Médiatudatosság és gyermekvédelem: médiakonferencia az NMHH szakembereivel Szombathelyen
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) számos vezetője, kutatója és szakembere részt vett a Savaria Filmszemle alkalmából rendezett, a digitális média, a művészet és a kommunikáció kapcsolatát vizsgáló szombathelyi konferencián május 11-én.
„Az információk sokasága és a digitális szolgáltatások végeláthatatlan szövevénye mindennapjaink része lett, emberi kapcsolataink jelentős hányada pedig a közösségi média világába tevődött át. Erre a jelenségre érdemes egyfajta adottságként gondolnunk, egy olyan folyamatra, amely éppen annyi lehetőséget, mint veszélyt rejt magában” – mondta megnyitó videóüzenetében Dr. Koltay András, az NMHH elnöke. „A hatalmas médiazajban ma is nagy szükség van a bölcsességre. Erre egyelőre még a legfejlettebb öntanuló rendszerek sem képesek, így e tekintetben csak magunkra hagyatkozhatunk” – tette hozzá a mesterséges intelligencia előretörésére utalva az elnök.
A konferenciát Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia Egyesület elnöke és Dr. Kollarik Tamás (MOME-oktató, az NMHH elnöki főtanácsadója) vezette. A rendezvényen az NMHH számos, az új médiakultúrát kutató szakembere szerepelt az előadók között. Dr. Aczél Petra (MOME-oktató, az NMHH Médiatudományi Intézetének kutatásvezetője) az online platformokon elvárható tudatos médiamagatartásról beszélt. Mádl András (az NMHH Műsorfigyelő és -elemző Igazgatóságának vezetője) a fiatalok médiafogyasztásának változásairól tartott előadást. Felszólalt Dr. Kollarik Tamás is, aki a filmipar trendjeiről és kihívásairól beszélt. Dr. Somogyi Ákos (az NMHH Gyermekvédelmi Főosztályának vezetője) a médiatudatosság fejlesztéséről, Dr. Nyakas Levente (az NMHH Médiatudományi Intézetének vezetője) pedig a médiaszabályozás gyermekvédelmi szempontjairól és kihívásairól tartott előadást. Császár Miklós (az NMHH Médiaértés-oktató Osztályának vezetője) a Bűvösvölgy központok tevékenységét ismertette. Az előadók között szerepelt továbbá Dr. Tamás Ildikó (az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Néprajztudományi Intézetének főmunkatársa) és Dr. Csáji László Koppány (MMA MMKI-igazgató), akik közösen a (nép)művészet és a média kapcsolatának változását mutatták be a digitális kultúra szemszögéből.
A hírközlés, a média- és digitális kultúra, illetve a tudatos mozgóképfogyasztás fejlesztését bemutató diákfilmek is versenyeztek a Filmszemlén
A konferencia az NMHH és a Savaria Filmakadémia Egyesület szervezésében valósult meg. Társszervező a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, az NMHH Médiatudományi Intézete, valamint az ELTE Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ. A konferenciának otthont adó 10. Savaria Filmszemlén a képzőművészet, a néprajz és a zene témáit feldolgozó filmek mellett egy külön kategóriában a hírközlés, a tág értelemben felfogott média- és digitális kultúra, illetve a mozgóképszakma területén a tudatos fogyasztói döntéshozatal kultúrájának fejlesztését bemutató vagy a figyelmet mindezek fontosságára felhívó diákfilmeket is vártak. Az NMHH a zsűri döntése nyomán az alábbi alkotások díjazásához járult hozzá pénzjutalommal:
Peresztegi Hanna De anya című filmje (Diákfilm kategória, Gyermekvédelmi különdíj), Körtési András A föld alatti jövő című alkotása (Diákfilm kategória, Legjobb rövidfilm) és Tamásfalvi Hanna Elérhetetlen című versenyműve (Diákfilm kategória, Legjobb film).
A 10. Savaria Filmfesztiválra idén összesen 124 filmmel neveztek az alkotók. A szemlét május 10. és 12. között rendezték meg Szombathelyen, a vetítéseket a Savaria Filmszínház Jávor Pál-termében tartották. Május 12-én, a díjátadó gálán idén két életműdíjat is átadtak: az egyiket Ternovszky Béla Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, a legendás Macskafogó alkotója, a másikat pedig Eperjes Károly Kossuth-díjas színművész kapta.
Kapcsolódó cikkek
- Nem törődünk eléggé online adataink védelmével
- Az NMHH-kutatásából kiderült, hogy hol és hogyan hallgatunk rádiót
- Médiatanács: számos filmet helytelen korhatár kategóriába sorolt a Disney+
- Jelentős változások történtek a mobilszolgáltatók díjcsomagkínálatában
- Kérem, ne zavarjanak! – saját eszközeink is lehetnek rádiófrekvenciás zavarforrások
- Sikeres volt az NMHH készülékcsere-programja
- Az NMHH kiemelten támogatja a hazai űripart
- Médiatanács: több film is helytelen korhatár-besorolással szerepel az HBO Maxon
- Az NMHH új együttműködéssel támogatja a médiatudatos diákok közösségeit
- Az NMHH adatai szerint így alakultak a háztartások távközlési kiadásai
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
Irodai és költséghatékony perifériákkal újít a Sandberg
A változatos számítástechnikai- és mobiltartozékairól ismert Sandberg bemutatta új, modern igényeknek megfelelő irodai egerét, valamint Saver sorozatú, jack csatlakozós headseteit. Ezekkel a termékekkel a Sandberg a modern irodák számára kínál költséghatékony megoldásokat a márkától megszokott minőséggel és 5 év garanciával.
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.