A Xiaomi 2023 második negyedéves korrigált nyeresége 147%-kal, 5,1 milliárd jüanra nőtt
A Xiaomi Vállalatcsoport (Xiaomi Corporation), a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, nyilvánosságra hozta az auditot megelőző, konszolidált üzleti eredményeit a 2023. június 30-án lezárult három hónapos időszakra vonatkozóan.
Két negyedév telt el azóta, hogy a vállalatcsoport meghirdette az új stratégiáját, amely egyszerre helyez hangsúlyt a növekedésre és a nyereségességre. A számok azt mutatják, hogy a Xiaomi jelentős nyereséget könyvelt el ebben az időszakban, miközben az árbevétel-növekedése is töretlenül folytatódott. Ez utóbbi a működés különböző területeit leíró, rekordteljesítményt jelző mutatókban is megragadható. 2023 második negyedévében a Xiaomi teljes árbevétele 67,4 milliárd jüanra rúgott, ami 13,2%-os növekedésnek felel meg az előző negyedévhez viszonyítva. A korrigált nettó profit 5,1 milliárd jüan volt, vagyis egy év alatt 147%-kal növekedett a Xiaomi nyeresége. Ekkora nyereségnövekedés 2021 negyedik negyedéve óta nem volt a Xiaominál, és a mértéke a piaci várakozásokat is jóval meghaladta. 2023 első két negyedévében a Xiaomi korrigált nettó nyeresége elérte a 8,4 milliárd jüant, amivel megközelítette a tavalyi év teljes korrigált nettó nyereségét.
Az elmúlt negyedévben a Xiaomi következetesen végrehajtotta vállalati stratégiáját, folytatva okostelefonjainak a prémium kategóriába történő átpozícionálását. A vállalat bruttó profitabilitása rekordmagas, 21%-os értéket ért el úgy, hogy mindhárom üzleti szegmensben – okostelefonok, IoT és egyéb fogyasztási eszközök, internetes szolgáltatások – sikerült növelnie a profithányadot. Ráadásul, a Xiaomi a saját működésének a hatékonyságát is nagymértékben javította, és tovább optimalizálta a készletgazdálkodását, ami hozzájárult a vállalatcsoport hosszútávú és fenntartható fejlődéséhez szükséges feltételek megteremtéséhez. A negyedév során a csoport teljes kiadása 10,2 milliárd jüan volt, vagyis éves összevetésben 2,3%-kal csökkent. A teljes készlet értéke 38,5 milliárd jüant tett ki, ami 33,5%-kal múlja alul az egy évvel ezelőtti szintet, és az elmúlt tíz év legalacsonyabb értéke. A Xiaomi összesített készpénzállománya új rekordra hágott, meghaladva a 113,2 milliárd jüant. Az, hogy a Xiaomi ekkora készpénzállománnyal rendelkezik, azt mutatja, hogy a vállalat működési modellje kiforrott és hatékony, alkalmas arra, hogy megalapozza a következő évek növekedését.
Az okostelefonok bruttó haszonkulcsa rekordszintre emelkedett, ami a prémiumizálásra épülő stratégiának köszönhető
Miközben a globális piacon az okostelefonok iránt csupán mérsékelt keresletnövekedés volt tapasztalható, a Xiaomi kezdeményezőként lépett fel, megragadva az előtte álló lehetőségeket. A Canalys beszámolója szerint a Xiaomi a globális okostelefonpiacon, negyedéves alapon, 1,6%-kal növelte részesedését, és jelenleg 12,9%-on áll. A vállalat világszerte 32,9 millió készüléket szállított le kereskedelmi partnereinek, az okostelefonok eladásából származó bevétele 2023 második negyedévében 36,6 milliárd jüant ért el, ami 4,6%-os, negyedéves növekedésnek felel meg. Az okostelefonok bruttó haszonkulcsa 13,3% volt ebben a negyedévben, ami azt jelenti, hogy éves szinten rekord mértékben, 4,7 százalékponttal nőtt.
