Nagyágyúkkal összefogva zöldíti a chipgyártást a Schneider Electric
Az Intellel és az Applied Materials Inc.-el összefogva indította el a Schneider Electric úgynevezett Catalyze programját, melynek célja a félvezetőgyártáshoz kapcsolódó ellátási láncok szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése. Az új kezdeményezés résztvevői arra ösztönzik a szektor szereplőit, hogy tegyék fenntarthatóbbá tevékenységüket, első lépésként fokozva a megújuló forrásból származó energia arányát az energiamixen belül.
A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat a mikroelektronikai iparág egyik legnagyobb eseményén, a SEMICON West 2023-on jelentett be új, Catalyze nevű partnerségi programja elindítását. A kezdeményezéshez rögtön a rajtnál csatlakozott a világ egyik meghatározó chipgyártója, az Intel, illetve a félvezetőgyártásban és a kijelzőkhöz használt berendezések előállításában is meghatározó szerepet játszó Applied Materials Inc. A programot elindító vállalkozások arra ösztönzik a félvezetőgyártás teljes ellátási láncában érintett cégeket, hogy csatlakozzanak a Catalyze-hoz, és segítsenek felgyorsítani az iparág megújuló energiára és alacsony szén-dioxid-kibocsátásra történő átállását.
Mivel folyamatosan bővül a chipek iránti globális kereslet, az ágazat karbonlábnyoma is fokozatosan nő, ezért a félvezetőipar meghatározó szereplői úgy látták, hogy szükségszerű az összefogás a megújuló energia nagyobb mértékű felhasználásának ösztönzése és a fenntarthatóbb növekedési pálya elérése érdekében. A Catalyze résztvevőinek közös célja az lesz, hogy az iparág több ezer beszállítóját bátorítsák arra, hogy a szén-dioxid-mentesítés révén lépjenek fel az éghajlatváltozás ellen.
A SEMICON West 2023 alkalmával bemutatott Catalyze a maga nemében egyedülálló együttműködési program a félvezetőgyártás területén, azonban a Schneider Electric iparági partnerekkel összefogva már más ágazatokban is indított hasonló kezdeményezéseket. Közéjük tartozik az Energize program, amely a gyógyszeripar zöldítését tűzte ki célul, illetve a Walmart Gigaton PPA program, ami a Walmart és az értéklánca szereplői számára teszi lehetővé a megújuló energiához való hozzáférést kedvező feltételek mellett.
A Catalyze program elemei
- A félvezető értéklánc energiabeszerzési erejének egyesítése a megújuló energiával kapcsolatos projektek bevezetésének felgyorsítása érdekében.
- Lehetőséget nyújtani a beszállítóknak – akiknek saját erőből nem feltétlenül lenne erre lehetőségük –, hogy megjelenhessenek a zöldáram-vásárlási megállapodások (PPA-k) piacán.
- A szén-dioxid-kibocsátásuk csökkentésére és/vagy a programhoz való csatlakozásra kötelezettséget vállaló beszállítók további támogatása.
- A félvezető-értéklánc vállalatainak oktatása az ellátási lánccal kapcsolatos programjaikban alkalmazható működési modellek kidolgozásának fontosságáról a nettó zéró törekvések felgyorsítása érdekében.
- Több ezer beszállító egyidejű elérése a digitális technológiai platformokon keresztül, hogy gyors és mérhető lépéseket tegyenek az ellátási láncuk szén-dioxid-mentesítésében.
- Útmutató az iparág számára a következő lépések megtételéhez. A kezdeményezést elindító vállalatok együttműködnek a program fejlesztésében – beleértve a fókuszterületek és beszállítók meghatározását –, valamint arra ösztönzik a többi félvezetőgyártó céget, hogy fontolják meg a program elindítását saját értékláncuk számára.
„A Schneider Electric-nél az a célunk, hogy képessé tegyük a vállalatokat arra, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki rendelkezésre álló energiákból és erőforrásokból, és ezzel mindenki számára közelebb hozzuk a fejlődést és a fenntarthatóságot. Küldetésünk, hogy digitális partnerként segítsünk a fenntarthatóság és az energiahatékonyság elérésében, és a Catalyze partnerségi program kiváló példa arra, hogy a kulcsfontosságú globális iparágak vállalatai hogyan működhetnek együtt a dekarbonizáció felgyorsítása érdekében” – mondta el Peter Herweck, a Schneider Electric vezérigazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- Energiamegtakarítással törhetne Budapest az élre
- Szuperzöld projektben vetik be a Schneider Electric megoldását
- Az LG elkötelezi magát a megújuló energiaforrások használatára
- Az évtized végére 1800 milliárd dollárt kellene költeni energiahatékonysági beruházásokra
- Már várja az érdeklődőket a Schneider Electric Fenntarthatósági Iskolája
- Még zöldebb csomagolással óvja bolygónkat a Schneider Electric
- Új tőkealap létrehozását jelentette be a Schneider Electric
- Klímabarát kismegszakítókat dob piacra a Schneider Electric
- 90 millió tonna CO2-kibocsátást előzött meg a Schneider Electric programja tavaly
- Ismét a legfenntarthatóbban működő cégek között a Schneider Electric
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.