Mondták, és csinálják

E-kereskedelmi megoldások testközelben

Széll András, 2001. augusztus 19. 14:50
Az Online Marketing Ügynökség (OMA) "Üzlet az interneten" címet viselő konferenciasorozatának IV. részében a magyarországi e-kereskedelem helyzetének elemzésére, az élenjáró online kereskedelmi megoldások bemutatására vállalkoztak az előadók. Reményeink szerint az ott elhangzott esettanulmányok, eredmények és megoldások bemutatása olvasóinkat is hozzásegíti majd ahhoz, hogy választ kapjanak az online kereskedelmi lehetőségekhez kapcsolódó stratégiai kérdésekre.
Nyírő András, az OMA vezetője már a bevezetésben felhívta a figyelmet arra a tényre, hogy Magyarországon jelenleg nincs helye és ideje a hurráoptimizmusnak. Ugyan vannak biztató jelek (megjelent az ADSL, talán nemsokára lesz már e-szignó, a Széchenyi-tervben pedig több fejezet is foglalkozik az informatikai fejlesztésekkel), aki kizárólag online módon történő működésre alapozza üzleti modelljét, annak szembe kell néznie néhány aggasztó ténnyel. Nyírő ugyanakkor megjegyzi, hasonló válságra már volt példa. A 20-as években mintegy 1500 különböző autógyár jött létre, amely mind jó üzletet sejtett a négykerekűek gyártásában. Manapság azonban az igazán nagy autógyárak összeszámlálásához elégendő a két kezünk. Kétségbeesésre mindazonáltal nincs ok, de az üzleti modelleket a jövőben sokkal alaposabban át kell gondolni.

Ehhez nyújthat segítséget a Net Research Center legfrissebb kutatása, amelyet Szemadám Dóra ismertetett. A TGI Hungaryval végzett közös kutatás 77 magyar honlap bevonásával zajlott, a kitöltők száma több mint 10 ezer fő volt. Az eredmények szerint a 700 ezer hazai internetező 56 százaléka férfi, 46 százaléka középiskolai, 30 százaléka felsőfokú végzettséggel rendelkezik, legtöbbjük pedig 19 és 29 év közötti. Az otthonról internetezők száma továbbra is 200 ezer körül mozog. Az internet használatának okaként a felhasználók 9 százaléka jelölte meg a vásárlást, viszont 22 százaléka már vásárolt valamilyen terméket online módon. A vásárlások jellemzően kis értékű termékekre – CD, könyv – vonatkoznak. Érdekes adat, hogy azon személyek közül, akik legalább 2 éve interneteznek, 36 százalék vásárolt már valamilyen terméket online módon, a havi nettó 300 ezer forint feletti jövedelemmel rendelkezőknek pedig közel kétharmada kattintott oda egy internetes bolt fizetést jelző gombjára.

Nem olcsó, de akár ingyen is lehet

Azok számára, akiket az alacsony penetrációs adatok nem tartanak vissza attól, hogy mégis saját portál üzemeltetésébe vágjanak bele, a Comfort-Netshare Kft. részéről szolgáltak egy jó hírrel. A cég a CeBIT-en is sikert aratott Online Shop szoftverét mutatta be, amelynek segítségével a kis- és közepes cégek számára is könnyen elérhetővé válik egy komplett elektronikus kereskedelmi megoldás, amelyből akár 2 hét alatt teljes portál kalapálható össze. A rendszer a modularitásból eredően nagyon rugalmas, lehetőség van például arra, hogy az egyes felhasználókhoz külön árat rendeljünk, így megkülönböztethetők egymástól a partneri B2B- és a kisfogyasztói B2C-kapcsolatok. Meg kell említeni, hogy az online kereskedelmi megoldásoknak a Széchenyi-terv 10-15 millió forintos vissza nem térítendő támogatást biztosít, s ez az összeg elegendő egy ilyen beruházáshoz (az már más kérdés, hogy az alaphoz nagyon kevesen juthatnak hozzá, így a fenti összeg a célközönség ismeretében irreálisnak tűnik – a szerk.).

