Hogyan alakítják át az új technológiák az üzleti modelleket?
A dokumentumkezelési szolgáltatások piacán iparágvezető, nyomdai eszközöket, irodai nyomtatókat, fénymásolókat gyártó japán nagyvállalat, a Ricoh támogatásával készült az iparági elemzéseket, üzleti előrejelzéseket készítő Economist Intelligence Unit (EIU) új, frissen megjelentetett kutatása.
A kutatásról szóló beszámoló szerint a következő tíz évben a gyors technológiai fejlődés gyökeres változásokat hoz minden iparági üzleti modellben az egészségügytől, az oktatáson át, bankrendszeren és a médián keresztül közigazgatási szektorig. A fő mozgatórugó a számítógépek teljesítményének és a sávszélességek növekedése, a felhő-technológián keresztül a rendelkezésre álló tárhelyek növekedése, illetve a költségek csökkenésének tendenciája. A tanulmány felhívja azonban a figyelmet, hogy az új technológiák csak akkor járulnak hozzá a versenyképesség javításához, ha azokat kreatív módon alkalmazzák az üzleti folyamatok újraszervezéséhez.
Az Apple App Store 2008-as megjelenésének példája jól érzékelteti, hogy a technológiai újítások révén az innovatív munkafolyamatok bevezetése vitathatatlanul hozzájárulnak az új üzleti modellek megjelenéséhez. Az Apple App Store a szoftverek terjesztési lehetőségeinek egyszerű újragondolása, és bár elindítását nem előzte meg új technológia megjelenése, a folyamat újraszervezése végül egy hatékonyabb platform és új eljárások megjelenéséhez vezetett.
Az eBay és a Facebook ugyancsak a meglévő technológiák felhasználásával, de új üzleti modellek létrehozásával szereztek vezető piaci pozícióit. Az új üzleti folyamatok bevezetésének előnyeire ugyancsak jó példa lehet, hogy az Európai Bizottság becslése szerint éves szinten 362 millió órát fordítanak az európai alkalmazottak dokumentumkezelési feladatokra. Ez évi 40 milliárd euróval tudna hozzájárulni az európai gazdasághoz azzal, ha központilag ösztönöznék az új információs szolgáltatások növekedését.
A vizsgálatban részt vevő üzleti vezetők közül tízből minden hatodik egyetértett abban, hogy a vertikális piacon belüli szervezeti működésük 2020-ra kevés hasonlóságot fog mutatni a jelenlegivel. A válaszadók véleménye szerint továbbá a tranzakciók automatizálása és az együttműködés virtuálizálása miatt a tényleges üzlethelyiségek és irodák rendeltetése megváltozik. Csakúgy, mint ahogy a banki tranzakciók nagyrészt automatizáltak, a bankfiókok inkább a személyes kapcsolattartás helyszínévé válnak. A kutatás szerint 2020-ra az ügyfelek visszajelzései várhatóan teljesen kiszorítják a hagyományos K+F-et, és az új termék- és szolgáltatásötletek elsődleges forrásává válnak. A válaszadók abban is hisznek, hogy az ügyfelek közel olyan fontos ötletforrássá válnak az üzleti folyamatok fejlesztésében, mint saját alkalmazottaik. Az üzleti vezetők 63%-a jósolja a decentralizált üzleti modellek felé történő elmozdulást, valamint, hogy az üzleti döntéshozatal központosított felelőssége a vezetőségtől az egyes alkalmazottak felé fog elmozdulni. Ugyancsak feltételezhető, hogy a szervezetek 2020-ra átláthatóbbá válnak, mint korábban bármikor. Az alacsony színvonalú szolgáltatást, túl magas árakat, vagy népszerűtlen gyakorlatot követő cégek nem maradnak rejtve az elkövetkező évtizedben, mivel a technológia által az eddigieknél sokkal láthatóbbá válnak a végfelhasználók számára.
Kapcsolódó cikkek
- Igazodási pont - a közösségi média kulcs szerepe
- Mindent egy helyen – gyűjtőoldal nyerte a Startup versenyt
- Évtizedes lemaradásban a KKV-k
- „Felhőben” képzelik el jövőjüket a magyar kisvállalkozások
- Az internet növeli a gazdaság teljesítményét és segít a munkaerő megtartásában
- Virtualizáció és felhő elfogadási trendek
- Mi várható a memóriapiacon 2012-ben?
- Ezermilliárd dollár fölé nőhet a szórakoztató elektronikai ipar bevétele az idén
- Online ügyfélszerzés és ügyfélmegtartás recesszióban
- Az előfizetők 20 százalékának van okostelefonja
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.