Okosodnak a karácsonyi ajándékok – slágertermék az okostelefon

Farkas Miklós, 2012. november 30. 14:24

Lendületben van hazánkban az okostelefonok térnyerése – a tavalyi 800 ezres értékesítési számot már 2012 októberére átlépték a szolgáltatók, és a karácsonyi hajrának köszönhetően évvégéig várhatóan összesen több mint 1 millió okostelefon találhat gazdára. Magyarországon ezzel minden harmadik használatban lévő telefon okostelefon lesz – derül ki az eNET – Telekom: „Jelentés az internetgazdaságról” kutatásból.

Okos ajándék kerül a fa alá

Az idei év harmadik negyedévének végéig összesen közel 800 ezer új okostelefon talált gazdára itthon, és ez a szám a karácsonyhoz közeledve vélhetően átlépi majd az egymilliós küszöböt. 2012 karácsonyának egyik slágerterméke az okostelefon lesz. Az idei magyarországi eladásokkal együtt így már 2,9 millióra nőhet a hazai okostelefonok száma, ami az évek óta stagnáló aktív – azaz használatban lévő – 8,7 milliós teljes készülékállomány 33%-át jelenti. Ezzel pedig a környező országokhoz viszonyítva élen jár a magyar piac, de még mindig messze vagyunk az Egyesült Államokban már 2011-ben elért 50%-os penetrációs szinttől.

A népszerűség viszont töretlen, és a további dinamikus növekedésnek semmi se szab gátat: immáron a széles skálán mozgó választékban mindenki megtalálhatja a maga pénztárcájának és igényének megfelelő eszközt, és az egyre többféle adatcsomag előfizetésnek köszönhetően a magyar felhasználók is egyre inkább kihasználhatják az okos kütyük nyújtotta többlet funkciókat.

A bővüléshez az is hozzájárul, hogy mobilszolgáltatók hagyományosan az év utolsó egy hónapjában szerzik a legtöbb új ügyfelet – ez a szám az NMHH adatai szerint tavaly a három szolgáltatónál együttesen meghaladta a 120 ezret, és várhatóan idén se lesz alacsonyabb – az előfizetések többségéhez pedig általában valamilyen új eszköz is társul.

 

Amerika élenjár

Az okostelefon térhódítása globális léptékben is elképesztő ütemű. 2012 során csak az év harmadik negyedévében világszinten 181,1 millió darab okostelefont értékesítettek, szemben a tavalyi év azonos időszakában eladott 115 millió darabbal.

A 308 millió fős amerikai piacon 2012 harmadik negyedévéig 234 millió aktív mobiltelefon volt használatban, amelyből 120 millió, azaz több mint 50% már okostelefon volt.

 

Operációs rendszer a lelke mindennek

Platformok oldaláról vizsgálva hazánkban a népszerűségi listát egyértelműen az Android uralja. Itthon az okostelefonok 53%-án a Google rendszere fut, míg az iPhone – és az azokon futó iOS – jóval a nemzetközi átlag alatt, csupán 8%-ot képvisel a teljes okostelefon állományból. A Nokia korábbi, még Symbian-os platformja a készülékek 28%-án, míg az újabb, Windows Phone-nal szállított verziók csupán másfél évvel a megjelenést követően már 9%-os piaci részesedéssel rendelkeznek.

Ezzel szemben az Egyesült Államokban a telefonoknak több mint 30%-a iPhone, miközben az Android hozzánk hasonlóan szintén 50% körüli részesedéssel bír. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára pedig a RIM által gyártott Blackberry készülékek állhatnak fel, melyek főleg hozzáadott üzleti szolgáltatásaik miatt keresettek az amerikai piacon. Ezek a készülékek hazánkban viszont éppen a lokalizáció hiánya miatt csupán nagyon szűk réteg által kedveltek.

Az operációs rendszerek használata terén tehát igencsak eltérünk a nemzetközi trendektől. Az ok vélhetően a gazdasági helyzet különbözőségéből adódik. Az Apple, jellemzően prémium árkategóriába tartozó készülékeinek alacsony szerepét itthon a szerényebb hazai pénztárcák magyarázhatják.

 

Egyre nagyobb a kijelző és a kamera felbontása

Az elmúlt másfél-két év fejlesztései már nem a kiugró technológiai áttörésről szóltak, sokkal inkább a kényelmes használhatóságról. Megindult a verseny az egyre nagyobb kijelzőért és kamera felbontásért. Ezek a tulajdonságok alapvetően befolyásolják a felhasználó élményt, ezért a felhasználók számára talán még fontosabbak is, mint pl. a processzor órajele. A trend pedig egyértelmű, egyre nagyobb és nagyobb lesz a kijelző és felbontás, amihez egyre szélesebb körű felhasználhatóság párosul.

