Húsvéti locsolókölni a mesterséges intelligencia közreműködésével
Lehet egy illat intelligens? A Telekom a mesterséges intelligencia és egy ismert parfümőr, Kiss Virág segítségével húsvéti locsolókölnit alkotott. A telekommunikációs vállalat az idei ünnep alkalmával bizonyítja, a digitális tünemények az élet egyre több területén segíthetnek; az AI akár már az érzékszerveinkre is képes hatni.
Valószínűleg senki sem találkozott még vitathatatlanul jó illatú locsolókölnivel húsvétkor. A lányoknál húsvéthétfő délutánján garantált a hajmosás, a fiúk pedig még napokig a kezükön érzik a népszokás maradandó emlékét. Így megy ez több időtlen idők óta, de a Telekom idén elhatározta: a digitalizációt segítségül hívva megalkot egy kölnit, amelynek végre tényleg kellemes illata van, ezzel is ápolva a tradíciót.
Okos válasz, okoskölni
Az idei húsvét előtt a Telekom a mesterséges intelligenciát kérdezte meg arról, hogyan hozhat létre egy olyan locsolókölnit, amelynek illatát mindenki kellemesnek érzi. A ChatGPT által ajánlott receptúrát Kiss Virág parfümőr finomhangolta, majd limitált példányszámban el is készítette az illatot – ezzel jó példát mutatva arra, hogyan dolgozik össze ember és a mesterséges intelligencia.
A Telekom célja az volt, hogy a kísérlettel próbatétel elé állítsa az AI-t. A technológiát egyre több területen alkalmazzák sikeresen, azonban sokan még idegenkednek tőle. A vállalat felelősségének érzi, hogy az emberek egyéni szinten is könnyebbé tudják tenni az életüket, a saját javukra tudják fordítani az új lehetőségeket, de fontos, hogy tudatosan használják ezeket. A húsvét pedig jó apropó volt a kísérletezésre. A Telekom filozófiája szerint a digitális eszközök mindenkinek segítenek, hogy előrébb léphessen a saját életében. Az ebből táplálkozó sikerek pedig befolyásolják a minket körülvevő világot. Az, hogy az AI a tapasztalati síkon is eredményesen használható, bizonyítja, hogy a digitális tünemények az élet minden területén segíthetnek, ha a megfelelő módon alkalmazzuk őket.
„Gyerekkorom óta vonzanak az illatok, hat éve tanulom a parfümkészítést, egy éve már hivatásszerűen is foglalkozom vele, így szívesen vettem részt ebben a kísérletben. Egyáltalán nem idegenkedtem a mesterséges intelligenciától, érdekesnek találtam a közös munkát. Úgy fogtam fel, mint egy ajánlást, egy általános vélekedést arról, milyen a jó illat egy kölni esetében. Én kiegészítettem a receptúrát mielőtt használtam az AI által javasolt formulát, kigondoltam a megfelelő arányokat és el is készültünk” – avatott be Kiss Virág a munkafolyamatokba.
Ötletek, receptek az AI-tól
A Telekom többek között azt kérdezte meg a mesterséges intelligenciától, hogy szerinte „milyen a jó illatú kölni, amivel húsvétkor locsolnak a fiúk?”
Az AI azt válaszolta, hogy friss, virágos, könnyed, lágy, illetve tartós és természetes összetevőkből kell állnia az illatnak. Mint a válaszból kiderült, a jó illatú kölnik semmiképpen sem túl erősek, és nem túl nehezek. A nyelvi modell szerint az illat tartóssága is fontos szempont, mivel a locsolóknak egész nap kellemes illatot kell hordozniuk. Az AI azt is elárulta, hogy a természetes összetevőkkel készült kölnik azért illenek jobban a húsvéti locsoláshoz, mivel a virágok és növények illata eleve az ünnepi hangulathoz kapcsolódik.
A következő kérdés már egy receptúrára vonatkozott: arra kérték az AI-t, hogy gondolkozzon úgy, mint egy parfümkészítő. A mesterséges intelligencia az alábbi összetevők felhasználásával készítené el a tökéletes illatot:
• víztiszta alkohol
• desztillált víz
• narancsolaj
• citromolaj
• bergamottolaj
• rózsaolaj
• levendula
Kiss Virág validálása után a levendula viszont kikerült a receptből, helyette hársfavirág és gyöngyvirág került bele, a magyar nők ízléséhez igazítva.
Mindig az okosabb
„Mint kiderült, a mesterséges intelligencia érvényes érzéki alkotásokat tud létrehozni. Ezzel nem csak a praktikus és a művészeti területen van jelen az AI, már belépett a tapasztalati síkra is. De az emberi tényező és a szakértelem nem hiányozhat egy ilyen típusú alkotói folyamatból. Olyan személy kell hozzá, aki szakértője az adott témának. A megállíthatatlan fejlődés ezen a területen azt üzeni, hogy a digitális világ eszközeire új szemmel kell tekinteni” – mondta Szabó Béla, a Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatója.
