SAP-vel pörgetik fel a körforgásos gazdaságot is

forrás: Prím Online, 2023. június 9. 20:01

2023 júliusától teljesen átalakul a magyarországi hulladékgazdálkodási rendszer. A MOL illetékes leányvállalata az SAP rendszerét választotta a komplex szervezési, irányítási és elszámolási feladatok informatikai támogatására.

Nemcsak a lakossági kommunális szemét, hanem a szétválogatható és újrahasznosítható hulladékok, valamint a vállalati ügyfelek melléktermékeinek elszállítására és kezelésére is kiterjed az a koncesszió, amelyet tavaly nyert el a MOL Nyrt.

 

A koncesszió újragondolásának eredeti társadalmi küldetésével egybeesik a hulladékgazdálkodási rendszer digitalizációs támogatásának célja: minél kevesebb szemét kerüljön passzív lerakókba, illetve a lehető legtöbb anyag jusson el újrafeldolgozásba és újraértékesítésbe, ezáltal kerüljünk közelebb a körforgásos gazdaság megvalósulásához.

 

Az informatikai háttér meghatározó része az egész folyamatnak: jelen van a szállítások diszpécseri szolgáltatásától, a gyűjtőtartályokon át egészen a gépi szétválogatást végző berendezések programozásáig. Míg korábban széttöredezett, alacsonyabb színvonalú IT rendszerek álltak csak a hulladékszállítást és feldolgozást végző vállalatok rendelkezésére, mostantól a MOL kezelésében ez is meg fog változni. „Az informatika már nem egy olyan háttérrendszer, amire kényszerből kell áldozni, hanem kifejezetten az értékteremtés eszköze. Ezzel a hozzáállással építettük fel a vonatkozó informatikai stratégiát, és ehhez választottuk az SAP-t beszállító partnernek” – meséli Veres Jenő, a MOL Csoport körforgásos gazdasági területért felelős szenior IT szakértője.

 

A felhasználók, azaz a lakosság és a cégek is azt fogják tapasztalni, hogy a korábbi, több mint két tucat regionális szolgáltató helyett integrált, országosan egységes rendszer lép majd életbe, amely a nagyfokú automatizáltságnak és a korszerű informatikai támogatásnak köszönhetően kevert hulladékot is képes lesz szétválogatni és újrafeldolgozni. Sokkal rugalmasabb is lesz, hiszen akár a díjak, akár pedig a szolgáltatások tekintetében egy korszerűbb, a fenntarthatóságot szem előtt tartó rendszerrel fognak megismerkedni az ügyfelek. Az új megoldás jelentőségét jól jellemzik a várható volumenek irányadó számai: országosan megközelítőleg 5,5 millió ügyfél évi körülbelül 16-18 millió számláját kell kezelni.

 

„Egy ilyen volumenű közüzemi fejlesztés nekünk is megbecsült és értékes referencia. Nem csak a bevont erőforrások és az alkalmazott technológiák és eljárások tekintetében, hanem a társadalmi hasznossága okán is” – vélekedik Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója.

 

Az SAP megoldás bevezetése során a Onespire Zrt. felelt a komplex projekt teljeskörű és sikeres leszállításáért. A magyar tulajdonú cég több mint tízéves tapasztalattal rendelkezik jelentős méretű, hazai és külföldi piacvezető nagyvállalatok számára végzett közüzemi és egyéb ipari célú SAP rendszerek bevezetése terén.

 

A MOL több különböző területen használ már évtizedek óta SAP szoftvereket, így volt elképzelésük a feleknek, hogy mit várhatnak el egymástól, hiszen a digitalizáció támogatásában az SAP megoldásai korábban is hatékonyabbá tették a nagyvállalat működését, amely az iparág más szereplőire is pozitív hatással volt. Ugyanakkor újdonság, hogy ebben a projektben a RISE with SAP termék és szolgáltatás csomag keretein belül kezelték a fejlesztést, amelynek előnyei leginkább a felhő alapon történő működésben, továbbá a skálázhatóság és a rugalmasság terén mutatkoznak meg.

 

A mind földrajzi, mind funkcionális értelemben több lépésben kiépítendő IT-struktúrához ideális ez a megoldás. „Ennek köszönhetően a projekt során azt tapasztaltuk, hogy a felmerülő ügyféligényekre hatékonyan és teljeskörűen tudtunk reagálni, ami számunkra az egyik legfontosabb hozzáadott érték”, nyilatkozta Papp Bertalan, a Onespire Zrt. partnere. Ezt a RISE with SAP csomag az éles használat során is messzemenően elősegíti.

 

Az új rendszer bevezetése során plusz kihívásként merült fel, hogy számos ponton az állami szabályozás még tisztázatlan volt, – többek között a hulladéktörvény is időközben állt csak össze –, így olyan megoldást kellett kiépíteni, amelyet a végleges elvárásokhoz lehetett igazítani. A projekt kezdetétől a 2023. júliusi éles indulásig 21 hónap telik el, azonban néhány ponton a mai napig fennáll a változtatás lehetősége.

 

Ennek a kezeléséhez is ideális volt az implementáció során alkalmazott MVP megközelítés. Az MVP – azaz a minimum viable product – módszertan lényege, hogy az egyes mérföldkövek elérésénél az üzleti igényeket még éppen kielégítő célokat tűznek ki a fejlesztők, amelynek során prioritást élvez az, hogy ami elkészült, az megbízhatóan működjön alapszinten. Ez lehetővé teszi a következő mérföldkő irányába a kitűzött határidőn belüli továbblépés lehetőségét, egyúttal persze teret adva azzal párhuzamosan a további fejlesztéseknek és az elért eredmények megerősítésének. A júliusi indulást követően még hónapokon át folyik majd további rendszerelemeken a munka, így idővel a háttér megoldásokon túl az egyedi létesítmények üzemeltetése és a feldolgozott végtermékek értékesítése is teljeskörűen SAP- alapokra kerül.

Kulcsszavak: SAP MOL Csoport informatika

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01