Így küzd meg az E.ON a hirtelen áramszünettel

forrás: Prím Online, 2024. április 22. 11:33

Lánctalpasokat, drónokat is bevetnek a hibaelhárításban – Papp Gergő mutatja be videóban a megfeszített munkát.

 

• A veszélyhelyzetekkel kapcsolatos ismeretekre és elvárásokra kérdezett rá országos kutatásában az E.ON Hungária Csoport

• A megkérdezettek igényei és az energiavállalat szándékai egybeesnek: baj esetén a gyors hibaelhárítás az első 

• Az elmúlt két évtizedben negyedére csökkent az az idő, amit egy ügyfél átlagosan áram nélkül tölt a vállalat szolgáltatási területén üzemzavari helyzetben

• A válaszadók tisztában vannak a rendkívüli időjárási körülményekkel járó kihívásokkal. Többségük azt is tudja, hogy milyen módokon okozhatnak áramszünetet a szélsőséges természeti erők

• Az E.ON üzemirányíróit és szerelőit Papp Gergely, Pimasz úr kísérte el egy munkanapon, hogy egy rövid videóban megmutassa, milyen megfeszített munka szükséges az áramszünetek elhárításához 

 

Ha esik, ha fúj, áram akkor is legyen 

 

Az E.ON nemrég végzett országos kutatásának egyértelmű tapasztalata, hogy a megkérdezettek számára a folyamatos áramellátás a legfontosabb, minden mást megelőző elvárás. A válaszadók jellemzően értik, miért vannak rendkívüli időjárás esetén üzemzavarok. Tudják, hogy a szél, a hó, az ónos eső károsíthatja a vezetékeket és az is ismert előttük, hogy a kidőlő fák, leszakadó faágak elszakíthatják azokat. Viharkárok esetén a többség, a válaszadók 78 százaléka gyors hibajavítást vár el. 60 százaléka baj esetén az elhárítás várható idejére kíváncsi, 40 százaléka pedig ideigleneses áramellátási megoldás biztosítását várja szolgáltatójától.

 

Papp Gergő és Hugyecz Gergő hálózati önálló szerelővel beszélget

 

Az E.ON szakemberei számára is a gyors hibaelhárítás a legfontosabb cél, a veszélyhelyzetek kezelése előre meghatározott protokoll szerint zajlik. Gyakran külső partnereket is bevonnak, vagy az ország másik végéből csoportosítanak át szerelőket a mielőbbi megoldás érdekében. A katasztrófavédelem szakembereivel is szoros az együttműködés, gyakran egymásnak adják át a terepet a tűzoltók és a hálózatszerelők. Viharok után például jellemző, hogy először a hálózatra dőlt fákat kell eltávolítani, hogy a javítást megkezdhessék a szerelők. 

 

Az áramszünetek hosszára vonatkozóan létezik egy objektív, a mindenkori szolgáltatótól független mérőszám, az ún. SAIDI mutató. Ez azt mutatja meg, hogy egy ügyfél átlagosan hány perc áramszünetet tapasztal egy évben üzemzavar miatt. Ez a szám az elmúlt két évtizedben folyamatosan zsugorodott: míg 2001-ben még 228 perc volt, a folyamatos hálózatfejlesztéseknek és automatizálásnak köszönhetően 2023-ra kevesebb, mint a negyedére, évi 57 percre csökkent az E.ON szolgáltatási területén. A lakosság közreműködése is segítheti ezt a kedvező tendenciát, például a vezetékek közelében lévő növényzet rendszeres gondozásával, a vezetékekre rálógó, vagy más módon balesetveszélyt okozó növények bejelentésével.

 

Az E.ON Hungária Csoport országosan végzett reprezentatív, a 16-65 éves korosztály tudását felmérő kutatásában a többi között arra kereste a választ, hogy a megkérdezettek előtt vajon ismert-e, hogy a szélsőséges időjárási körülmények milyen módon idézhetnek elő áramkimaradást a háztartásokban. Felmérték azt is, hogy ilyen helyzetekben milyen elvárásai vannak az ügyfeleknek a szolgálatóval szemben. 

 

Papp Gergő és Körmendi Tamás hálózati mester szerelő a mocsárjárón

 

Lánctalpasokat, drónokat, okos eszközöket vetnek be

 

A nagy- és középfeszültségű áramszünetet az üzemirányítási központokban azonnal észlelik. Innen az E.ON szakemberei úgynevezett átkapcsolásokat végeznek, hogy a sértetlen hálózatszakaszokon keresztül, ahol csak lehet, a távolból biztosítsák az áramellátást. Ebben 2500 távműködtethető kapcsolóberendezés van a segítségükre. Ezt követően indulnak a szerelők, hogy a hibák pontos helyeit megtalálják és javítsák. Ők cserélik ki a sérült hálózati elemeket, javítják, cserélik az elszakadt vezetékeket és a megrongálódott vagy kidőlt oszlopokat. 

