Az ABB megoldásai segítenek a GSK vakcinagyárnak elérni a nettó nulla károsanyag-kibocsátást
A GSK globális biogyógyszeripari vállalat, vakcináival, gyógyszereivel általános és specifikus betegségeket lehet megelőzi és kezelni. Magyarországon a GSK partnereivel együttműködve gyárt gyógyszereket és vakcinákat a betegeknek. Magyarországi vakcinagyártó üzeme Gödöllőn, Budapesttől 30 km-re, északkeletre található.
• Az ABB ultraprémium hatékonyságú IE5 SynRM (szinkron reluktancia) villanymotor- és hajtásegységeket szállított a GSK magyarországi vakcinagyárában lévő szivattyúrendszerek korszerűsítéséhez és az energiahatékonyság növeléséhez.
• A jelentős energiamegtakarításnak köszönhetően a beruházás körülbelül két év alatt megtérül.
• Az ABB a korszerűsítési projektet egy helyi kiemelt partnerrel (ABB Value Provider), a Rakóczki Kft.-vel szoros együttműködésben valósította meg.
A GSK elkötelezett amellett, hogy 2030-ra az európai tevékenységei során klímasemlegességet ér el. E célkitűzéssel összhangban az energiahatékonyság növelése érdekében korszerűsíti folyamatait. A gödöllői üzemben a szivattyúrendszerek jelentették a logikus kiindulópontot: ezek nem csak alacsonyabb hatásfokú IE1 és IE2 típusú motorokat használtak, hanem régebbi, nem hatékony hajtások vezérelték őket, vagy akár direkt indítású, közvetlenül a hálózatra (DOL) csatlakozó megoldások voltak. A korszerűsítés 1. fázisában összesen 43 db, a vízkivételi, előkezelési és tisztavíz-keringtető szivattyút választottak ki.
Az IE5-ös hatásfok csökkenti a károsanyag-kibocsátást
„Úgy döntöttünk, hogy szivattyúmotorjainkat IE5-ös hatásfokúra korszerűsítjük, és modern hajtásvezérlést szerelünk be” – mondta a GSK Magyarország szóvivője. „Azért döntöttünk az ABB kiemelt partnereként működő Rákóczki Kft. mellett, mert az általunk keresett IE5 motor- és hajtáscsomagokat kínálták, és helyi szervizt és támogatást is tudnak nyújtani számunkra. Az ABB és a Rakóczki szakemberei többször is ellátogattak telephelyünkre, információkat gyűjtöttek az alkalmazásokról, és megbeszélték a műszaki szempontokat mérnökeinkkel. Emellett hasonló projektekből származó referenciákkal is szolgáltak, és részletes energiahatékonysági számításokat készítettek.”
„A szállítási terjedelmünk 43 darab alumínium és öntöttvas házzal szerelt IE5 SynRM motorra terjedt ki, a motorok névleges teljesítménye 5,5 és 55 kW között változott” – mondta Csernyik László, az ABB Magyarország mérnök-üzletkötője. „A SynRM motorok ugyanolyan egyszerűek, mint az indukciós motorok, de a teljesítményük az állandó mágnesű motorokéval azonos. Gyártásukhoz nincs szükség ritkaföldfémekre, nincsenek mágnesek vagy tekercsek a forgórészben, és a forgórészveszteség szinte nulla. A nagy megbízhatóság és az ultraprémium hatékonyság kiváló, fenntartható megoldássá teszi őket.”
A hajtásvezérlés energiát takarít meg
A motorokhoz 43 ACH580 hajtások tartoznak, amelyek IP21 vagy IP55 védettségű házzal vannak ellátva. Azokban az alkalmazásokban, ahol a motor korábban DOL-csatlakozású volt, az új hajtás úgy lett konfigurálva, hogy zárt hurkú nyomásszabályozás valósuljon meg. Egy nyomásérzékelőt csatlakoztatnak a hajtás belső PID-szabályozójához, így a hajtás képes fenntartani a megfelelő nyomást a hálózatban. Ennek eredményeként a szivattyú igény szerint működik. A DOL-üzemről a zárt hurkú nyomásszabályozásra való áttérés 20%-os vagy annál nagyobb energiamegtakarítást eredményezhet.
„A motorokat a folyamat igényeinek megfelelően működtető hajtások használatával nagy energiamegtakarítás érhető el” – magyarázza Csernyik László. „Az ABB hajtásaiba olyan tulajdonságokat és funkciókat építettek be, amelyek segítségével szinte bármilyen szivattyúzási paraméter beállítási értéke szinten tartható: nyomás, hőmérséklet, áramlási sebesség és egyéb paraméterek. A rendkívül hatékony IE5-ös motorokkal összekapcsolva a szivattyú minden egyes fordulatával energiát takarítanak meg.”
A helyszíni szerelési munkálatokat a Rakóczki végezte, és az 1. fázis 2024 elejére befejeződött. A korszerűsítést követően az ABB Magyarország a hajtások által generált adatokból hatékonysági jelentéseket készít a GSK számára. A GSK számításai szerint az új motorok és hajtások olyan nagy energiamegtakarítást eredményeznek, hogy azok beszerzése körülbelül két év alatt megtérül. Az 1. fázis sikerét követően a GSK már tervezi a 2. fázist, amely az üzem fennmaradó szivattyúit és a szellőztető rendszerét érinti.
Kapcsolódó cikkek
- A tiszta energia hozzájárul az ellenállóbb európai energiaszektor megteremtéséhez
- Az ABB öt új, hibrid-elektromos komphajó hajtóművének szállítására nyert kizárólagos szállítói megbízást
- Az ABB stabilizálni fogja a villamosenergia-hálózatot a spanyol szigetek zöld energiára való átállása során
- Az ABB és a Texas Children’s gyermekkórház áttörést jelentő automatizálási megoldást fejlesztett ki
- Az ABB 35 millió dolláros beruházás keretében új üzemet épít az Egyesült Királyságban
- Napelemeket telepített az OMV 100 hazai töltőállomásán
- Már 600 millió tonna CO2-kibocsátást sikerült elkerülni a Schneider Electric megoldásaival
- A Mahindra az ABB PixelPaint rendszerét választotta a prémium festési lehetőségek kivitelezéséhez
- Az ABB brazíliai üzeme az okosépületekhez szükséges berendezések energiahatékony gyártására áll át
- Fontos lépéseket tett a VGP a fenntartható jövő felé
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.