Digitalizáció a nyelvtanulásban: a tanári jelenlét még mindig elengedhetetlen a sikerhez
Jelenleg egy olyan generáció ül az iskolapadban, amely már nem a hagyományos, tantermi tanítást tekinti a nyelvtanulás kizárólagos terének. Egyértelmű igényük van arra, hogy a nyelvtanulás a számukra ismert és kényelmes online térben is helyet kapjon. Milyen elvárásaik vannak a mai nyelvtanulóknak ezen a területen? Hogyan érinti mindez a nyelvtanárokat? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása. Ezen kívül bemutatjuk a nyelvtanuláshoz használható digitális eszközök és alkalmazások típusait is.
Az NMHH megbízásából készített kutatásban nyelvtanárokat és felső tagozatos általános iskolásokat kérdeztek az online nyelvtanulásról. A Thékes István által jegyzett kutatás szerint a válaszadók negyede még mindig a hagyományos környezetben megtartott órákat kedveli jobban. Emellett már megjelenik a digitalizáció iránti nyitottság is: a válaszadó diákok 55 százaléka szereti, ha a mobiltelefonját nyelvórán tanulásra használhatja, ezt ugyanakkor nagyjából a negyedük elutasítja. 42 százalékuk elvárja, hogy valamilyen digitális eszközt használjon a tanár. Ez egyben azt is jelenti, hogy több mint a diákok felének nincs ilyen kifejezett elvárása. Amellett, hogy a nyelvtanulók általában nagyon pozitívan állnak hozzá a digitális nyelvtanuláshoz, a nyelvtanárok is rendkívül nyitottak a digitális eszközök, platformok iránt.
A nyelvtanuló alkalmazások összehasonlításánál elmondható, hogy a Busuu, a Duolingo, a Rosetta Stone és a Xeropan használatának hatékonyságában nincs szignifikáns különbség. Összességében a kutatás megállapítja, hogy az ilyen alkalmazások önmagukban nem jelentenek megváltást a nyelvtanulóknak, ezért érdemes ezeket a tanulás kiegészítőjeként használni. Az alkalmazások leginkább a B2-es szintig segítik erőteljesebben a fejlődést, a digitális applikációt használó nyelvtanulók szignifikáns mértékben fejlődnek az alkalmazásokat nem használó társaikhoz képest. A B2-es szinttől inkább csak kiegészítésként ajánlott alkalmazásokkal tanulni. Leginkább a vegyes tanulási módot érdemes választani: nyomtatott tankönyv, nyelvtanári segítség és az alkalmazások használata jól kiegészítik egymást.
A kutatók azt is megállapították, hogy mivel az alfa-generáció számára már idegen a nyomtatott szótár használata, érdemes inkább gépi fordítóprogramokat használni. Összességében elmondható, hogy mivel ez a generáció nem fordul el a hagyományos tanulási környezettől, a nyelvtanároknak nem kell kételkedniük abban, hogy évtizedek múlva is szükség lesz-e rájuk. A kutatás teljes terjedelmében az NMHH tematikus oldalán, az onlineplatformok.hu-n érhető el.
De milyen eszközöket adott nekünk a digitalizáció?
Egy másik, a hatóság megbízásából készített kutatás azt vizsgálta, hogy milyen online eszközök és applikációk segítik manapság a nyelvtanulást.
A nyelvi applikációk egyik fajtája, amelyek csak egy bizonyos nyelvi készséget vagy tartalmat fejlesztenek. Közülük sok segíti kifejezetten a szókincs elsajátítását. A legnépszerűbb szókártyás alkalmazások, így a SuperMemo, az Anki, a Memrise és részben a Quizlet is az időközönkénti ismétlés rendszerén alapulnak. Vannak komplex eszközök, mint az okos nyelvkönyvek is, ezeket kifejezetten nyelvtanulási célra fejlesztették, így valamennyi nyelvi készség fejlesztéséhez alkalmazhatók. Valamint természetesen ott vannak a nyelvtanuló alkalmazások, mint a DuoLingo, Xeropan, Babbel vagy az English Grammar Book. Ezen alkalmazások közül több nem magyar, hanem valamelyik nagy világnyelven mutatja be a tanulni kívánt idegen nyelvet, ugyanakkor könnyű, értelemszerű kezelhetőségük miatt ez általában nem jelent nehézséget. A részletes tanulmány az egyes alkalmazások képességeivel az onlineplatformok.hu-n olvasható.
A dedikált nyelvtanulási alkalmazásokon túl napjainkra számos, eredetileg más célokra tervezett digitális eszköz is helyet kapott a nyelvtanulásban. Ilyenek az idegen nyelvű vitafórumok, a történetmesélő alkalmazások, a hangrögzítő alkalmazások, a diktálóprogramok és a fordítói szolgáltatások.
Itt is érdemes beszélni a mesterséges intelligenciáról, ami ma már nagyban segít optimalizálni a tanulási folyamatot, és számos applikáció alkalmazza. Ennek elemei a személyre szabott tanulás, a fejlesztő értékelés, a tanulóközpontú és együttműködésen alapuló tanulási formák kialakítása. Az MI segíthet a figyelem fókuszálásában azzal, hogy rendszeresen értesítést küld a feladatokról, és arról is tájékoztat, hogy a kitűzött cél felé vezető úton éppen hol tart.
A tanulmányt az NMHH megbízásából Szűts Zoltán, Törteli Telek Márta, Móser Anna és Radics Krisztina készítették.
Kapcsolódó cikkek
- Tízből négy magyar az online filmekkel és sorozatokkal kapcsolódik ki
- Lejárt a felkészülési idő, ideje megfelelni a DSA-nak
- Az NMHH Internet Hotline-ja megjelenik az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága kiadványaiban
- A Médiatanács jelzésére intézkedett a holland társhatóság
- A média jövőjéről és a mesterséges intelligencia hatásairól szólt a legutóbbi Médiamítoszok-beszélgetés
- Megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása, erősödik a streaming
- Médiatanács: a Tények Plusz több riportja miatt is eljárás indul
- Dicstelen hírnév, avagy miként lett hívószó a médiában az OnlyFans?
- Átadták Európa egyik legkorszerűbb hírközléstechnikai mérőkomplexumát
- Az NMHH az elégséges internetről végzett piackutatást
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.