Pethő Gábor, a Web Services Hungary Kft. vezetője szerint ugyan a Pontplaza.hu nem örvend túl széles ismertségnek, forgalma alapján a Fotexnet után mégis a második a magyar online áruházak sorában. A zárt láncú, kizárólag a Network 21 hálózat tagjai számára elérhető áruház egy hangposta-szolgáltatásból indult útjára, jelenleg 114 cég 150 ezer terméke található benne. Létezése bizonyíték arra, hogy egy online áruház sikeres lehet, ha betartja az internetmarketing alapelveit. Ilyen a látogatottság, a kezelhetőség, a gyorsaság és az "informálóság". A látogatottság elérésére jó módszer lehet a multilevel marketing, amit ebben az esetben is alkalmaztak. Az ügynökök jutalékot kapnak azon személyek online vásárlásaiból, akik az általuk adott kódot használva lépnek be az áruházba. A kezelhetőség körébe tartozik az online marketing egy alaptétele: a vásárló maximum 4 kattintás mélységig hajlandó lemenni egy adott termék megtalálásához. A gyorsaság alapelve a nagyméretű grafikák és a multimédiás tartalmak kerülésére int, míg az "informálóság" azt mondja ki, hogy az egyes termékekről minden rendelkezésre álló információt fel kell tölteni az adatbázisba. A multilevel marketing jó módszer lehet a költségek csökkentésére, jelenleg ugyanis minden 1 dollárnyi online bevételre 65 cent marketingköltség esik, ennyibe kerül, hogy ismertté váljon egy internetes áruház.

A legnagyobb

A Fotexnet 9 hónap alatt fejlődött a legnagyobb magyar online áruházzá. Jánosi Péter, a Fotexnet médiaügynökségének vezetőjeként elmondta: mindez nem kevés költséggel járt. Hogy csak két számot említsünk: az áruház elindulása mintegy 300 millió, legnépszerűbb játékuk, az ingyenlottó pedig 200 millió forintba került. Minthogy egy hagyományos bolthálózatra támaszkodó nagyvállalat kevésbé költségérzékeny, a Fotexnet folyamatosan bővíti szolgáltatási palettáját. Belevágott a hírszolgáltatásba, és leszerződött 44 külső tartalomszolgáltatóval, köztük olyan nevekkel, mint a Magyar Nemzet és a Nemzeti Sport. Kizárólag a Fotexnet fórumain érhető el a Napkeltéhez és a Juszt László nevével fémjelzett televíziós adásokhoz kapcsolódó, a műsorok szerkesztői által moderált lakossági párbeszéd. A portálon megtalálható valamennyi játék az áruházban levásárolható pontok gyűjtésére is használható lesz a közeljövőben, végül az online és a hagyományos boltok összekötése valósul majd meg néhány szolgáltatásban. Ilyen lehet a fényképkidolgozás, aminek kapcsán a Fotexnet vállalja, hogy a bármely üzletébe leadott fotókról készült nagyítást elektronikus levélben küldi el számunkra, vagy az általunk meghatározott webhelyre feltölti.

Ugyancsak fontosnak tartják a személyre szabhatóságot, ezért a regisztráció után igyekeznek feltérképezni a felhasználók szokásait – milyen híreket olvasnak, milyen rovatokat, fórumokat látogatnak, milyen játékokkal játszanak –, majd külön felhívják a figyelmüket a szokásaikhoz kapcsolódó újdonságokra. Jánosi Péter szerint azonban "a magyar piac nem akkora, hogy tartósan lehessen sikereket elérni, azért a Fotexnet szeretne egy közép-európai átfogó portállá, egy európai Amazonná válni". Ennek érdekében készül egy kulcsszavak alapján dolgozó fordítószoftver, amely a környező országok nyelvére fordítja a portál tartalmát. "Az ingyenlottót már románul is lehet játszani."

Molnár Gábor, a Laurel Kft. marketingigazgatója előadásában a Store Wizard e-commerce rendszerről számolt be, amelynek cége látja el viszonteladói teendőit. Ezt a rendszert használja a Fotexnet, a FókuszOnline és a Libri, de a referenciák száma több mint 80-ra rúg. A moduláris felépítésű, a szolgáltatásokra összpontosító rendszer ASP-jelleggel, webes felületen keresztül is működik. A kisebb boltoknak már havi 22 ezer forintért elérhető az alapszolgáltatás, természetesen az említett online óriások rendszerében rengeteg egyedi fejlesztés is található.

