Mesterséges intelligenciával pörgetik fel a kakaógyártást
Indonézia a világ harmadik legnagyobb kakaótermelője, jelenleg az afrikai Elefántcsontpart és Ghána előzik meg a dobogón. Az ázsiai ország változatos éghajlata és termőtalaja kiváló minőségű, egyedi ízekben gazdag kakaófajtákat eredményez. A lehetőségekben bővelkedő szektor azonban a technológia és az infrastruktúra hiányosságaitól szenved, az alacsony termelékenység és az ingadozó minőség problémáival küzd, így korlátozott mértékben fér hozzá a stabil árakat kínáló, igényes piacokhoz.
Ezen igyekszik változtatni egy állami támogatású vállalat, a Jáva szigetén működő Cocoa Teaching and Learning Industry (CTLI). A cég szakemberei technológiát és képzést adnak a gazdáknak, jobban és megbízhatóbban működő hálózatot fejlesztenek, valamint a nemzetközi piacokhoz igazodó minőségi szabványok és tanúsítványok meghonosításán fáradoznak.
Mérés a gyártás alapja
Az exportorientált vállalat emellett saját gyártását is ipari digitális eszközökkel erősítette meg, hogy növelni tudja a szabványoknak megfelelő alapanyag mennyiségét, egyben példaként szolgálhasson a szektor cégei számára.
A jelenleg évente 50 tonnányi kakaót termelő CTLI például kulcsfontosságú motorjaira rezgésérzékelőket szerelt, melyek adatait szoftver elemzi, és mérőrendszer egyszerűsíti a kakaóvajtöltés folyamatát. A vezeték nélküli kapcsolaton keresztül elérhető gépi vezérlőrendszerben a karbantartó mérnökök távolról, táblagépekről, illetve kereskedelmi forgalomban kapható okostelefonokról monitorozzák a motorok és a pumpák működését, miközben a hálózatot tűzfalmegoldás védi a kibertámadásoktól. A kialakított ipari IoT megoldással a CTLI szakemberei bárhonnan, bármikor, valós időben áttekinthetik, és vezérelhetik a gyártás egészét.
A termelés további optimalizálását is Siemens megoldásra alapozta az indonéz cég. Mesterséges intelligencia elemzi a szenzoradatokat, hogy mindig a legjobb arány érvényesüljön a pörkölésnél, azaz a lehető legrövidebb idő alatt és a legnagyobb energiahatékonyság mellett fusson le a folyamat, miközben a legmagasabb minőséget adja.
Big datával a kakaóbabtól a kiszolgáló pultig
A CTLI a dolgok ipari internetére épülő alkalmazáscsomaggal ültetvényeit is monitorozza. A vállalat egy appot is fejleszt, amely az időjárási viszonyok alapján előrejelzi a kakaóbabtermés várható minőségét. Elemzéséhez a megoldás az adatközpontban tárolt, történeti adatokat is felhasználja, így a big data analitika kulcsszerephez jut a csokoládétermelés további optimalizálásában.
Indonézia ugyanis az organikus és fenntartható kakaótermékek iránti, általános kereslet növelésére törekszik, és olyan magas hozzáadott értékű származékok kifejlesztését tervezi, mint a csokoládé, a csokoládéitalok és a kakaóból készülő kozmetikumok. A kakaóbabtól a kiszolgáló pultig ívelő üzleti modellt a CTLI csúcsminőséget biztosító digitális folyamatai hívják életre.
Képek: siemens.com
Kapcsolódó cikkek
- A Petal Ads hirdetési szakértői exkluzív mesterkurzust tartanak a hamburgi OMR Fesztiválon
- Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki
- A GLAMI új AI-technológiát alkalmaz a divatwebáruházak termékkínálatának katalogizálására
- Az IVSZ álláspontja a mesterséges intelligenciára épülő fejlesztésekkel kapcsolatban
- Mesterséges intelligencia, robotok, üzlet a háború után – erről szólt az idei Trust Summit
- Virtuális PLC-vel teszi rugalmassá az automatizálást a Siemens
- Új keresőt fejleszt a Google
- Felelősségteljes mesterséges intelligencia fejlesztés – jó úton járunk?
- Erre használják a magyarok a ChatGPT-t
- Félünk az AI-tól, pedig magunktól kellene
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.