A vállalati digitalizáció nem technológia, hanem nyitottság kérdése

forrás: Prím Online, 2023. szeptember 17. 15:53

Mára már nem kérdés, hogy a digitalizáció vívmányai – így például a mesterséges intelligencia – alapjaiban változtatnak meg munkafolyamatokat a legtöbb területen, így a cégeknek muszáj valahogyan reagálni ezekre. Milyen hatása lesz az MI-nek a munkáltatói és a munkavállalói oldalon, milyen feladatokat válthat ki a közeljövőben? A Profession.hu Backstage podcast legújabb része a digitalizáció és főleg a mesterséges intelligencia hatásait járta körül. 

A mesterséges intelligencia egyik legfontosabb funkciója, hogy a felhalmozott, aktívan nem használt, nagy mennyiségű információt képes kezelni és az utasításokra ezeket előhívni. Egy cég esetében ezek lehetnek korábbi dokumentumok, fájlok vagy akár a munkakörök ellátásához kapcsolódó ismeretek, amelyekkel a dolgozók tudása viszonylag egyszerűen kiegészíthető, támogatható.  

 

Elveszi a munkánkat az MI?

 

Előfordulhat, hogy bizonyos munkaköröket kisebb vagy nagyobb részben ki tud váltani a mesterséges intelligencia.  Sok esetben ez például a szellemi munkát végző, munkaerőpiacra frissen belépőket érintheti, felmerül a kérdés: hogyan gyűjthetnek tapasztalatot ezek a pályakezdők, ha pont azokat a feladatokat váltja ki az MI, amelyeket hagyományosan a juniorok láttak el? A válasz az, hogy várhatóan az MI segítségével könnyebben el tudnak majd látni akár a saját pozíciójuk feletti szinten elvárt feladatokat is jó minőségben. Ennek köszönhetően kezdetben a cég számára tehát a kevésbé kifizetődő betanulási időszak lerövidülhet és gyorsabban tanulhat meg a frissen belépő kolléga új feladatokat, akár tapasztalat hiányában is. 

 

„Mivel a mesterséges intelligenciára épülő szoftverek a korábban felhalmozott tudásból merítenek, így akár kiválthatóak, segíthetőek vele a monoton, egyszerűbb feladatok, de sok esetben akár a bonyolultabbak is. Ilyen eszközzel egy tapasztalatlan kolléga betanulása és munkavégzése is hatékonyabbá tehető, sőt szenior feladatok ellátására is képes lehet viszonylag rövid idő elteltével. Bizonyos munkák esetében igaz ugyanis, hogy amíg korábban egy kezdő munkavállalónak el kellett sajátítania a szükséges speciális ismereteket az érdemi munkavégzés előtt, addig ezeket az átmeneti hiányosságokat pótolhatják az alkalmazásokba, folyamatok irányításába épített MI alapú képességek. Ezek megváltoztatják a feladat elvégzésének módját: például nem kell megtanulni az Excel függvényeit, elég lehet csak pontosan megfogalmazni, hogy mit szeretnénk elérni vele és a kapott eredményt kritikusan értékelni” – mondta el Horváth János, a Profession.hu mesterséges intelligencia-szakértője. 

 

Freepik

 

Reakció a változásokra

 

Mivel a mesterséges intelligenciára épülő szolgáltatások egyre elterjedtebbek a cégek működésében, és ráadásul rohamosan fejlődnek az idő előrehaladtával, így valószínűleg az erre épülő szoftverek előfordulása a továbbiakban mind megszokottabbá válik majd. A fejlődő algoritmus és a versenyhelyzet okozta nyomás miatt várhatóan egyre több cég fog nyitni az MI irányába, ugyanis az a vállalat, amelyik – ellenben a versenytársaival – nem számol ezzel a technológiával, hátrányos helyzetbe kerülhet. 

 

Minden vállalatnak érdemes átgondolnia, hogy a működéséhez szükséges feladatokból melyek azok, amelyek digitalizálhatóak. „A magyarországi cégek még mindig nem használják ki kellőképpen a big data, a felhőszolgáltatások és a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyöket. A legtöbb vállalat nem gyűjt adatot a saját működéséről vagy ha igen, akkor azt manuálisan, táblázatokban vezetve teszi. Így pedig nincs lehetőség valós idejű döntéstámogatásra. A digitalizációs folyamat ugyanakkor nem az MI-vel kezdődik: a feladatok definiálása után érdemes azokat digitalizálni először, amelyeknek a legnagyobb a megtérülése. Ehhez a kezdetekben minden bizonnyal nem az MI-vel kapcsolatos technológiákat fogja a legtöbb vállalat igénybe venni. Sikeres folyamat következtében a cég nemcsak a meglévő folyamatait tudja hatékonyabban abszolválni, hanem akár olyan területek felé is nyithat, ahova korábban, enélkül a technológia nélkül lehetetlen lett volna” – fogalmazott Pintér Róbert, szociológus és adatelemzési szakértő, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa. 

 

A digitalizáció hatékonyabb és a legtöbb esetben olcsóbb alternatívát nyújthat a megszokott ügymenetekre. Kiválthatóak, automatizálhatóak lehetnek bizonyos munkafolyamatok, ez pedig egyáltalán nem technológia kérdése, hiszen az már könnyedén elérhető a cégek és a munkavállalók számára is, sokkal inkább a vállalatvezető nyitottságától és a céges kultúrától függ, hogy mennyire mer vállalkozni egy cég a folyamatainak fokozatos digitalizálására. 

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program

A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz. 

2024. november 17. 15:29

Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia

Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől. 

2024. november 17. 13:44

A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása

A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.

2024. november 17. 11:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06