A jelenlegi, nagy érdeklődést kiváltó nyelvi modellek egyelőre ott tartanak, hogy összefoglalják az eddig felhalmozott és rögzített tudásunkat. Szerinte a mi dolgunk ebből a rendszerből kiemelni a megfelelő javaslatot és azt tovább dolgozva a gyakorlatban is alkalmazni ezt a tudást. Mivel a digitális minden ember életében máshogy van jelen, különösen fontos, hogy mindenki megtalálja, melyik eszköz, milyen támogatást tud neki nyújtani a saját életében. Úgy tűnik, az AI tudatos használata egyre több embernek jelent segítséget. A Telekom elkötelezett a digitalizáció iránt, ezért megkülönböztetett felelőssége van ebben a folyamatban – Szabó Béla szerint ezért is lényegesek a hasonló kísérletek.
A vállalat országszerte több kiemelt üzletébe eljuttatja az AI és az illatszakértő együttműködésével született kölnit tartalmazó üvegcséket, így az ügyfelek meg is szagolhatják az illatot.
Kapcsolódó cikkek
- Az Animatiqua újabb időutazásra hív – most a múlt helyett a jövőbe!
- Itt a kriptoról is mindent tudó ChatGPT és AI-képgenerátor
- A mesterséges intelligencia felhasználását kutatják a Széchenyi-egyetem doktoranduszai
- Mesterséges intelligencia a múzeumokban
- AI megoldás segítheti a vállalatokat dekarbonizációs céljaik megvalósításában
- Ki nyeri meg a Google és Microsoft párviadalát?
- A mesterséges intelligencia vajon átírja a klímatörténelmet is?
- Kit illet a szellemi alkotás tulajdonjoga, ha a MI hozza létre a művet?
- Itt az OpenAI GPT-4: első tapasztalatok!
- Elindult a Telekom kkv-knak szóló Digitalizációs Tanácsadás programja
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A világ egyik legjobb egyetemével kötött partnerséget a Budapesti Metropolitan Egyetem
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) első és egyetlen magyar egyetemként írt alá hosszú távú partnerségi megállapodást az Arizona State University-vel (ASU), amely a Center for World University Rankings 2023-2024 szerint a világ legjobb egyetemeinek 1%-ába tartozik. Ez a partnerség új lehetőségeket biztosít a METU-n tanuló magyar és külföldi hallgatók számára, és a magyar felsőoktatás nemzetközivé válásának következő lépcsőfoka lehet. A megállapodás alapján a METU jogosult használni a logója részeként a „powered by Arizona State University” megnevezést.
Ilyen volt a magyar rádiók zenei repertoárja 2023-ban
Összesen 103 év és kilenc hónapnyi adást sugároztak a magyarországi rádiók 2023. január 1-jétől december 31-ig – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb kutatásából, amely a magyar rádiók 2023-as zenei repertoárját vizsgálta. A teljes kínálatban a legtöbbet játszott előadó Rúzsa Magdolna volt. Az énekesnőt több mint két és félszer annyiszor hallhattuk, mint a huszadik helyezett Azahriah-t. A tavalyi év legsikeresebb hazai slágere a ValMartól az Úristen, a külföldiek közül Miley Cyrus Flowers című dala volt.
Az akadálymentesség elengedhetetlen szempont az épületek tervezése során
Az akadálymentesség szempontjának egyre fontosabb szerepe van az építészetben, világszerte egyre több vállalat törekszik arra, hogy inkluzív környezetet alakítson ki. A Skanska a befogadás és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségével összhangban szintén jelentős hangsúlyt fektet erre. A vállalat az átgondolt tervezés és megvalósítás érdekében együttműködik az Access4you-val azzal a céllal, hogy épületeiben a legmagasabb szintű access4you tanúsító védjegyet szerezze meg.
Szűkülő piacon bővül a Pepita.hu
A Pepita Group Zrt. hazai bruttó forgalma 30, külfölddel együtt 44 százalékos növekedést mutat az első negyedév eredményei alapján. Kinőtte magát: levetkőzte a csupán baba-mama jelleget, a hazai műszaki és elektronikai területen lévő erős piaci verseny ellenére is e termékkategóriákban Magyarországon 57 százalékos bruttó forgalomnövekedést ért el.
A Xiaomi publikálta a legújabb ESG jelentését
A Xiaomi a napokban közzétette a hatodik ESG (környezetvédelem, társadalmi felelősségvállalás és vállalatirányítás) jelentését. A több mint 80 oldalas dokumentum, amelyet kínai és angol nyelven adtak ki azt az előrehaladást mutatja be, amelyet a Xiaomi és leányvállalatai megtettek az ESG stratégia megvalósítása terén 2023-ban.