is segítségül hívva – sokmillió okostelefonnal készített fotót elemzésével igyekezett feltárni a modern képalkotás sajátosságait. 

 

A vállalat a barcelonai Mobil Világkongresszus keretében ismertette a „HUAWEI XMAGE Trend Report 2023” című tanulmányát, amely az AFP nemzetközi hírügynökséghez tartozó, audiovizuális tartalmakra szakosodott Factstory vizuális elemzői csapatával együttműködésben készült. A szakértők a Huawei 2017 óta megrendezett HUAWEI NEXT IMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatra 170 országból nevezett, összesen mintegy 4 millió fénykép és videó alapján vontak le szociológiai, pszichológiai és kulturális következtetéseket a modern képalkotásról és a Huawei okostelefonok vizuális célú használatáról. 

 

A jelentés elkészítésében közreműködött a gépi tanuláson alapuló szoftverfejlesztéssel foglalkozó technológiai vállalat, a Mobius Labs is: a cég mesterséges intelligenciával működő szoftvere több mint kilencezer kulcsszó alkalmazásával elemezte a versenyekre beküldött fényképeket és videókat.

 

A jelentés a következő tíz témakör alapján vizsgálta a képeket: Természet (Nature), Épített környezet (Built Environment), Belső tér (Indoor), Emberi kapcsolatok (Relationships), Identitás (Identity), Ifjúság (Youth), Mindennapok (Everyday), Kulturális örökség (Cultural Heritage), Technológia (Technology) és Fenntartható jövő (Sustainable Future).

 

Legtöbben a természetet fotózzák, a naplementék a legnépszerűbbek

 

Az elemzés rámutatott arra, hogy versenyre nevezett képek – ellentétben a közösségi médiában tapasztaltakkal – sokkal inkább törekszenek a valóság megjelenítésére, az őszinte pillanatok és a mindennapi élet megörökítésére. Az AI-alapú szoftver szerint a beküldött képek 80 százaléka kapcsolódik valamilyen módon a természethez. A tájképek nagy része fekvő formátumú, az egyik legnépszerűbb téma pedig a naplemente volt – a képek 17 százaléka jelenítette meg a lemenő napot valamilyen formában.

 

Az épített, városi környezet jellemzően egy-egy természeti elem vagy emberi alak kíséretében jelenik meg a fényképeken, emellett jellemző téma urbánus környezetben a régi épületek által közvetített nosztalgia is. A beltéren készült képek intimebbek, és sokkal inkább az emberi kapcsolatokra, érzelmekre összpontosítanak. Azt is megfigyelték, hogy az emberek másképp viselkednek a fotókon otthoni környezetben, a lakóhelyükön készült képeken például kevésbé tűnnek mesterkéltnek, mint a kültérieken. Népszerű továbbá a háziállatok fényképezése otthoni környezetben, ami – a közösségi média korszakában – „biztonságosabb” téma, mint a családtagok dokumentálása.

 

 

Fókuszban a család és a fiatal nők

 

Az „Emberi kapcsolatok” témakörben túlnyomórészt a családok állnak a fotók középpontjában, és a családtagok általában olyan hétköznapi tevékenységeket végeznek, mint például az étkezés, az ivás vagy a játék a szabadban. Hangsúlyosan jelennek meg a fotókon az apák is, akik aktívan részt vesznek a gyereknevelésben, gondozásban. Érdekesség, hogy a romantikus kapcsolatok megjelenítése kisebbségben van ezen a kategórián belül, az emberi kapcsolatokra fókuszáló képek inkább a kötődést és társasági létet helyezik előtérbe, mint a romantikát.

 

Az elemzés szerint a 20-as éveikben járó nők sokkal hangsúlyosabban jelennek meg a beérkezett pályaművekben, mint a férfiak: több mint kétszer annyi nő szerepel ebben a korcsoportban az alkotásokban, mint férfi, ráadásul jelentős különbségek vannak a két nem megjelenítési módjában is. A nők gyakrabban pózolnak, mint a férfiak, előtérbe helyezve fiatalságukat és szépségüket. Középkorú emberek ritkábban jelennek meg a fotókon, különös tekintettel a nőkre. Míg a 40 és 60 év közötti férfi korosztály a férfiakról készült képek 30,4 százalékán szerepel, addig csak 10,7 százalékuk mutat középkorú nőket. Az ebbe a korcsoportba tartozó embereket többnyire családi környezetben jelenítik meg.

 

A vidéki idill és a nosztalgia is közkedvelt témája a fotóknak

 

A „Fiatalság” témakörben figyelemreméltó a csoportszelfik népszerűsége, a „Hétköznapok” kategóriában pedig a tömegközlekedésen készült alkotások dominálnak, ahol a képkészítő perspektívája és a spontaneitás adja a képek egyediségét. A „Kulturális örökség” kategóriában az alkotások általában a vidéki idillt, a nosztalgiát és a hitelességet helyezik előtérbe, valamint a riport rámutatott arra is, hogy sokkal több nő jelenik meg a fényképeken hagyományos öltözetben, mint férfi. A technológia inkább állandó háttérelemként van jelen a vizuális alkotásokban, az okostelefon kivételével, amely gyakran kerül fókuszba, mint kommunikációs eszköz. A fenntarthatóság témakörében figyelemre méltóak a természettel foglalkozó vagy a természetet csodáló emberekről készült fotók, amelyek egyéni szinten mutatják be a témát, ezáltal nagyobb hatást érnek el. 

 

HUAWEI XMAGE: a mobilképek új korszaka

 

„A képek napjaink általános közvetítő nyelvévé váltak, és a mobiltelefonok egyre fontosabb szerepet játszanak ebben az új trendben” – mondta Li Changzhu, a Huawei Fogyasztói Üzletágának stratégiai marketingért felelős alelnöke, a HUAWEI NEXT IMAGE Awards zsűrijének tagja. – „A HUAWEI XMAGE célja, hogy elhozza a mobilfotózás új korszakát. Arra törekszünk, hogy az innováció segítségével erős képi kultúrát alakítsunk ki, amely kimagasló élményt nyújt a felhasználók számára.” A HUAWEI XMAGE a vállalat saját, mobilfotós technológiára fókuszáló márkaneve, amely tavaly a Huawei Mate 50 sorozat készülékeivel debütált. 

Nichole Fernandez
 

„A képek azt mutatják, hogy ezek az okostelefonos kamerák rendkívül erősek, a képek puszta felhasználóiból a fotók alkotóivá formálnak mindenkit” – mondta Nichole Fernandez vizuális szociológus, a jelentés egyik fő szerzője a Huawei telefonokról, amelyeket a vizsgált képek elkészítéséhez használtak. – „Még a képzetlen ember is fotóssá válhat, megörökítheti a számára jelentékeny pillanatokat, és olyat alkothat, amit büszkén benevezhet egy versenyre. Ez demokratizálja a képalkotást.”

______________________

 

*Az adat a NEXT IMAGE Awards zsűrijétől származik.

**HUAWEI XMAGE Trend Report 2023: https://www.huawei.com/en/news/studies/huawei-xmage-trend-report-2023

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32

Először készült felmérés a magyarországi retail media helyzetéről

2024. december 6. 18:14