Hírközlési törvény: Stumpf válasza Podolák Györgynek és Molnár Gyulának

OS OS, 2001. augusztus 24. 09:08
Tisztelt Képviselő Urak! A hozzám intézett és a Házszabály 91. § (2) bekezdésében foglaltak alapján írásbeli választ igénylő, "Az előkészítés melyik szakaszában tartanak a hírközlési törvény végrehajtási rendeletei?" című kérdésükre az alábbi választ adom:
1. Az alkotmányos jogsértés feloldásának céljával, mikor teszi közzé a közcélú távbeszélő szolgáltatások igénybevételének díjáról szóló 1/2001. (I. 26.) MeHVM rendelet módosítását?

A kérdés a vezetékes távbeszélő hálózatból a mobil rádiótelefon-hálózatba irányuló hívások hatósági árának bevezetésére vonatkozik. Szeretném leszögezni, hogy nincs szó alkotmányos jogsértésről, e hívások díja a hatósági ár megállapításáig sem szabályozatlan. A maximált hatósági árkörbe vonás hatályba lépésekor meghirdetett árak érvényesek, amelyeket a szolgáltató - saját hatáskörben - csak lefelé jogosult módosítani.

Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 10. §-a szerint a hatósági ár megállapítása történhet hivatalból, valamint az árat érvényesítő vállalkozó kérelmére.

A hivatalból történő ármegállapítás előkészítése végett a Hírközlési Főfelügyelet egy független tanácsadó cég és az érintett szolgáltatók bevonásával május vége óta folytatja a mobilhálózatban végződő hívások tényleges költségeinek felmérését. Ez a projekt várhatóan október közepére szolgáltat olyan adatokat, amelyek az árszabályozás alapját képezhetik. Kihirdetése így ezt követően válik lehetővé.

A hivatalból történő ármegállapítást megelőzően a szolgáltató a hatósági árra vonatkozó indokolt javaslatát mellékelve kérelmezheti a hatósági ár megállapítását egy esetleges áremeléshez. Ez esetben a döntéshez szükséges adatok kézhezvételét követően 30 nap áll az árszabályozó rendelkezésére, hogy a kérelmet elutasítsa vagy a javasolt árat hatósági árként kihirdesse. Ilyen szolgáltatói kérelem mind ez idáig nem érkezett.

2. Az összességében 52 felhatalmazást milyen szabályozási területenként vonja össze, és összesen hány rendeletet szándékozik közzétenni?

A hírközlésről szóló törvény 16 tárgykörben ad a kormánynak és 36 tárgykörben az érintett minisztereknek felhatalmazást jogszabályalkotásra.

E szabályok közül azonban több nem új, azokra a jelenleg hatályos távközlési törvény, illetőleg frekvenciagazdálkodásról szóló törvény mellett is szükség volt, ezek tekintetében csak az illeszkedést biztosító kiigazítások várhatók. Ebbe a körbe tartoznak döntően a frekvenciagazdálkodással, a távközlő berendezésekkel és az infrastruktúra építésével kapcsolatos, továbbá a más miniszterek hatáskörét érintő jogszabályok.

Figyelemmel arra, hogy az egyes tárgykörök között vannak összefüggések, az újonnan megalkotandó jogszabályok tematikus csoportokba sorolhatók, illetőleg horizontális ágazati szabályozásként azonosíthatók. Egy-egy tematikus csoport általában egy kormányrendelet és egy miniszteri rendelet megalkotását teszi szükségessé, azonban egyes tematikus rendelkezések a horizontális szabályok között sajátos esetként is megfogalmazhatók.

Önálló tematikus csoportként kezeljük például a hálózatok összekapcsolását és hozzáférését (ebből kiemelten a szolgáltató választást és az előfizetői hurok átengedését), az egyetemes szolgáltatást, a postával, a korlátos erőforrásokkal, a hatóság működésével, illetőleg a védelmi feladatokkal összefüggő jogszabályokat. Horizontális szabályozásként kezeljük például az előfizetői szerződéseket, a díjszabályozást, a számviteli elkülönítést és az adatvédelmi szabályokat.

