Kritikus fordulópont előtt állhat a logisztikai szektor
Fenntarthatóságról manapság nagyon sok szó esik, hiszen a bolygónkat fenyegető olyan kihívások, mint az éghajlatváltozás, tengerszint emelkedés és a biodiverzitás csökkenése, egyre súlyosabb problémákká válhatnak. A fenntarthatóság iránti elkötelezettség kritikus fontosságú a logisztikai cégek esetén is, különösen, ha figyelembe vesszük a globális közlekedési szektor szerepét az üvegházhatású gázok kibocsátásában, amely igencsak jelentősnek mondható.
Jelenleg a közlekedés felelős a teljes üvegházhatású gázok kibocsátásának mintegy 21%-áért. Amennyiben a szektor nem tesz hatékony lépéseket a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében, további 8%-os növekedési ütem feltételezése mellett, ez a szám várhatóan 2050-re megduplázódik. Az ellátási lánc szereplői számos területen tehetnek a CO2 kibocsátás csökkentéséért. Szerencsére a piacon jól látható törekvések vannak ez ügyben, az útvonal optimalizálásától kezdve, az alternatív hajtású járművek használatán keresztül, technológiai fejlesztéseken át, egészen a zöld raktárakig.
A DSV is elkötelezett a fenntarthatóság mellett
„Cégünk hazai és világviszonylatban is piacvezető szerepet tölt be a logisztikai szektorban. Legfontosabb célunk, hogy egy jobb állapotban lévő bolygót hagyjunk a következő generációra. Elkötelezettek vagyunk, hogy 2050-re nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást érjünk el. Ennek első állomása, hogy az úgynevezett Scope 1* és 2** kibocsátásunkat 50%-kal, illetve Scope 3*** kibocsátásunkat 30%-kal csökkentsük 2030-ra” – mondta Péchy Tamás, a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.
A vállalat kibocsátásának nagy része a 3. körből származik, ami számukra az alvállalkozói fuvarozást jelenti. Ha pedig lebontjuk a 3. hatókörű kibocsátásukat is, akkor láthatjuk, hogy adott közlekedési mód milyen mértékben járul hozzá a szén-dioxid-kibocsátásukhoz.
„Globális kibocsátásunk 1,3%-át a vasúti, 11,5%-át a tengeri, 29,6%-át a közúti és 57,6 %-át a légi közlekedési mód generálja jelenleg” – tette hozzá Péchy Tamás.
Szavak mellett tettekkel is támogatják a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátási cél elérését
A közelmúltban elindult a logisztikai vállalat szén-dioxid díjszabási programja (Carbon pricing fee programme), amelynek köszönhetően minden divízió a karbon kibocsátása alapján díjat fizet egy közös alapba. Az ebben lévő összeget pedig olyan innovatív projektekbe és programokba fektetik be, amelyek a fenntartható technológiák alkalmazása révén hozzájárulhatnak a fenntarthatósági célok gyorsabb eléréséhez. Példa lehet erre a cég legújabb kezdeményezése, a DSV energia (DSV Energy) program. Ennek segítségével növelik nagy létesítményeik tetőtereinek napelem – és potenciálisan szélenergia – felhasználását. Ezen kezdeményezések pedig elősegíthetik a fenntartható technológiák gyorsabb elterjedését Magyarországon is.
„Passzív energiafelhasználókból, aktív energiatermelőkké szeretnénk válni. Ennek keretein belül most az épületeinkhez szükséges energiát tervezzük megtermelni. Emellett fokozatosan tervben van a környezetbarátabb és hatékonyabb közlekedési technológiákra történő áttérés is” – nyilatkozta Péchy Tamás, hozzátéve, hogy Magyarországon például az új raktáruk tervein is már szerepel napelem és elektromos töltőállomások kiépítése is.
Folyamatos az alternatív üzemanyaghajtású járművek tesztelése
A DSV 500 db e-pótkocsit rendelt meg európai útvonalaira, amelyeknek üzembehelyezése 2024 nyarán várható. Ezek olyan félpótkocsik, amelyeknek mozgatása elektromos rásegítéssel történik, ezáltal csökkentve a kamionok energiaigényeit. Az e-pótkocsik mögött meghúzódó koncepció az, hogy dízel teherautókkal vagy elektromos teherautókkal kombinálva is használhatók. Az elektromos teherautókon az e-pótkocsi akár 500 km-rel is meghosszabbítaná a megtett távolságot. Ha egy e-trailert párosítanak egy dízel teherautóval, akkor a várakozások szerint 20-45% közötti CO2-csökkentés is elérhető.
„Ilyen távok megtételére sajnos a teljesen elektromos vontatók fejlesztése még nem megoldott. Ugyanakkor rövidebb távolságok esetén Magyarországon is keressük a fenntartható megoldásokat, vizsgáltuk már az elektromos furgonok használatának lehetőségét, illetve decembertől egy 16 tonnás elektromos járművet tesztelünk dél-pesti viszonylatban. Az elektromos meghajtáson túl vizsgáljuk az egyéb alternatív üzemanyag meghajtású lehetőségeket is. Ennek részeként pedig Magyarország és Csehország között indítottunk el LNG meghajtású vontatókat” – árulta el a DSV Hungária Kft. ügyvezetője.
A fenntarthatóság kihívásai előtt állva, a vállalat komoly elkötelezettséget vállalt a bolygó jövőjének megőrzése mellett. A logisztikai óriás nem csupán szavakban vallja a fenntarthatóság iránti elkötelezettségét, hanem konkrét lépéseket is tesz a környezetvédelmi célok elérésére. A cég által kitűzött ambiciózus tervek, mint a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás elérése 2050-re, az alvállalkozói fuvarozás szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése és az alternatív energiák felhasználásának növelése, mind azt tükrözik, hogy a DSV a fenntarthatóság éllovasa kíván lenni a logisztikai szektorban.
_______________________
SBTi (Science Based Target initiatives) keretrendszer:
*Scope 1: Közvetlen kibocsátások, jellemzően tüzelőanyagok elégetéséből, saját vagy ellenőrzött forrásokból, beleértve létesítményeket és vállalati járműveket.
**Scope 2: a vásárolt villamosenergia-, gőz-, hő- vagy hűtéstermelésből származó közvetett kibocsátások.
***Scope 3: Közvetett kibocsátások (amelyek nem tartoznak a 2. körbe), amelyek az ellátási láncban előfordulnak, beleértve az összes alvállalkozói fuvarost.
Kapcsolódó cikkek
- Az LG a 2023-as IFA-n mutatja be legújabb energiahatékonysági innovációit
- A Schneider Electric lezárta az EcoAct felvásárlását
- Több mint félmilliárd tonna CO2-kibocsátás elkerülésében segített a Schneider Electric
- Átadták az idei Zöld Nyomda díjat
- A bajnokok ligájában a Schneider Electric
- A világ első hűtőszekrénye 70 százalékban újrahasznosított műanyag belsővel
- 40%-kal estek vissza a klímatechnológiai beruházások 2023-ban
- Energiahatékonysági kihívásokkal küzd a mobil távközlés és az IKT szektor
- Így csökkentheti az ipar a globális szén-dioxid-kibocsátást
- Siemens-kutatás: egyre jövőtudatosabbak a magyar vállalatok
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.