Felgyorsítja stratégiai átalakulását a Maersk
Jelentős előrelépést ért el digitális átalakulásában a dán Maersk. A világ legnagyobb tengeri szállítmányozó vállalata az SAP Business Technology Platform segítségével gyorsítja fel stratégiai fejlődését, automatizálja üzleti folyamatait, növeli hatékonyságát, teszi egyszerűbbé a technológia használatát, és növeli a felhasználói élményt.
A dániai központú Maersk üzleti tevékenysége igen széleskörű – a konténerszállítás mellett rendelkezik kikötői terminálokkal, van logisztikai és ellátási lánc üzletága is. A cég több mint 700 hajót üzemeltet, és működése világszerte mintegy 100 országban 343 kikötőre terjed ki. A Maersk így stratégiai szempontból hajózási vállalatból lassan a teljes ellátási lánc szolgáltatójává válik.
"Ehhez a szállítási ágazat más területeire is be kell lépnünk, beleértve a légi és szárazföldi szállítást, valamint a raktározást és a disztribúciót. Mivel a cégek az ellátási láncra és a logisztikára szánt források kevesebb mint 10 százalékát költik tengeri szállításra, a Maersknek más területekre is be kell törnie, hogy bővítse üzleti tevékenységét, és tovább növekedjen" – mondja Tapan Dash, a Maersk Technology műszaki igazgatója.
A Maersk ezért kifejlesztett egy modellt, amely segít felgyorsítani az átalakulást. A modell különböző digitális platformokból áll, ezek mindegyikének több olyan egysége is van, amely értékes az ügyfelek, a beszállítók, munkavállalók számára. Minden egység különböző üzleti funkciókat, alkalmazásokat, adatokat és analitikát integrál. A Maersk jelenleg 10-15 olyan end-to-end, azaz végpontok közti platformmal rendelkezik, mint például a pénzügyek, az óceáni szállítás megrendeléskezelése vagy az ellátási lánc kezelése. “Folyamatosan új platformokkal bővülünk, nemrég pedig létrehoztunk egy fenntarthatósági platformot, hogy ezzel a feltörekvő területtel is foglalkozzunk" – teszi hozzá a műszaki igazgató.
Tervezte, építette és szállította a Maersk
A Maersk jó úton halad az SAP S/4HANA Cloud ERP bevezetése felé. "Az elképzelés az, hogy egy szabványos SAP S/4HANA megoldást futtatunk, az innovációt pedig az SAP Business Technology Platform támogatja. Szerintem ez a legoptimálisabb, és itt történik a varázslat" – mondja Tapan Dash.
Az óriáscég az elmúlt néhány évben nagy hangsúlyt fektetett az in-sourcingra. A korábban mintegy 1500 fős technológiai részleg mostanra több mint 6000 fősre bővült. Az SAP-csapatban 2019-ben még csak 35-en, 2022-ben már 300-an dolgoztak, 2024-re pedig szeretnék 550 fölé emelni a létszámot. A nagyvállalat a "Tervezte, építette és szállította a Maersk" elnevezésű koncepció alapján dolgozik.
Kulcsszerepben az SAP Business Technology Platform
A technológia a Maersknél az átalakulás egyik fő mozgatórugója. Az SAP Business Technology Platform (SAP BTP) egyetlen környezetben egyesíti az adatokat és az elemzést, a mesterséges intelligenciát, az alkalmazásfejlesztést, az automatizálást és az integrációt. A megoldás kulcsszerepet játszik az új, végponttól végpontig terjedő stratégia felgyorsításában. "Az SAP Business Technology Platform segítségével racionalizálhatjuk üzleti folyamatainkat, agilisabbá tehetjük alkalmazásainkat, az ügyfeleknek, beszállítóknak, alkalmazottaknak pedig jobb felhasználói élményt nyújthatunk” – mondja a műszaki igazgató.
A tervezéstől a szállítmány átadásáig
A Maersk az ügyfélhitel-kezelés, a szállítói számlaegyeztetés, a kincstári garanciák, a rakományok felszabadítása, illetve a tervezés és elemzés területén is alkalmazásokat, megoldásokat fejleszt és valósít meg az SAP Business Technology Platform segítségével.
