Itt vannak az I. magyar retro számítógép- és videójáték-kutatás eredményei
Az idén 42. születésnapját ünneplő Commodore 64 a legnépszerűbb retro számítógép, illetve az azon futó Wizard of Wor a legkedveltebb régi játék a magyar retrózók körben – derült ki a PleasureBytes Games friss kutatásából. A retro játékkiadó felmérése szerint minden 5. háztartásban konfliktusforrás az effajta múltidézés, ami bizony nagyon drága is lehet, hiszen a gyűjtők által keresett ritkább darabok akár több millió forintot is érhetnek.
Mit jelent egyáltalán az, hogy retrózás – tette fel a kérdést a PleasureBytes Games retro játékkiadó az általa készített I. magyar retro számítógép- és videójáték-kutatásban. Nos, mindenkinek kicsit mást, de azzal a többség egyetért, hogy valamilyen közösségi élményt, amit a jellemzően online rajongói csoport(ok) tagjaként él át. A hobbi űzői körében gyakori még a retróval kapcsolatos hírek olvasása, régi hardverek gyűjtése, és persze a játék. Végre fény derült arra is, hogy mikortól tekinthető valami retrónak. Ha az átlagot nézzük, akkor egy számítógép, ill. játékkonzol a megkérdezettek véleménye alapján akkor sorolható ebbe a kategóriába, ha már elmúlt 25 éves. A korosabb „vasakkal” való foglalatosság amúgy egyértelműen a férfiakra jellemző, a hölgyek aránya mindössze 2 százalék. Kor szerint vizsgálva a hobbi elsősorban a 40-es éveik elejét taposók körében népszerű, bár igen nagy a szórás. A válaszadók között a legfiatalabb retrózó 15, míg a legidősebb 75 éves volt.
A Commodore 64 viszi a prímet
A kutatásban résztvevők 80 százalékának van valamilyen retro számítógépe, míg 73 százalékának e kategóriába sorolható korosabb játékkonzolja. „Számítógépek tekintetében egyértelmű a Commodore, azon belül is a C64-es típus dominanciája, míg a magyar vonatkozású komputerek esetében a Videoton TVC-ből van a legtöbb a magyar otthonokban. A játékkonzolok esetében is van egy egyértelmű győztes, bár itt már nincsenek ilyen markáns különbségek. Márkák szerint rangsorolva a Nintendo, azon belül pedig a NES modell a legnépszerűbb konzol, amit a Sega, a Playstation, a Microsoft, és az Atari követ” – tette hozzá Kolma Kornél, a retro játékok kiadására szakosodott PleasureBytes Games egyik alapítója.
Persze a retrózáshoz nem kell feltétlenül koros hardver, az élményt át lehet élni emuláció segítségével is. A megkérdezettek több mint kétharmada szokott az eredeti eszközt egy speciális program segítségével emuláló programmal retrózni. Az sem ritka, hogy a nosztalgia átélését egy teljesen új eszköz segíti. „A retroőrületre a gyártók is felkapták a fejüket, nincs olyan év, hogy ne jelenne meg valamilyen újdonság ezen a fronton. Nemrég például az Atari dobta piacra az Atari 400 Mini nevű eszközt, amin a 8-bites éra nevezetesebb játékai futnak” – mondta Kolma Kornél. Magyarországon egyébként a válaszadók harmadának van e kategóriába sorolható eszköze is otthon, a három legnépszerűbb „modern retrogép” sorrendben a TheC64 mini, a NES mini, illetve a PS1 mini.
Amikor milliókért beszerezhető gép a vágy tárgya
A PleasureBytes arra is kereste a választ, hogy mi a „szent Grál”, vagyis mi az, amit a leginkább szeretnének a közösség tagjai megszerezni. A lista élén a manapság már milliókért gazdát cserélő Amiga 4000 végzett. Szintén sokan örülnének egy Amiga 1200-nak, de jó néhány gyűjtő képzeletbeli bevásárlólistáján első helyen szerepel a szintén óriási értéket képviselő, sorozatgyártásba már el sem jutó Commodore 65. „Nincs pontos adat, hogy ez utóbbiból mennyi létezik, de az biztos, hogy ha nagy ritkán felbukkan valamilyen piactéren, egy jobb állapotú gépért a gyűjtők akár 6-8 millió forintot is fizetnek” – magyarázta Kolma Kornél. Magyar vonatkozású modellek esetében a retrózók leginkább a Lukács fivérek által 1981-ben útjára indított Homelab valamely változatára, illetve a HT iskolaszámítógépek különböző modelljei vágynak.
