Tökéletesre csiszolt autóval döntené meg világrekordját a Széchenyi-egyetem hallgatói csapata
A SZEnergy Team tavaly májusban az energiahatékonysági és az autonóm kategóriát is megnyerve, kettős győzelemmel és saját korábbi világcsúcsát megdöntve zárta a világ legnagyobb energiahatékonysági versenyét, a Shell-Eco Marathont. A győri Széchenyi István Egyetem csapata idén a szokásosnál is magasabbra tette a lécet: a cél a dupla címvédés, ha lehet, újabb világrekorddal. Mielőtt elutaztak volna a verseny helyszínére, bemutatták elkészült fejlesztéseiket.
A rendezvényen Für Balázs csapatvezető ismertette, mi vár a csapatra az idei Shell-Eco Marathon versenyen. Az európai futamot most is a franciaországi Nogaro pályáján tartják május végén, ott kerül sor az energiahatékonysági és az önvezető funkciókat tesztelő autonóm versenyszámra is. Az előbbin két fő típust különböztetünk meg: a prototípus és a városi kisautó kategóriát, míg a hajtás belsőégésű, elektromos vagy hidrogéncellás lehet. A győriek SZEmission névre keresztelt járműve a városi kisautó kategórián belül elektromos meghajtással indul.
A SZEnergy Team tagjai az idei autóval. (Fotó: Horváth Márton / Széchenyi István Egyetem)
A 2023-as eredményekre visszatekintve a csapatvezető elmondta, hogy az energiahatékonysági versenyben sikerült a megőrizni az első helyet, amit új világrekorddal koronáztak meg. A 291 km/kWh-s eredmény azt jelenti, hogy az autó egy kilowattóra energiamennyiség felhasználásával 291 kilométert tett volna meg, ha a fogyasztást átszámoljuk a valóban teljesített futamok alapján. Érdekesség, hogy 2022-ben mindössze 5 százalékkal értek el jobb eredményt a második helyezettnél, tavaly ez már 20 százalék volt, tehát négyszeresére növelték az előnyt. Mindemellett a csapat duplázni is tudott, hiszen a tagok az egy évvel korábbi ezüstérem után az autonóm versenyszámban is felállhattak a dobogó legfelső fokára.
„Idei két legfőbb fejlesztésünk az első futómű és a csapágyak átalakítása volt, melynek során a gördülési ellenállás mérséklésére fókuszáltunk. Az új konstrukcióval sikerült fél kilogramm tömegcsökkenést elérnünk, valamint javítottunk az autó merevségén is. A rugós taggal tavaly voltak problémáink, emiatt rögzítőgyűrűvel garantáltuk a megbízhatóságot” – foglalta össze a gépészeti részleg fejlesztéseit Für Balázs, aki a csapatvezetői pozíció mellett a gépészeti részleg vezetését is ellátja.
Für Balázs a gépészeti részleg fejlesztéseiről beszélt. (Fotó: Horváth Márton / Széchenyi István Egyetem)
„Az akkumulátorfelügyeleti rendszerünk 2015 óta dolgozik az autóban, megérett az idő a cseréjére. Abban az időben nem ekkora terhelésre lett tervezve, ezért az eszközt folyamatosan cserélni kellett. Az elmúlt évek során többször is kritikus hibákat eredményezett az autó bekapcsolásakor, amelyet nagyrészt az akkumulátorcellák csatlakozóinak kontakthibája okozott. Idén ezeket kiküszöböltük, ráadásul az új rendszer nemcsak könnyebben szerelhető, hanem a nagy igénybevételt is jobban bírja majd” – ecsetelte legfontosabb idei fejlesztésüket Tímár András részlegvezető.
Az autó telemetriai rendszerében szintén történtek változások. Korábban sokszor megszakadt az adatkapcsolat a járművel, ha az valamilyen fizikai akadály mögé bújt el, vagy egyszerűen túl messzire került a pályán. Ilyenkor egy ideig semmilyen információ nem érkezett a boxutcába az autóról. Ennek orvoslására új, két kilométeres hatótávolságú antennát szereltek a járműre, melynek hatósugara a teljes pályát lefedi.
„Harmadik fontos fejlesztésként az autó elektronikai paneljét modernebb, könnyebben átlátható nyomtatott áramkörre cseréltük, valamint átalakítottuk az autonóm hardverplatform elrendezését is, hogy könnyebben szerelhető legyen. Utóbbit bővítettük egy új nVidia Jetson Orin számítási egységgel, mert a kapacitására szükségünk lesz az autonóm feladatok megoldásra során. Ez természetesen némi extra fogyasztással jár, de mivel az autonóm platformot csak az önvezető feladatok során illesztjük a járműbe, az energiahatékonysági számban ez nem jelent többletet” – fogalmazott a részlegvezető.