Az előadó szerint a mai piacon sokan csak a kirakatra figyelnek, amikor belevágnak az elektronikus kereskedelembe, pedig a lényeg a jól felépített back-office hálózatban keresendő. A rendszerek lépésekben fejlődnek, és bár rendkívül nagy az igény a gyors piacra lépésre, az ügyfelek általában alulértékelik azt a kapcsolódó munkát, amit például egymillió termék adatainak feltöltése jelenthet. A szerverek felügyeletére és karbantartására Molnár Gábor az outsourcing-megoldást ajánlja, a vállalaton belüli IT-gárdára általában nem szerencsés ráterhelni a 24 órás felügyeletet. Tudatosan kell megítélni az offline és az online értékesítés számunkra kedvező arányát is, a Libri például úgy kezeli internetes áruházát, mint hálózata boltjai közül egyet, mialatt az Office Depot a kezdetektől igyekszik rávenni és áttéríteni vásárlóit az online vásárlásra. Végül kiemelkedő példa a Nutrícia-Hajdútej megoldása. A cég közel 100 üzletkötője járja nap mint nap az országot, és írja össze, hogy a boltokban milyen mennyiség szükséges az egyes termékekből. Ezt a számot egy WAP-telefonon továbbítják egy B2B WAP-szervernek, majd egy webkiszolgálónak, míg végül automatikusan megtörténik a szükséges mennyiség raktárfoglalása.

Egyedül nem megy?

A Carnation Internet Consulting tanácsadója, Szabó Erik az internetes affiliate – partneri – programok jelentőségéről tartott előadást (lásd előző számunk "Ügyfélfogó" című írását). A mindannyiunkat kellemetlen érzéssel eltöltő ügynöki rendszertől mégis különbözik a szisztéma, mivel általában abban az esetben jönnek létre partnerkapcsolatok, ha mind a vevő, mind az ügynök, mind az online áruház profiljába beleillik a forgalmazott termék. Egy átlagos esetben az internetező ellátogat például egy dzsesszkritikákkal foglalkozó honlapra, amely belépett egy online áruház affiliate programjába. Az egyes lemezek mellett szerepelhet az áruház oldalára mutató link, így a termék egyetlen kattintással elérhető a vevő számára, és mindenki jól jár. Az online áruházak ezzel a módszerrel csökkenthetik hirdetési költségeiket, a partnerekből pedig lojális vásárlói kört tudnak kiépíteni. Affiliate kapcsolatokat kezelő szoftver már több változatban is elérhető, érdemes szemügyre venni az affiliatesoftware.com, a referralsoftware.net, a cj.com és az epartner.com oldalt, ez utóbbi a Matáv érdekeltségébe tartozó, ASP jellegű magyar fejlesztés. Jelenleg tesztüzemmódban működik, és két program érhető el. Az egyik a FókuszOnline termékeinek értékesítése után nyújt 5 százaléknyi jutalékot, a másik egy darab matávos ISDN-vonal eladása után biztosít egyszeri 10 ezer forintot.

Az Axió Kft. online B2B és B2C aukciós piacterével kapcsolatos tapasztalatokról Hankiss Attila, a cég ügyvezető igazgatója számolt be. Amióta a Fast Ventures kockázati tőkebefektető csoport 2000 decemberében együttműködési megállapodást kötött az Axióval, a fejlődés felgyorsult. Jelenleg 4 különböző üzleti modellben lehet kikiáltott termékekre licitálni, ezek közül a legérdekesebb a világon – az e-Bay után – másodikként bevezetett élő aukció. Az online, interaktív közvetítés a www.axió.hu/live címen érhető el, az első árverés április elsején zajlott le. Hankiss szerint a külföldi, nagyobb összegeket elköltő vevők kedvelik az online formát, mivel sok költséget takarítanak meg a repülőjegyeken, valamint nem kell az aukció idejére szabadságot kivenniük. Az Axió vevőköre két fő szegmensből áll. Ezek közül az egyikbe a nagyobb összegeket költő, antikvitásokat vásároló üzletemberek, míg a másikba a fiatal, jellemzően 16–25 éves, a játékosságot kedvelő személyek tartoznak, akik a divatosságot, az alacsony árakat keresik az online vásárlásban. Ez utóbbi csoport megfogásának érdekében az Axió egy affiliate programot indított a TTC-vel (Tétova Teve Club) együttműködve. A TTC egyfajta "tamagochiszolgáltatást" üzemeltet, ahol a regisztrált felhasználók tevéket nevelhetnek maguknak. Minden teve egyre okosodik s tanul meg újabb és újabb trükköket, ráadásul közöttük néha versenyt is rendeznek. Az affiliate program célja, hogy a 20 ezer púpost nevelő tevegelők játékos kedvét kihasználva tegyék ismertebbé az Axió portálját. A TTC felhasználói plüsstevékre licitálhatnak, és ennek hatására minden licitáló tevéje gazdagodik két új kunszttal. A szolgáltatás olyan népszerű, hogy az elmúlt hetekben 2 ezer licitáló érkezett az Axió oldalára, és a karácsonyi időszakban nem egy példa volt rá, hogy a boltokban 3 ezer forintért kapható tevék 3 és 4 ezer forint közötti áron keltek el az aukciókon. Az affiliate program másik eredménye, hogy az ajánlattevők mintegy fele nemcsak a plüsstevékre, hanem más tárgyakra is licitál.