 

Gyakran az jelenti az egyik legnagyobb kihívást ezekben a helyzetekben, ha a meghibásodás minden hagyományos járművel megközelíthetetlen helyen történt. A szerelőknek azonban mindenképpen oda kell jutniuk. Ilyenkor kifejezetten erre a célra alkalmas, sűrű erdőben, meredek vagy mocsaras területen egyaránt könnyen mozgó, kétéltű mocsárjárót használnak. Szintén járhatatlan terepviszonyok között nyújtanak nagy segítséget a vezetékhálózat felett végigrepített drónok. Segítségükkel a szerelők madártávlatból mérik fel a károkat és azonosítják be a hibák pontos helyét. 

 

Papp Gergő és Kovács Attila E.ON Dél-Dunántúli Áramhálózati Zrt. csoportvezető

 

Videó enged betekintést a hibajavítás körülményeibe 

 

Az E.ON nemrég ismeretbővítő videókampányt indított Papp Gergely televíziós személyiség segítségével. A rendhagyó riportokból elsőként az áram útját ismerhettük meg. Az új epizódban Papp Gergely a hibaelhárító csapatba beépülve annak jár utána, mi történik a színfalak mögött az első hibajelzéstől az áram visszakapcsolásáig. A videó bepillantást enged a rendkívüli időjárási körülmények között végzett, olykor akár ezer szakembert is mozgósító, az év 365 napján végzett munka ritkán látott emberi és technológiai hátterébe: youtube.com/watch?v=5OVkPkYmGVc 

 

 

Az elmúlt év legnagyobb időjárási kihívása az E.ON-nál

 

Legutóbb 2023. februárjában volt szükség iparági összefogásra, amikor a szélsőséges, viharos időjárás kiterjedt áramszüneteket okozott az E.ON észak-, illetve dél-dunántúli áramhálózatán. Az vállalatcsoport viharban kevésbé érintett területeiről és Kelet-Magyarországról is érkeztek szerelők a legnagyobb károkat szenvedett régiókba, hogy mielőbb helyreállítsák az ügyfelek áramellátását.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Tovább bővül az Euronics – két új áruházzal és több mint 5 ezer átvevőponttal készültek

Jelentős fejlesztésekkel és új forgatókönyvvel fordul rá az ünnepi szezonra az Euronics. November közepéig két új áruház nyílt Dunaharasztiban és Kecskeméten, de jelentősen bővül az átvevőpontok száma is. A műszaki cikkeket, szórakoztatóelektronikai termékeket forgalmazó vállalatnak így összesen 67 üzlete és 5400 átvevő helye van, utóbbiak száma ráadásul jövőre már 8500-ra rúghat a Foxpost és a Packeta egyesülésének eredményeként. 

2024. november 14. 21:20

Elindult a Google 2024. novemberi Core, alap-algoritmus frissítése

A Google elindította a legújabb algoritmus frissítését. A „2024. novemberi Core-frissítés” körülbelül két hétig fog tartani, amíg teljesen érvénybe lép. Szuhi Attila, az ITE.hu alapítója és főszerkesztője mutatja a részleteket.

2024. november 14. 20:07

Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?

Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem társadalmi és gazdasági hatásai révén is alapjaiban formálja át mindennapi életünket, az emberi döntéshozataltól kezdve, az iparágak hatékonyságán át egészen a közvélemény (át)formálásáig. A Neuron Solutions által szervezett AI Night rendezvény célja az volt, hogy elismert szakértőkkel és a különböző iparágak képviselőivel egy kötetlen beszélgetés keretében tárja fel azokat a kihívásokat és lehetőségeket, amelyekkel az AI használata során a vállalatok, a munkavállalók és a társadalom egésze szembesül. 

2024. november 14. 18:19

Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása

Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása.  Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.

2024. november 14. 14:55

A KPMG a Corvinus stratégiai partnere lett

Stratégia megállapodást kötött Magyarország első számú üzleti, gazdaság- és társadalomtudományi egyeteme, a Budapesti Corvinus Egyetem és a KPMG, hazánk egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó cége. Az egyetem és a tanácsadó cég közötti együttműködés három alappilléren nyugszik; ezek az oktatás, a kölcsönös tudásátadás, valamint a tehetséggondozás-, tehetségek utánpótlása. 

2024. november 14. 13:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01

Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 5. 11:59

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06