„Az autó üresjárási fogyasztása kevesebb mint fél watt. Ekkora teljesítményt vesz fel az autó indítás után, amíg nem megy a hajtás. Ezen sokat már nem tudunk javítani, ezért idén az üzembiztonság javítására törekedtünk” – fektette le az elektronikai fejlesztések idei irányát Tímár András. (Fotó: Horváth Márton)
Az autonóm részleg fejlesztéseiről Unger Miklós részlegvezető adott tájékoztatást, aki hangsúlyozta: bár tavaly sikerült megnyerniük az autonóm kategóriát, a jármű önvezető rendszere nem mindig működött megfelelően, így van tér a fejlődésre.
„Három feladatot kellett teljesítenünk tavaly, ráadásul egymás után, ami sok csapatot megzavart. El kellett jutnunk egy nem egyenes szakasz egyik pontjából a másikba, azután akadályokat kellett kikerülnünk egy egyenes szakaszon, végül le kellett parkolnunk egy üres parkolóhelyre. Ezek közül a parkolási manővert nem sikerült teljesítenünk. A probléma oka az volt, hogy kizárólag a kamera képét elemezve döntött az algoritmusunk, ezért idén a környezetet pásztázó LIDAR lézerszkenner adatait is használjuk a feladat során, sokkal javítva a hatékonyságunkat” – árulta el a részlegvezető.
„Annak érdekében, hogy a jármű jobban lásson a pályán, új kamerát és egy nagyobb látótávolságú lézerszkennert szereltünk fel az autóra. Így az eltérő fényviszonyokra kevésbé lesz érzékeny a megoldásunk, és a különböző objektumokat is sokkal hamarabb tudjuk detektálni” – hangzott el.
Végül a marketing- és menedzsmentrészleg képviseletében Bartha Bíborka ismertette a csapat elérését a különböző felületeken. A bravúros teljesítménynek köszönhetően másfélmilliós nézettséget produkált a médiaszekció, de kiemelkedők voltak a számok a közösségi oldalakon is. „Ezekkel az adatokkal szeretnénk leginkább a szponzorainkat meggyőzni, hogy érdemes a megjelenésekre is nagy hangsúlyt fektetni. Idén öt új partnerrel bővült támogatóink listája, amely immár több mint harminc vállalkozást, intézményt foglal magába” – árulta el a Széchenyi-egyetem Járműipari Kutatóközpontjának gyakornoka.
Kapcsolódó cikkek
- A világ 600 legjobb fiatal egyeteme közé került a Széchenyi-egyetem
- Kreditbeszámítással érkezhetnek az Audi Hungaria Iskolaközpont tanulói a Széchenyi-egyetemre
- Az Audi Development Camp idén nyáron is várja a jövő mérnökeit a Széchenyi István Egyetemen
- Építőipari innováció: egyedülálló vizsgálatot végeznek a Széchenyi István Egyetem munkatársai
- Növényvédelmi drónpilótaképzést indít a Széchenyi-egyetem, az ABZ Drone és a CloudIA
- A Stanford Egyetem professzora szerint példaértékű a Széchenyi-egyetem és az ipar együttműködése
- Digitális Agrártájoló: rekordszámú kiállító várta a jelen és a jövő agrárszakembereit
- Csaknem ötven munkaadó várta a hallgatókat a Széchenyi-egyetem Állásbörzéjén
- Nagyszabású autóstalálkozóval indul a gépészeti szakterületek hallgatóinak konferenciája
- Győrben a helyed! – üzenik az idei MEFOB Feszt nagykövetei
Automobil ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Elektromobilitás: több mint egymillió töltőállomáshoz kínál hozzáférést a Bosch világszerte
Az elektromos autónk gyors, kényelmes és – ami a legfontosabb – bárhol rendelkezésre álló töltése: az elektromos autók vezetői számára világszerte mindez gyakran sokkal inkább vágy, mint valóság. A hatótáv és a költségek mellett a töltés az e-autósok egyik legfőbb gondja, ahogy az a Német Energia- és Vízgazdálkodási Szövetség (BDEW) tanulmányából is kiderül.
Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr
Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat felvonultató Mobility Labworks sorozat legújabb tagját, a jövő önvezető autóiba szánt Digital Cockpit gamma elnevezésű megoldást. Az alfa és beta modellek tavalyi debütálása után ez a harmadik az innovatív digitális interfészek sorozatában, amelyek izgalmas bepillantást nyújtanak a mobilitás jövőjébe.
Rangos szabadalmi díjat nyert az LG innovatív megoldása
Valószínűleg minden autóvezető találkozott már azzal a szituációval, amikor egy komplex csomópontban, bonyolult kereszteződésnél, ismeretlen útvonalon a megszokottnál nagyobb kihívást jelent a tájékozódás, a továbbhaladáshoz szükséges távolságok vagy az irányok azonosítása. Az LG Electronics (LG) által kifejlesztett kiterjesztettvalóság-technológia (AR) éppen erre kínál megoldást, mégpedig úgy, hogy az autóba épített kijelzőn egyértelmű, az irányokat mutató, könnyen értelmezhető utasításokat, illetve különböző vezetési forgatókönyveket jelenít meg 3D-s grafikák generálásával.
Chery Group: Budapest–Róma egy feltöltéssel
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.