Üzleti adatbank és telemarketing

Kócsó László, a WebTime Kft. vezetője a WebBusiness Internetes Üzleti Információs Adatbank működtetését mutatta be előadásában. A rendszer fejlesztését megelőző piackutatásból kiderült, hogy az üzleti életben már nem a beszerezhető információk összegyűjtésével, hanem azok szelektálásával és feldolgozásával kapcsolatban merülhetnek fel problémák. A WebTime konkrét üzleti ajánlatok közvetítésével foglalkozik, és biztosítja az ajánlatok elhelyezésének lehetőségét egy magyar, angol, német és lengyel nyelvű adatbázisban. Ezenkívül lehetőség van weboldal elhelyezésére a WebTime domainje alatt, bejegyeztetésre a szintén többnyelvű szakmai adatbankba, valamint a cégek vezetői részére fényképes bemutatkozásra a Cégarcok menüpontban. Az elhelyezett üzleti ajánlatokra rá lehet keresni az interneten keresztül; a rendszer egyedülálló előnye, hogy a beérkezett üzleti ajánlatok díjmentesen megrendelhetők telefaxkészülékre, mobiltelefonra SMS-üzenetként, személyhívóra szöveges üzenetként, e-mail címre, valamint WebBoxba.

A megoldás nagyon gyors, az egyes üzleti ajánlatok beérkezésétől számított 1–3 percen belül azok továbbításra kerülnek az ügyfelekhez. A szolgáltatás bárki számára elérhető, a "magyar valóság" ismeretében biztosított a levélben elküldött ajánlatok feldolgozása is, az aktualitás érdekében az egyes ajánlatok maximum 30 napos határidővel élnek. Jelenleg 700 partnertől érkeznek üzleti ajánlatok, amelyek 11 ezer ügyfél számára kerülnek továbbításra. Trendként emelhető ki, hogy a szolgáltatást a magyar üzleti élettel foglalkozó portálok integrálják, a Figyelő nyitóoldalán például megtalálható a beérkezett 5 legfrissebb megkeresés.

Czérna Szabolcs, a Marketphone Kft. vezetője szerint "még két év, és fizetőképes lesz az a ma 20-23 éves felhasználói tábor, amely már mindent az interneten szeretne intézni." Az internet kikapcsolja a nagykereskedéseket, így kedvezmények biztosíthatók a fogyasztók számára, a kedvezmények pedig lojalitáshoz vezetnek. A Marketphone egy speciális szolgáltatással, az interneten keresztül elérhető, VoIP alapú call centerek működtetésével foglalkozik, szakemberei végzik többek között a legnagyobb távközlési szolgáltató médiakampányainak call centeres tevékenységét. Mivel a call centerek működtetése komoly beruházást igényel, és sok esetben kampányszerű, ezért kifizetődő lehet a szolgáltatás outsourcingja. A Marketphone szolgáltatásai közé tartozik a Surf & Call, amelynek lényege, hogy az internetfelhasználó böngészés közben egy weboldal adott menüpontjára kattintva automatikusan VoIP-hívást kezdeményez. "Egy áruház esetében jelentős lehet, hogy az ügyfél kommunikációs igényei azonnal ki legyenek szolgálva; ha valaki szeretne megtudni még több információt az adott termékről, akkor azt azonos kommunikációs csatornán és azonnal meg tudja tenni."

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01