A Canalys piackutató szerint 2023 második negyedévében a Xiaomi az okostelefon-eladások terén 51 országban és régióban ért el dobogós helyezést, 61 országban pedig az első ötben szerepelt. A vállalatcsoport az eladások tekintetében Európában és a Közel-Keleten a második helyre került, megerősítve a vezető gyártók között elfoglalt szerepét a külpiacokon.
A Xiaomi kihasználta versenyelőnyét a legkorszerűbb technológiák bevezetése terén a prémium szegmensben. A közelmúltban Kínában bemutatta a Xiaomi MIX Fold 3 okostelefont. Az új modell eladásai percekkel a polcokra kerülés után már 2,25-szörös mértékben múlták felül az előző generációét, ami rekordot jelent a vállalatcsoport összehajtható telefon kategóriájában. Harmadik féltől származó információ szerint 2023 második negyedévében a Xiaomi a 4000 és 6000 jüan közötti árszegmensben értékesített okostelefonjai 12,7%-os piaci részesedést szereztek Kínában, ami éves szinten 6,2 százalékpontos növekedést jelent. Mindeközben a Xiaomi 3000 jüanért vagy ennél magasabb összegért kínált okostelefonjai – egy négy negyedéve tartó növekedési folyamat eredményként – a kínai piacon eddig nem látott arányban keltek el. 2023 második negyedévében a Xiaomi-telefonok átlagos eladási ára (ASP) Kínában 24%-kal volt magasabb, mint az előző év azonos időszakában.
Az IoT szegmens növekedése is folytatódott, az otthoni okoseszközökből származó árbevétel több mint 70%-kal nőtt
A piaci kereslet fokozását és a fogyasztás fellendítését célzó kampányokkal a Xiaomi IoT- és életmódtermékekből származó bevételét sikerült – 12,3%-os növekedést elérve – 22,3 milliárd jüanra feltornázni. A bruttó profit mértéke 17,6% volt, ami 3,3 százalékpontos éves növekedést, és új rekordot jelent. A Xiaomi az interkonnektivitást további felhasználási színterekre is kiterjesztette. 2023. június 30-án a vállalatcsoport AIoT-platformjához már 654,5 millió eszköz csatlakozott (nem számítva a mobiltelefonokat, tableteket és laptopokat), ami 24,2%-os növekedésnek felel meg éves szinten. Azok száma, akik öt vagy annál több eszközzel csatlakoztak a Xiaomi AIoT platformjához 13 millió volt – ők 27,8%-kal voltak többen, mint egy évvel korábban. 2023 júniusában a Mi Home App havi aktív felhasználóinak (MAU) száma 82,9 millióra emelkedett, 17,1%-kal haladva meg a tavalyi értéket.
Az elmúlt negyedévben, a nagyméretű háztartási eszközökből (a légkondicionálókat, hűtőgépeket és mosógépeket is beleértve) származó árbevétel több mint 70%-kal emelkedett. Ezeken belül a Xiaomi-légkondicionálókból származó bevétel több mint 90%-kal nőtt. A vállalatcsoport hűtőgép és mosógép szegmense a piaci átlagon felül teljesített. Hűtőkből több mint 500 000-et szállítottak le, a mosógépek eladásai is meghaladták a 300 000-es darabszámot. Az All View Cloud (“AVC”) szerint 2023 első felében a Xiaomi szállította le a legtöbb tévékészüléket Kínában.
Az internetes ökoszisztéma a legtöbb működési mutató szerint szárnyal
A Xiaomi internet-felhasználói bázisa világszerte bővült. A MIUI havi aktív felhasználóinak száma 2023 júniusában Kínában elérte a 606 milliót, a külpiacokon pedig a 149,3 milliót. Ez Kínában 10,8%-os, a külpiacokon 6,5%-os bővülést jelent. 2023 második negyedévében a Xiaominak az internethez kötődő szolgáltatásaiból 7,4 milliárd jüan árbevétele származott, ami éves szinten 6,8%-os, rekord mértékű növekedést jelent, az internetes szolgáltatások bruttó nyereségrátája pedig 74,1%-ot ért el.