Wizard of Wortól a Newcomerig
A kedvenc retro játékok rangsorát óriási fölénnyel a Wizard of Wor, annak is a Commodore 64-re írt változata nyerte. A retro e-sport versenyeken is gyakran szereplő játék népszerűségét jól jelzi, hogy a második helyen végző Super Mariora már csak feleannyi szavazat érkezett. A kedvenc játékok rangsorát amúgy a Commodore 64-es platform dominálja, a top 10-be csak a már említett, Nintendo Entertainment Systems-en megjelenő Super Mario, illetve a nemrégiben 30. születésnapját ünneplő PC-s Doom tudott bekerülni. További érdekesség, hogy tizedik helyezettként felkerült a listára a magyar fejlesztésű Newcomer is, amit nemzetközi szinten is a 100 legjobb Commodore 64-re valaha írt játék közé sorolnak. Kategóriák szerint nézve egyébként a Top 5 kedvenc a platformer, az akció-kaland, az autóverseny, a stratégiai, ill. a shoot 'em up, vagyis valamilyen lövöldözős játék.
Néha nem csak örömöt, hanem feszültséget is okoz
Habár a retrózás, illetve az ahhoz sok esetben kapcsolódó gyűjtőszenvedély általában az öröm forrása, minden ötödik válaszadóval előfordult már, hogy a hobbi konfliktust okozott otthon. Láthatóan sokakat bosszant az is, hogy a gyűjtői aktivitással együtt megjelentek a nepperek is, akik tudatosan vásárolnak fel, majd adnak el jóval drágábban gépeket, illetve játékokat, ezzel felfelé tornászva a piaci árakat. Egy biztos, a hozzászólásokból egyértelműen kiderült, hogy összességében retrózni nagyon jó dolog, sokan, ha idejük engedné, még többet foglalkoznának régi gépekkel és játékokkal. Ez a tevékenység ráadásul nem csupán a múltidézésről, hanem egy erős közösségi élményről is szól, ahol a résztvevők megosztják egymással szenvedélyüket a régi számítógépek és videojátékok iránt. Ez a hobbi pedig láthatóan soha nem fog „kikopni”, mivel a rajongótábor folyamatosan bővül, s a 8 bites gépektől induló szenvedély már az elsőként PC-vel találkozó generációt is utolérte.
TOPLISTÁK
Top 5 retro számítógépmárka
1. Commodore
2. Spectrum
3. Videoton TVC
4. Enterprise
5. Atari
Top 5 retro konzolmárka
1. Nintendo
2. Sega
3. Playstation
4. Microsoft
5. Atari
Top 10 kedvenc retro játék
1. Wizard of Wor (C64)
2. Super Mario (NES)
3. Impossible Mission (C64)
4. Giana Sisters (C64)
5. Last Ninja (C64)
6. Boulder Dash (C64)
7. Commando (C64)
8. Doom (PC)
9. Defender of the Crown (C64)
10. Newcomer (C64)
Top 5 újgyártású retro számítógép
1. TheC64
2. Amiga Mini
3. C64 DTV
4. Spectrum NEXT
5. Mega65
Top 5 újgyártású retro konzol
1. NES mini
2. PS1 mini
3. SNES mini
4. SEGA Mega Drive mini
5. Analogue Pocket
A kutatás hátteréről:
A kutatást a PleasureBytes retro játékkiadó készítette, az online adatfelvételre 2023. december 3. és december 31. között került sor. A kérdőívet összesen 681-en töltöttek ki. A kutatás nem reprezentatív, de arra alkalmas, hogy bemutassa a retro számítógépekkel és videojátékokkal kapcsolatos főbb hazai attitűdöket és tendenciákat. A kérdőív elsősorban a 8-, illetve 16-bites érát vizsgálta, de látható módon már a PC-is korai korszaka is retro élményt áraszt (lásd. a kedvenc retro játékok között a PC-s Doom 7. helyét).
A PleasureBytes Gamesről:
A mai rohanó, digitális világban a számítógépes játékok átalakultak, régi fényük, vonzó titokzatosságuk eltűnt, felváltotta azokat egy emailben küldött kód vagy letöltési cím. Mi ezt a régi varázst szeretnék újjá éleszteni, legyen szó akár kis példányszámú exkluzív kiadásról vagy igazi piacrengető retro blockbusterről. A PleasureBytes Games, mint retro játékkiadó ebben segít, hogy bárki újra átélje a videójátékok aranykorát.
Kapcsolódó cikkek
- Megjelent az NMHH és a GameStar közös kiadványa
- A gyermekeket érő folyamatos pénzügyi nyomás veszélyeire hívja fel a figyelmet az NMHH
- Komoly pénzeket adnak a régi számítógépekért
- Kötöttségek nélküli munkavégzés a Dell segítségével
- Vadonatúj LOQ gaming laptopokat és torony PC-ket mutatott be a Lenovo
- Van megoldás! Gamer–kézikönyv szülőknek, hogy legyenek helyes kérdések és válaszok
- A videójáték-piac háromnegyedét az e-sport adja
- A fejújított műszaki eszközök is drágulnak
- Nem mindegy milyen számítógéppel kezdjük a tanévet
- Folyamatosan növekszik az e-sport ismertsége és népszerűsége Magyarországon
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.