Az ügyfélhitel-kezelés korábban sok manuális tevékenységgel járt, ami hibákhoz és késedelmekhez vezethetett. A Maersk most az SAP BTP-t használja az ügyfélhitel-kezelési folyamat automatizálására és differenciálására. A megoldás magában foglalja a BVD (harmadik féltől) származó hitelpontozást, amely az SAP Cloud Platform Integration-ön keresztül épül be. Az SAP Fiori felhasználói felületet használva értékesítési képviselői, hitelelemzői és jóváhagyói szerepköröket hoztnak létre. “Így megszületik egy egyablakos ügyintézés, a cég ügyintézője a bejelentkezés után innen kezelheti az ügyfél teljes hitelezési folyamatát" – említi meg Tapan Dash.
Sok szervezet számára jelent kihívást a szállítói számlák egyeztetése. A Maersk az SAP BTP automatizálási rétegét és az intelligens robotizált folyamat-automatizálást (SAP iRPA) használja az olyan műveletek elvégzésére, mint az e-mailek beolvasása és a mellékletek kivonása, a strukturálatlan adatok strukturálttá alakítása, valamint az érvényesítési logika beépítése az SAP BTP platformon belüli szabályokba. Ezáltal jelentősen csökkenthetik a kézi folyamatokat a szolgáltató központokban.
A kincstári garanciákkal kapcsolatos folyamat eddig meglehetősen papírigényes volt, és adatminőségi problémákat okozhatott, ami viszont késedelmekhez vezetett. Most az SAP BTP segítségével a Maersk ezt is automatizálja, és két külön szerepkört hoz létre: a bankgarancia kérelmezőjét és a jóváhagyóét. A megoldás a külső bankokkal való integrációt is magában foglalja.
A Maersknek cargo ügyfelei is vannak. Itt biztosítani kell, hogy a fizetés a rakomány felszabadítása előtt beérkezzen. A kifejezetten időérzékeny folyamatot több háttérrendszerben indítják el. Az SAP BTP a beépített mesterséges intelligencia (AI) és folyamatautomatizálás révén a fizetést összeveti a számlával, a fuvarlevéllel és a konténer kiadási eseményekkel. A Maersk létrehoz egy AI bizalmi kvótát is, amely automatikusan engedélyt ad, ha mindent teljesen rendben talál. "A gépi tanulási algoritmus segítségével finomhangolhatunk, kideríthetjük, hogy valami miért csak 70 vagy 80 százalékos, és mit kell tennünk, hogy százszázalékos legyen" – jelzi a Maersk Technology műszaki igazgatója.
A Maersk teljes pénzügyi, tervezési és elemzési rendszere az SAP Analytics Cloudra költözik. Ez a nagyvállalat számára lehetővé teszi a végponttól végpontig tartó pénzügyi tervezést és elemzést, beleértve a költségvetés-tervezést és az előrejelzést is. A tervezés és elemzés önkiszolgáló lehetőségei több mint 100 országban változtatják meg a döntéshozatalt, a teljesítményt és a termelékenységet.
A Maersk tehát izgatottan várja a folyamatban lévő átalakulást, amelynek középpontjában az SAP technológia áll, és arra törekszik, hogy az ügyfelekre, az agilitásra és a munkatársak elkötelezettségére összpontosítva magas üzleti értéket teremtsen.
Kapcsolódó cikkek
- Ötéves digitális átalakítási program elindításáról állapodott meg a Diageo az SAP-val és az IBM-mel
- Akadálymentesítette a Coldplay karbonlábcsökkentő turnéapplikációját az SAP
- A mesterséges intelligencia korának üzleti megoldásait mutatta be az SAP
- Új digitális lábakon áll a PEZ
- A vásárlói lojalitás erősítésében segít a SAP
- A vásárlói élmény jövőjét formálja bemutatótermével és szoftveres megoldásaival az SAP
- Kkv-kra szabott vállalatirányítási rendszert mutatott be az SAP
- Eladja a Qualtrics-ben birtokolt tulajdonrészét az SAP
- Az adatmenedzsment új generációját jelentette be az SAP
- Az SAP megoldásával fejleszti digitalizációs programját a Lockheed Martin
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.