Osztódás, AT&T módra
Az NCR kiköpése (és - szerencséjére - eredeti néven történő újjászületése) után következett a kommunikációs szolgáltatások szétválasztása a többi tevékenységtől: a gyártástól és a gyártmányfejlesztéstől. Egyedül a Bell Lab maradt meg az új AT&T neve alatt, mint a kutató-fejlesztő tevékenység fő koordinátora (benne olyan nevek, mint Ken Thompson, a Unix atyja, vagy Dennis Ritchie, a "C" kifejlesztője). A gyártás és gyártásfejlesztés kikerült a Lucent Technologies nevű cégbe. A Lucent ugyan a hirdetéseiben folyton azt lelkezte az iparnak, hogy ő a Bell Lab technológiáit hozta magával, de ez csak részben fedi a valóságot. A Bell Lab megmaradt az eredeti szervezetben, viszont csak az alapkutatásokkal és stratégiai tervezéssel foglalkozik, gyártmányfejlesztéssel nem. Így pontosabb a kép.
Az Avaya leány
Később a Lucent Technologies is túlzottan széles palettájúnak bizonyult, ezért azt is kettévágták. Egy része a régi Lucent néven, másik része pedig Avaya néven folytatta a munkát. A vágás lényege, hogy a Lucent vállalati kommunikációs rendszerekkel foglalkozó részlegét kivágták külön cégbe. A globális szállítóknak és az alapeszközök gyártásának és kereskedelmének a menedzselése megmaradt a Lucentben. A két részleg szükség esetén együttműködik.
Az Avaya fő koncepciója szerint a legfontosabb a végfelhasználó érdekei, hogy az minél könnyebben és okosabban tudjon kommunikálni a környezetével. Rövidebben összefoglalva: a határok nélküli kommunikáció megvalósítása. Ami az átszervezés sikerességét illeti, az Avaya azon üdítő kivételek egyike, amely a jelenlegi recesszióban is hozta a piaci elemzők elvárásait.
Mindezeket régebbi magyar AT&T-, majd Lucent-sajtótájékoztatókon hallott és sajtóanyagokból olvasott információk alapján próbáltam rekonstruálni, amit segített felfrissíteni az Avaya közép-európai kormányzati ügyfelekért felelős igazgatói posztra nemrég az SCO magyar irodájából átlovagolt Kapusy Dániel. Mint beszélgetésünkből kiderült, az Avaya jól kiválasztott, kevés, hatékony topmenedzsert foglalkoztat Európa-szerte, amelyek működését a háttérben jó végrehajtó "katonák" támogatják. Ezek részben az Avaya, részben a Lucent alkalmazottai vagy hivatalos partnerei.
Hazai helyzet
Magyarországon tehát a helyzet lényegében a következő. Az AT&T ősidők óta itt tartja kommunikációs szolgáltatásainak a csápjait (pl. AT&T Direct), melynek hálózati technológiáit a KFKI csoport tartotta és tartja részben ma is a kezében. A Lucent helyi képviselete különféle kommunikációs eszközöket forgalmaz a partnerein keresztül. A Lucent hazai vezetője jelenleg Páris Zoltán (a Ciscótól jött). A WestEnd City Centerben működő Avaya a nagy üzleti felhasználókra koncentrál, de emellett üzemelteti az Avaya University területi oktatási központját is (menedzsere Szűcs Tamás), ahol az AT&T-Lucent-Avaya eszközök üzemeltetéséhez szükséges ismereteket lehet megszerezni. A hazai Avaya-képviselet vezetője Mondvai Gábor, korábban digitalos szakember, Füzes Pétertől vette át a stafétabotot, mert az a közép-európai régió ügyvezető igazgatója lett (nem kis elismerés). A WestEndben székel az Avaya Center Of Excellence, az EMEA-szintű támogatóközpont is. Ugyancsak az Avaya menedzseli a hazai szervizt, a Lucent régi telephelyén, a Váci úton.
Regionális szervezet
Az Avaya kevésbé országfüggően szervezett, mint a többi érdekeltség, benne lényegében egyetlen EMEA (Európa, Közel- és Közép-Kelet, valamint Afrika) régióban dolgozó munkatársak dolgoznak, ésszerű munkamegosztásban. A közép-európai ügyeket mindenesetre innen vezénylik Budapestről.
Rádió-LAN levágás
A legújabb (NEWSdesk) hír szerint a rádiós technológiákat továbbszeletelendőnek ítélte az AT&T vezetése. AT&T Wireless Group Inc. néven leválasztotta a rádiókommunikációs üzletágát az egyéni és üzleti vezetékes, valamint a kábelhálózati technológiáitól. Van egy tippem, hogy a kábelkommunikációs részleg leválasztása lehet a következő fokozat. Egyébként a szokásos részvénypakett-szétosztási csatározásokon túl az üzletmenet a szokásos marad, ígéri a menedzsment. Az AT&T jelenleg vegyesen analóg és digitális rádiós rendszereket üzemeltet, amelyek 2. generációsnak számítanak (elsőnek a tiszta analóg számít - ilyen már talán nálunk sincs igazán -, köszönhetően a GSM-forradalomnak). Ezeket most tovább fejleszti digitális irányba, amit 2,5 változatnak hív. Még az idén hálózatainak 40 százalékán el akarja érni ezt a szintet, a többi 60-at pedig jövőre hagyja. A cél, felkészülni a 3G, a teljesen digitális WLAN korszakra. A rádiókommunikációs részleget egyébként a Lucentből is kivágták, mint azt a napi hírekben olvashattuk. Az átszervezések továbbra is jelentős emberáldozatokat követeltek.
Kapcsolódó cikkek
- Telekommunikációs cégegyesülések segíthetik a Wall Streetet
- Megvehetik az Avayát - új kommunikációs menedzser változat
- 8,2 milliárd dollárért kelt el az Avaya
- Avaya: az idén 60-70 százalékos árbevétel-növekedés
- Ezúttal a Microsoft nyert pert az Alcatel-Lucent ellen
- Legalább 12 ezer embert küldhetnek el az Alcatel-Lucenttől
- Az EB engedélyezte Alcatel és a Lucent egyesülését
- 9 ezer munkahelybe kerül az Alcatel és a Lucent Technologies egyesülése
- Az egyesülésről tárgyal az Alcatel és a Lucent
- Visszatért a nyereségzónába az AT&T