Várhatóan mintegy 35-40 új jogszabály kihirdetésére lesz szükség.

3. A végrehajtási rendeletek egyeztetésének és véglegesítésének milyen ütemezése van?

Munkatervünk lényegében három csoportra bontva irányozza elő a rendeletalkotást:

Elsőbbséget élveznek azok a rendeletek, amelyek a piacnyitáshoz kapcsolódnak és a szolgáltatók felkészülése szükséges a 2001. december 23-ától kezdődő érvényesíthetőséghez. Ebbe a körbe tartozik például az előfizetői hurok átengedése, mivel a kötelezett szolgáltatónak a piacnyitást megelőző 80 nappal referenciaajánlatot kell benyújtania a döntőbizottsághoz.

Idetartozik a szolgáltatóválasztás is, tekintettel arra, hogy a verseny várhatóan a távolsági és nemzetközi szolgáltatások piacán fog elsőként beindulni. Az e csoportba tartozó rendelettervezetek közigazgatási egyeztetését az elkövetkező hetekben szeretnénk lefolytatni.

Nem élveznek prioritást azok a már meglévő rendeletek, amelyek tekintetében csak technikai kiigazítás szükséges. Ezt november-decemberben tervezzük végrehajtani.

A törvény végrehajtásához szükséges többi rendelet előkészítését szeptember-októberre irányoztuk elő.

4. Bevonnak-e külső tanácsadó cégeket az előkészítésbe? Ha igen, akkor ennek mi az oka, és mi a garanciája a tanácsadók gazdasági függetlenségének?

Az egyes jogszabályok önálló projektek keretében kerülnek kidolgozásra. Az Informatikai Kormánybiztosság és a Hírközlési Főfelügyelet felelősen működik közre e projektekben, amelyek kidolgozása egyébként a szolgáltatók és az érdekképviseletet ellátó társadalmi szervezetek nagy nyilvánossága előtt és közreműködésével folyik. Az előkészítéssel és észrevételek feldolgozásával kapcsolatos munkát jogi tanácsadó cégek segítik, megbízás alapján.

Tudomásunk szerint mindeddig egyetlen tárca sem szembesült olyan feladattal, hogy az ágazat reformját megalapozó 35-40 új jogszabályt 5 hónapos program keretében kell megvalósítani.

Az igényelt kreatív közreműködés nem várható olyan tanácsadóktól, akik még nem folytattak jogi tanácsadási tevékenységet e sajátos szakterületen. E mellett azonban a tanácsadók kiválasztásánál azt a követelményt érvényesítjük, hogy a vállalkozónak ne legyen állandó vagy tartós kapcsolata az ágazat egyik vagy másik gazdasági érdekcsoportjával.

A részrehajlásmentes szabályozás további garanciáját adja, hogy minden egyes projektnek van IKB-felelőse. Az IKB és a Híf felelőssége a jogszabály-előkészítésben értelemszerűen különböző. A jogszabály-előkészítés az IKB feladata a vonatkozó kormányrendelet szerint, ennek során a hírközlési törvényben megfogalmazott szabályozói célkitűzéseket kell következetesen és maradéktalanul érvényesítenie.

A Híf lesz a felelős a törvény számos szabályának végrehajtásáért, a szükséges hatósági tevékenység végzéséért, melynek érdekében már a törvény hatályba lépése előtt szükséges műszaki és közgazdasági elemzéseket készítenie. Ezek egyúttal elősegítik a jogszabályok előkészítését is.

Korábban is számos alkalommal vontak be a minisztériumok külső szakértőket a jogszabály-előkészítés folyamatába. Ebben tehát semmi újdonság nincs.

Kérem válaszom elfogadását.

Stumpf István
Kulcsszavak: MeH jog törvény

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01