Átfogó mobilitási csomag és elektromos céges autók – ez lehet a jövő a cégvezetők szerint
Az elmúlt időszak kiszámíthatatlansága a cégautóflotta-piacon is újraírta a szabályokat: bár meglepő módon az üzemanyagárak emelkedése csak kisebb nehézséget jelentett a flottaüzemeltetőknek, az új autók lassú beérkezése és a bérleti díjak növekedése annál nagyobb gondot okozott, mindemellett pedig egyre jelentősebb azon cégek tábora, amelyek fontolgatják az elektromos flottára történő átállást. Az ALD Automotive | LeasePlan több mint 200 cégvezetőt és flottamenedzsert kérdezett meg éves konferenciáján arról, milyen kihívásokkal szembesültek az elmúlt évben, és hogyan látják a közeljövő trendjeit a céges mobilitás piacán.
Flottapiaci kihívások
A flottakonferencián résztvevő vállalatok többségének (58%) a legnagyobb kihívást az új autók növekvő havi bérleti díja jelentette. A cégek harmada számára a legjelentősebb probléma pedig az új autók lassú beérkezése volt. Az üzemanyagár-emelkedést viszont meglepő módon mindössze a válaszadók 5 százaléka tartotta a közelmúlt legnagyobb kihívásának a flottakezelés terén. Érdekesség, hogy néhány cég számára a legnagyobb nehézséget a gépjármű-juttatási megoldások újragondolása jelentette a home office bevezetése miatt – ez kifejezetten a nagyobb, 100-nál több autót kezelő vállalatok esetében okozott fejtörést. Az ALD | LeasePlan nemrégiben kiadott egy összegzést a juttatásként adott cégautók pénzügyi-, és munkaerőmegtartási előnyeiről, amely segítséget nyújthat a megváltozott piaci környezetben HR nehézségekkel küzdő vállalatoknak.
Céges autók vs. klímavédelem
Hazánk legnagyobb cégesautó-szolgáltatója, az ALD Automotive | LeasePlan immár közel 3000 hazai vállalatnak kínál teljeskörű mobilitási megoldást, jelenleg közel 33 000 járművel az utakon. A gépjárművek szennyezőanyag-kibocsátása hazánkban is jelentős probléma, amelyre a cég klímavédelmi és biodiverzitás-megőrző programokkal válaszol. A konferencián a partnereit is megkérdezte környezetvédelmi tevékenységükről. A válaszadók többsége (57%) céges szinten is folyamatosan méri a károsanyag-kibocsátást, és kidolgozott cselekvési tervet követ annak mérséklésére. A vállalatok kisebb részénél ugyan, de vannak konkrét kezdeményezések a kibocsátás ellensúlyozására: faültetési program a válaszadók 13 százalékánál, míg kompenzációs projektek pénzügyi támogatása a cégek nagyjából egytizedénél működik. A válaszadó cégek ötöde azonban még egyáltalán nem foglalkozott klímavédelmi kérdésekkel – holott ezek negyede olyan vállalat, amelynek céges flottája több mint száz autóból áll.
Ezek a legfontosabb szempontok
A vállalati károsanyag-kibocsátás csökkentésének könnyen bevezethető módja lehet a környezetbarát mobilitási technológiák alkalmazása – és bár a cégesautó-szolgáltatók kínálatában a Magyarországon forgalomba helyezhető összes hibrid, plug-in hibrid és elektromos modell elérhető, a flották kialakításakor Magyarországon ma még nem a karbonsemlegesség az elsődleges szempont. A válaszadók szerint az autók kiválasztásakor a költségek kiszámíthatósága a legfontosabb, amit az gépjárműflotta üzemeltetéshez kapcsolódó szolgáltatások minősége követ. Érdekesség, hogy az ár, mint szempont, csak ezek után, a harmadik helyen szerepel. Az autó megjelenése és kényelme az utolsó helyen áll, ha vállalati járműről van szó. „Míg tapasztalataink szerint korábban az ár számított a legfontosabb szempontnak, az elmúlt időszak kiszámíthatatlansága – például az üzemanyagárak gyors változása, az új autók beérkezésének nehézségei – a flottapiacon is újraírta a szabályokat” – mondta el Pesti Tímea, az ALD Automotive | LeasePlan vezérigazgatója.
Az elektromos céges autóké lehet a jövő
Az ALD Automotive | LeasePlan éves flottakonferenciáján megkérdezett cégvezetők és flottamenedzserek arra is választ adtak, hogy a jelenlegi trendeket látva milyen megoldásokat vezetnének be 1-3 éven belül saját vállalataiknál. A válaszok alapján a legtöbb vezető átfogó mobilitási csomag kialakításában gondolkodik, ami magában foglalja a tömegközlekedést vagy egyéb mikromobilitási és megosztó szolgáltatásokat is a céges autó mellett, de 45 százalékuk gondolkodik az elektromos flottára való átálláson is. „Az elsősorban városokban közlekedő munkatársaknak ideális választást jelentenek a zéró karbonkibocsátású elektromos autók, amelyekből egyre bővülő kínálat áll rendelkezésre a cégesautó-szolgáltatóknál is, de nem szabad megfeledkezni a munkahelyi töltés biztosításáról sem” – mondta el Pesti Tímea.
Kapcsolódó cikkek
- Mobiliti elektromos-töltőkkel bővül a hazai McDonald’s hálózata
- Késleltetéssel és támogatással védené az EU az elektromos autóipart
- Allianz: 10-ből 6 elektromos autó céges
- E-versenyautókkal és a norelem támogatásával ügyesednek a fiatal tervezők
- Hatmilliónál is több e-autót adtak el az első félévben – de mi lesz a töltéssel?
- Az OMV 28 ultragyors e-autós töltőpontból álló hálózat kiépítésébe kezdett Magyarországon
- Elektromos autókra is optimalizálta teljes gumiabroncs-termékpalettáját a Continental
- Megéri-e az elektromos autózás?
- Fidelity: Nyernek az elektromos autók?
- A mobilitás és a design friss trendjeit mutatta be fiataloknak a Széchenyi-egyetem
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Jelentős beruházással pörgeti fel az adatközponti megoldások gyártását a Schneider Electric
Az eddigi 7 ezerről 12 ezer négyzetméterre növelte előregyártott adatközponti rendszereket készítő barcelonai üzeme méretét a Schneider Electric. Az Omdia elemzése szerint az előregyártott moduláris adatközpont-rendszerek globális forgalma 2027-ben elérheti a 8,6 milliárd dollárt.