Megjelent az IAB Hungary AdEx 2022 és AdExpect 2023 legfrissebb riportja
Elkészült az IAB Hungary két legfontosabb éves jelentése: a tavalyi digitális reklámköltések alakulását és főbb trendjeit áttekintő AdEx 2022 kutatás, és a szakemberek várakozásait tükröző AdExpect 2023 riport.
A 2022-es digitális reklámköltésre vonatkozó számokat Novák Péter, a Httpool by Aleph country managere és egyben az IAB Hungary Adex munkacsoportjának vezetője mutatta be a március 23-i IAB Reklámköltés Cafén, aki előadásában arra is emlékeztetett, hogy a tavalyi tulajdonképpen ünnepi év volt, hiszen 25 éves lett a hazai digitális reklámpiac. Prezentációjában az alábbi piaci mozgásokról, változásokról beszélt:
• Az IAB Hungary AdEx 2022-es kutatása szerint a hirdetők tavaly 162,5 milliárd forintot költöttek reklámozásra a digitális térben, ami az előző évhez képest 4,2 százalékos növekedést jelent.
• A költések legnagyobb szegmense továbbra is a display a 82,1 milliárd forintos piacméretével, amely 3 százalékos növekedést követően állt elő 2022-ben. A legnagyobb arányú, összesen 9 százalékos bővülést a listing érte el, az email szegmens azonban -19 százalékot, azaz csökkenést mutatott.
• Néhány részterületet külön is vizsgált a riport. A digitális videó szegmense az utóbbi években folyamatos növekedést mutatott, ám a tavalyi költésekben 2 százalékos csökkenés figyelhető meg. Emögött bizonyos globális platformok visszafogottabb teljesítménye és az állami költések lassulása is meghúzódhat.
• A digitális audio szegmens tavaly 121 százalékkal ugrott meg, az itt realizálódott költés 2022-ben 425 millió forintot tett ki.
• Tavaly 24 százalékkal bővült a programmatic költés, amely a display szegmens 16 százalékát tette ki 7,3 milliárd forinttal.
• A 2021-es évhez képest a 2022-es digitális reklámpiacon történő változások egyik faktora az addig jelentős állami és politikai költések csökkenése volt.
• Folytatódott a globális szereplők térhódítása a lokális játékosokkal szemben, ám a tavalyi évben az átrendeződés lassulni látszott: a globálisok a digitális költés 66,1 százalékát tették zsebre, míg 2021-ben ez az arány 65,3 százalék volt. Ha azonban csak a hazai tartalomszolgáltatók hirdetéspiaci bevételeit vizsgáljuk, akkor összességében 38-39 milliárdos piacméretet látunk 2022-re vonatkozóan.
Az IAB Hungary 2022-es AdEx felmérése pdf-formátumban az IAB Hungary Dokumentumtárából letölthető.
Az IAB Hungary AdExpect 2023 felmérésében 61 piaci szereplő vett részt, az eredményeket Kardos Gábor, a Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatója, az IAB Hungary elnökségi tagja mutatta be. Az AdExpect már a nyolcadik éve vizsgálja, hogy mire számítanak a digitális piacon a hirdetők, az ügynökségek, a médiatulajdonosok és a szolgáltatók. Idén először azonban polikrízis kutatással is kiegészült a felmérés, amely során korábban ilyen módon nem kutatott jelenségek várható reklámpiaci hatásaira kérdeztek rá a recessziótól kezdve a klímaválságon át a társadalmi megosztottságig. Kardos Gábor az alábbi jelenségekre, várakozásokra hívta fel a figyelmet:
• A kutatásban résztvevők a 2023-es évre a teljes piacon 10,4 százalékos, a hazai piaci szereplőkre vonatkozóan 3,9 százalékos növekedést várnak. Ez az eddig mért legalacsonyabb várakozás az AdExpect történetében.
• A válaszadók a legnagyobb mértékű változást idén az audio területen várják, melyet az instream videó és a programmatic open market követ. A kutatás idén először két kategóriára bontotta a videó szegmenst az instream videók iránti fokozott piaci érdeklődés miatt. Ez a válaszadók eredményeiből is jól látszik: az instream videó a második helyre került, az outstream videó pedig kicsúszott a top5-ből.
• A hazai szereplőknél realizálódó költésekre vonatkozó 2023-as várakozásokat vizsgálva kiderült, hogy a szolgáltatók optimistán tekintenek az idei évre, a hirdetők és a média képviselői a legpesszimistábbak.
• Arra a kérdésre, hogy mely trendek gyakorolják a legnagyobb hatást a piacra 2023-ban, a kutatásban résztvevők a lehetséges válaszok közül első három helyen az adat alapú megoldásokat, a viewabilityt és az AI általános térnyerését jelölték meg.
• A válaszadók az állami költések idei várható hatását nulla körülire teszik.
• A különböző közösségi platformok közül a megkérdezettek többsége a TikTok display és a TikTok influencer területeken becsli a legnagyobb költésnövekedést az előző évhez képest, ezeket követik a YouTube-videók, az egyéb kategóriába sorolt videók, az Instagram display, az Instagram influencer és a Facebook display szegmense.
• A polikrízissel kapcsolatos kérdések egyike arra vonatkozott, hogy a válaszadók érzékelése szerint mely jelenségek hatnak leginkább munkahelyükre és tevékenységükre, amely kapcsán legtöbben a recessziót és az inflációt említették, majd ezt követte a forint árfolyam ingadozása, az energiaválság és az orosz-ukrán háború.
• Amikor a polikrízisnek a megkérdezettek munkájára, munkahelyére gyakorolt hatásait kellett rangsorolni, akkor a legtöbben a megnövekedett költségeket, a munkavállalói bérnyomást és a rekrutációs nehézségeket jelölték meg a legmeghatározóbb tényezőként.
• A kutatásból az is kiderült, hogy a megkérdezettek többsége ellenállóbbnak, erősebbnek érzi saját vállalatát, munkahelyi közösségét, de még versenytársait is, mint egy évvel korábban. És bár összességében a reklámpiac egészét a válaszadók közel kétharmada gyengébbnek érzékeli, 62 százalékuk pozitív várakozásokkal tekint az idei évre.
Az IAB Hungary 2023-as AdExpect riportja pdf-formátumban az IAB Hungary Dokumentumtárából letölthető.
Kapcsolódó cikkek
- Megvannak a digitális marketingről szóló legjobb szakdolgozatok
- PPC munkacsoportot indított az IAB Hungary
- Az IAB Hungary idén is díjazza a legjobb szakdolgozatokat
- A nehézségek ellenére is közel kilenc százalékkal nőhet idén a globális reklámpiac
- A Huawei lett az első olyan kínai szolgáltató Európában, amely CMP-szolgáltatásokat nyújthat
- Megvan a legjobb szakdolgozat a digitális marketingről
- Új elnökséget választott az IAB Hungary
- Új ügyvezetővel vág neki 2022-nek az IAB Hungary
- Az egy perc figyelem adja meg a podcast súlyát
- NMHH: Még mindig nem tért vissza a reklámpiac a járvány előtti szinthez
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.