Dicstelen hírnév, avagy miként lett hívószó a médiában az OnlyFans?
Az OnlyFans eredendően nem erotikus tartalmak megosztására létrehozott felület, a hazai sajtóban mégis szinte kizárólag erről az oldaláról ismerhetjük. Miként alakult ez így? Hogyan válhatott a kezdeti időkben a közönséget a művésszel, előadóval, jógatanárral és szakáccsal összekapcsoló felület mostanra a pornográf és erotikus tartalmakat megosztók aranybányájává?
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a híreket vette alapul, és tartalomelemzés segítségével igyekezett feltárni, hogy miként definiálja a magyar online sajtó az OnlyFanst és milyen életérzést társít hozzá. A szexuális jellegű munkák relativizálása és pozitív színben való feltüntetése hosszútávú, visszafordíthatatlan károkat okozhat, és a társadalmilag elfogadott erkölcsi sarokkövek kimozdítása megállíthatatlan folyamatokat indíthat el.
Az OnlyFans egy 2016-ban indult kezdeményezés, ami elsősorban egy olyan közösségi felületet igyekezett biztosítani az előadók, művészek számára, ahol a tartalmaikat – előfizetés ellenében – közvetlenül megoszthatták a rajongóikkal. Kezdetektől feltölthettek meztelen és pornográf tartalmakat is, amelyek a legtöbb közösségi felületen szigorú szabályozás, de akár teljes tiltás alá tartoznak. A nagy fordulat – a közösségi platformból szexoldallá való átlényegülés – a koronavírus-járvány és a vele együtt járó kijárási korlátozás idejére tehető, amelynek következményeként számos erotikus munkás – kényszerűségből – az online felületre helyezte át a tevékenységét.
nmhh.hu
Az OnlyFans napjainkban már több mint 190 milliós közösséggel büszkélkedhet. 2,1 millióan közülük tartalomgyártónak minősülnek, ami a felhasználók 1,1 százalékát teszi ki. A Gemius–EDME online világot felölelő közönségmérése szerint havonta 255 ezer magyar felhasználó látogatja az OnlyFanst.
A külföldi OnlyFans tartalomgyártókkal kapcsolatos hírek és események már régóta ismertek a hazai médiakínálatból, azonban a magyar sztárok körében 2023 elejétől érzékelhető a platform gyors sikere, és erre az időszakra tehető a címlapsztorivá válása is. A Neticle Media Intelligence a közösségi média publikus felületeiről és a magyar weboldalakról – köztük több ezer hírportálról – összegyűjti és kereshetővé teszi a szöveges tartalmakat. Adatai szerint 2023. január 1. és március 31. között 677 olyan cikk született itthon, amelynek szövegében szerepelt az OnlyFans szó. A tudósítások többségében az OnlyFans központi témának számított (77,4 százalék). Mindössze 154 esetben (minden ötödik hírnél) jelent meg korhatáros tartalomra figyelmeztető felirat (azaz csak a 18 év feletti életkor megerősítése esetén lehet elolvasni a cikket). Közel harminc (26) hírportálon találkozhattunk korhatári jelzéssel, azonban konzekvensen egyik portál sem alkalmazta a figyelmeztetést. A 18-as megkülönböztető jelzést alkalmazó írások 76,6 százaléka jelenített meg szexuális töltetű képet illusztrációként.
A legtöbb cikket közlő hírportálok és a korhatárra vonatkozó figyelmeztetések előfordulása
A cikkek fókuszában legtöbbször az erotikus munkából befolyó anyagi haszonszerzés állt, amely csak és kizárólag pozitívumként jelent meg. A másik leggyakrabban előforduló téma a szex volt, amely a megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, illetve az alany foglalkozásáról referált. Majdnem ötszáz esetben (468) említettek magyar tartalomgyártót a hírközlők, ami 23 különböző személyt takart – vagyis egy szereplő átlagosan húsz alkalommal jelent meg a vizsgált időszakban a hírekben. Leginkább Molnár Anikónak segítették elő az online marketingjét a hírportálok, aki 271 írás központi figurájává vált, vagyis minden harmadik cikkben felbukkant a neve. A magyar tartalomgyártókról szóló cikkek 80,8 százalékában a Való Világból jól ismert szereplők induló oldalait promotálták. A magyar tartalomgyártót is megemlítő cikkek majdnem mindegyike közölt fényképet legalább az egyik szereplőről (93,8%). A publikált képek harmada erotikus töltetű fotó volt.