2023 második negyedévben a Xiaomi hirdetésekből származó árbevétele 5,1 milliárd jüan volt, 13%-kal haladva meg az előző év azonos időszakának bevételét. Ez ugyancsak rekordnak számít.
A kínai és külpiaci teljesítményalapú és márka-hirdetésekből származó bevételek szintén új negyedéves csúcsot értek el. A Xiaomi gaming üzletága 1 milliárd jüannyi bevételt termelt, ami 7,5%-os növekedést jelent úgy, hogy ez a szegmens az elmúlt nyolc negyedévben folyamatosan bővült.
A Xiaomi Kínán kívül nyitottan állt a nemzetközi partnerségekhez az internetes szolgáltatások terén. 2023 második negyedévében a Xiaomi a külpiacokon értékesített internetes szolgáltatásokból – 19,7%-os bővüléssel – ugyancsak rekordszintű, 2 milliárd jüan bevételhez jutott. A külpiaci tevékenység így ma már 26,8%-ot képvisel a vállalatcsoport internetes szolgáltatásokból származó bevételein beül, ami 2,9 százalékpontos növekedést jelent éves szinten.
A K+F stratégiát több mint 3000 magasan képzett AI-szakemberrel fejleszti tovább a Xiaomi
Az év eleje óta jellemzi a globális technológiai iparágat a mesterséges intelligencia (AI) térhódítása. A Xiaomi Kínában úttörő szerepet tölt be az új technológia elterjesztésében. A vállalat 2016-ban kezdte építeni AI-csapatát, amely hét év alatt a hatszorosára bővült, és mára több mint 3000 magasan képzett AI-szakembert számlál. A Xiaomi többek között a vizuális, audio és akusztikai technológiák, a tudásgráfok, a természetes nyelvfeldolgozás ("NLP"), a gépi tanulás, valamint a multimodális AI területén fejlesztette a képességeit.
A Xiaomi a közelmúltban, 2023. augusztus 10-én, mutatta be első saját fejlesztésű nagy nyelvi modelljét ("LLM"). Ez egy 6 milliárd paraméterből álló nagy nyelvi modell, amely a C-EVAL listáján az első helyen végzett az azonos szintű paraméterekkel rendelkező modellekkel összevetve, a kínai nyelvű nagy nyelvi modelleket rangsoroló CMMLU listán pedig szintén vezető helyre került. Ami a jövőbeli nagy nyelvi modell ("LLM") fejlesztésének irányát illeti, a Xiaomi az alacsony erőforrás-igényű és lokális kontextusú alkalmazásra fog összpontosítani a hatékonyság és az eredményesség egyensúlyát szem előtt tartva, ahelyett, hogy kizárólag a paraméterek számának növelésére törekedne. A Xiaomi ilyen nagy nyelvi modellekkel vértezte fel intelligens, hangalapú AI-asszisztensét ("小愛同學"), és megkezdte ennek egyelőre zártkörű tesztelését, amelyben csak meghívott felhasználók vehetnek részt.
2023 második negyedévében a Xiaomi K+F kiadásai elérték a 4,6 milliárd jüant, ami 21%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A Xiaomi úgy számol, hogy 2022 és 2026 között a K+F beruházásainak értéke meghaladja majd a 100 milliárd jüant.
Kapcsolódó cikkek
- Elindult a Xiaomi Pad 6 magyarországi értékesítése
- A Lenovo negyedéves bevétele 24 százalékkal esett
- Magyar szakember a Schneider Electric régiós vezetésében
- A Magyar Telekom 2023. második negyedéves és első féléves eredményei
- Az LG közzétette 2022-2023-as fenntarthatósági jelentését
- Új ügyvezető a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. döntéshozó testületében
- Történetének legmagasabb második negyedéves árbevételét érte el az LG
- ABB – 2023. II. negyedévi eredmények
- Igor Prerovsky érkezik a Yettel Magyarország vezérigazgatói posztjára
- Afrikában is hódít a magyar orvostechnológia
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.