Az utódok digitalizálják a családi vállalatokat
Digitális fejlesztési hullám jöhet a hazai családi cégeknél. Több mint felük már stratégiai szinten foglalkozik ezzel, minden ötödik vállalat pedig ezeknek a fejlesztéseknek köszönheti versenyelőnyét – ez derült ki a K&H családi vállalatok körében végzett felméréséből. A családi cégeknél az utódok szerepe és jelentősége a digitalizációban jelenik meg a legmarkánsabban, ami jelentősen hozzájárulhat a cég sikeres működéséhez.
A következő pár évben digitális fejlesztési hullám jöhet a családi cégeknél. Ezt mutatja a K&H családi vállalatok körében végzett felmérése, amely szerint a cégek több mint felénél a digitális fejlesztések már a stratégia részét képezik. Minden ötödik cég pedig kifejezetten ezeknek a fejlesztéseknek köszönheti versenyelőnyét a konkurensekkel szemben. „A digitalizáció és a mesterséges intelligencia napjaink egyik legfontosabb és legizgalmasabb témája, ami a családi cégeknél ráadásul erősen összefügg a generációváltással. Az utód ugyanis mindig valami újat hoz, jelen esetben ez a folyamatos online jelenlét. Az idősebb generációnak ezért teret kell adnia a kibontakozásra, mert az ilyen jellegű fejlesztések nagyot lendíthetnek a cég működésén” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.
Olcsó, gyors és hatékony legyen
Egyre nagyobb szeletet hasít ki az IT a vállalatok éves költségvetéséből, amit alátámaszt a Deloitte IT költségvetési felmérése is. Eszerint dinamikusan emelkedik a technológiai kiadások árbevételhez viszonyított aránya, ami 2021 és 2023 között 3,3 százalékról 5,5 százalékra nőtt. Nem csak az árbevétel alapú, hanem technológiai kiadások összesített értéke is növekvő trendet mutat, 2024-ben újabb 8,6%-kal haladhatja meg a 2023-as értéket.
Szathmáry András, a Deloitte üzletviteli és technológiai tanácsadás igazgatója szerint az informatikai fejlesztésekkel kapcsolatban három tipikus cégvezetői elvárás figyelhető: legyen olcsó, gyors és jó. Elsődleges azonban soha nem lehet mindhárom egyszerre, ezért az optimumra kell törekedni, stratégia mentén, de akár projektenként mérlegelve a prioritásokat. „Ha a tulajdonos érzelmek alapján dönt az IT rendszer kiválasztásában, akkor jellemzően nem történik meg a valós igények pontos felmérése. Egy sikeres bevezetési projekthez azonban elengedhetetlen, hogy már előre és részletesen lássuk azokat az elvárásokat, amelyeket a jövőbeli megoldásnak ki kell szolgálnia. Az üzleti célok mellett nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy milyen képességek és kompetenciák állnak rendelkezésre cégen belül, illetve mi az, amit esetleg kívülről kell bevonni ahhoz, hogy a bevezetés és a későbbi üzemeltetés zökkenőmentes legyen”.
A felmérésről
A felmérést a K&H készítette a K&H családi vállalatok klubon részt vevő vállalkozások körében. Összesen 58 vállalkozás vett benne részt, amelyek éves árbevétele meghaladja az 1 milliárd forintot. A lekérdezés 2023 novemberében történt.
Kapcsolódó cikkek
- PlanRadar útmutató az építőipari vállalatok jövőbeni sikeréhez
- Ezzel a pofonegyszerű módszerrel akár 29 százalékkal több információ jegyezhető meg
- A digitalizáció csak lassan érvényesül a könyvpiacon
- Sürgősen el kell kezdeni a jövő villamos hálózatainak kialakítását
- A jövő év a karbonlábnyom csökkentésről szól majd a vállalati technológiák területén
- Bio anyagok, virtuális valóság és 3D nyomtatás – a fogászat is a digitalizáció útján?
- Így változtatja meg a jövő munkahelyét az 5G
- Az európai uniós és NATO források 25 százalékát digitalizációra kellene fordítani
- Egyre több fotót gyártunk, de keveset teszünk el emlékbe
- Hátrányos helyzetű településeken élő gyerekek digitális oktatását segíti a Continental
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban
A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.