Összességében megállapítható, hogy elsősorban az enyhítő képzettársítást – erotikus, szexi – hordozó szavak jelentek meg az erősebb – pornográf – kifejezéssel szemben a címlapok szövegeiben. A fiatalság eszményképeket keres, akiket gyakran választ a média által piedesztálra emelt közszereplők közül. Éppen ezért rendkívüli jelentőséggel bír, hogy egy erkölcsileg erősen kifogásolható jelenségről milyen képet festenek a médiában dolgozók. Hová vezet a pornográfiát önkifejezésként beállító szenzációhajhász cikkek és a varázslatos meggazdagodásról szóló, ellenőrizhetetlen álhírek címlapok általi terjesztése? A hazai online média meghatározó szereplői között kibontakozó egyik fő üzenet az OnlyFansszel kapcsolatban, hogy a bukás lehetősége nélkül érhető el nagy siker, amely minimális ráfordítás mellett busás haszonnal kecsegtet. Az igazság ezzel szemben az, hogy a teljes névtelenségből csak nagyon ritkán érhetők el nagy sikerek, mi több, általában az oda vezető út is dicstelen. Az előfizetéses erotikus platformon való boldogulás jóval egyszerűbb ismert emberként, főleg, ha a szereplő megfelelő reklámot generál a bulvármédiában a megjelenésének. A szexuális jellegű munkák relativizálása és pozitív színben való feltüntetése hosszútávú, visszafordíthatatlan károkat okozhat, és a társadalmilag elfogadott erkölcsi sarokkövek kimozdítása megállíthatatlan folyamatokat indíthat el.
Kapcsolódó cikkek
- Átadták Európa egyik legkorszerűbb hírközléstechnikai mérőkomplexumát
- Az NMHH az elégséges internetről végzett piackutatást
- A Viasat 3, az AXN és egy érdi rádió műsorait is vizsgálta a Médiatanács
- Jön a reklám! Te elkapcsolsz?
- A médiatudatosságra helyezte a hangsúlyt az NMHH a Rákóczi Táborokban
- Együttműködés a médiahatóság és a sportújságírók szervezete között
- Húsz ország ötszáz frekvencia engedélyét felügyeli az NMHH
- Ausztria és Horvátország a magyarok nyári kedvence a külföldi mobilhasználat alapján
- NMHH-kutatás: A zenei platformok az új királycsinálók
- Postai küldeményeink átvétele a nyári szabadságok idején
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Új vezetőt kap az EIT InnoEnergy
Mikołaj Budzanowski lett az EIT InnoEnergy Közép-Európa új vezérigazgatója. A 2025 januárjában hatályba lépő stratégiai kinevezés célja, hogy a fenntartható energetikai fejlesztések mellett elkötelezett szervezet növelje a szerepét a tiszta technológiák közép-európai elterjesztésében és felgyorsítsa az energetikai átmenetet ebben a régióban.
Újra platina minősítést szerzett a Bridgestone
A Bridgestone EMEA 2024-ben már a negyedik egymást követő évben nyerte el a vezető globális fenntarthatósági értékelő platform, az EcoVadis legmagasabb, „platina” minősítését, amellyel a világszerte értékelt mintegy 130 000 vállalat közül a legjobb egy százalékba került.
Téli szünet nyelvleckékkel? Ezért éri meg napi 20 percet rászánni
A téli szünet elsősorban a pihenésről és a feltöltődésről szól, de rendszeres, rövid, intenzív tanulás beiktatásával a diákok könnyen szinten tarthatják a tudásukat, különösen az idegen nyelvek területén.
Ki vigyáz az adataidra, ha te nem? – a magyarok 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok
Találkoztál már az online térben adathalászokkal? Estél már áldozatául vírusoknak, hackereknek? Ismered az online veszélyeket és védekezel is ellenük? Az ESET biztonsági szoftverek hazai forgalmazója, a Sicontact Kft. 2024 októberében ezeket a kérdéseket tette fel generációs attitűdkutatása során. Jó hír, hogy az online veszélyek ismertsége egyre magasabb és egyre többen védekeznek a tudatosság mellett védelmi szoftverekkel is – de még bőven van tennivalónk.
Új fejezet a Galaxy AI fejlesztéseinek történetében
A Samsung új szintre emeli a mobilélményeket a Galaxy eszközök mesterséges intelligenciával támogatott személyre szabhatóságával. Az adatvédelemre épülő One UI 7 szoftverfrissítés és az új Now Bar funkció a hatékonyság mellett könnyebben kezelhető mindennapokat is ígér. Az AI-alapú újítások pedig úgy segíthetnek a felhasználóknak, hogy közben megőrzik a személyes adataik biztonságát.