 

Állandó az online jelenlét

Mivel az okostelefon szinte mindig a tulajdonosával van, ezért használata során a gyakori, de alkalmanként rövid idejű kézbevétel jellemző. Az ún. résidős használat legjellemzőbb példája a munkába utazás, ingázás ideje, de emellett gyakorlatilag bármely, akár néhány perces felszabaduló időszak is szóba jöhet, amikor az okostelefonon megjeleníthető tartalom fogyaszthatóvá válik.

A használati ciklusok csúcspontjai általában reggel és késő délután vannak, amikor a munkahelyi és otthoni tévé-, illetve internethasználat még, vagy már nem lehetséges. Az okostelefon használók mindezen tevékenységeket már spontán módon beépítették mindennapjaikba, melynek így természetes velejárója lett az online lét.

Az előfizetések bővülése mellett az egy eszközre vetített hálózati forgalom is erőteljes növekedés elé néz, amely mögött a mobiltartalom fogyasztás további bővülése húzódik meg.

 

Top6 - zenehallgatás, játszás, e-mailezés, navigáció, közösségi oldalak, online hírolvasás

Az eNET 2012. novemberben végzett kutatásából kiderül, hogy Magyarországon mire használjuk az alap funkciókon túlmenően az okostelefonunkat. A legalább heti rendszerességgel tartalmat fogyasztók körében az első helyen a zenehallgatás áll, ezt követi a játékok adta kikapcsolódás, majd az e-mail olvasás, a térkép és navigáció funkciók használata, végül pedig a közösségi alkalmazások és a hírolvasás zárja a sort.

A mobiljátékok az egyik legdinamikusabban fejlődő mobiltartalom kategória, amit jól mutat, hogy a piactereken elérhető legnépszerűbb nem-fizetős applikáció fele játékkategóriába tartozik. Külön érdekesség, hogy az Android áruházában a tíz legjövedelmezőbb applikáció közül kilenc játékalkalmazás, ráadásul ezek közül hat alkalmazás letöltése ingyenes, és csak játékon belül kell fizetni extra tartalmakért.

A közösségi alkalmazások szintén egyre népszerűbbek, mivel ezek az oldalak a kommunikáción és közösségi interakción túl az internetezők közti tartalommegosztás legfontosabb szereplői, így a mobilon fogyasztott tartalmakat is nagymértékben meghatározzák.

 

 

 

 



 

Kulcsszavak: okostelefon piackutatás

Felmérések ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Schneider Electric újabb digitális átalakulást jósol

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és az automatizálás nemzetközi szakértője közzétette IoT 2020 című üzleti jelentését, amely 12 országban 3000 üzleti vezető részvételével készült felmérés eredményeit dolgozza fel.

2016. május 7. 09:14

A mobil a mindenünk! – ha az asszony is engedi

Nem tudnak annyi terméket piacra dobni a mobiltelefon gyártók, amennyit a magyarok ne vennének meg, havonta közel 190 000 készülék talál új gazdára a következő fél évben – derült ki a Media Markt és az NRC közös kutatásából. Öntudatosan választunk magunknak mobiltelefont, de a férfiak valamivel gyakrabban kapnak ehhez társuktól is instrukciókat.

2016. április 20. 15:34

A Cisco kutatása szerint ma még kiaknázatlan a digitalizációban rejlő üzleti lehetőségek 80 százaléka

A Cisco tanulmánya 16 iparág vizsgálata alapján arra a következtetésre jutott, hogy 2015-ben a cégek csupán az elérhető digitális érték (Digital Value at Stake) 20 százalékát tudták realizálni. A digitális értéket a kutatók két fő szempont alapján mérték: a digitális beruházások és innovációk által generált új bevételi források és megtakarítások, valamint a digitális képességeiket versenyelőnnyé alakító iparági szereplők értékének változása.

2016. április 16. 09:16

Többet költünk online játékokra

A SuperData piackutató cég - a  A PayPal megbízásából - 8 országban végzett felmérést az online játékok illetve az a elektronikus sport területén, s ennek során megállapította, hogy Magyarországon ezen iparág árbevétele meghaladja az 500,000 dolláros szintet és évente 14%-kal nő. A magyar rajongótábor jelenleg 223 ezer főre tehető, és várhatóan 2018-ig megduplázódik.

 

2016. április 8. 10:51

A televízió még mindig őrzi egyeduralmát a magyar nappalikban

Világszerte, így hazánkban is nőtt a televíziózással töltött idő – A Nielsen Közönségmérés adatai szerint a tavalyi évben a magyar népesség naponta átlagosan 5 órát töltött a tévékészülékek előtt.

2016. április 4. 10:41

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36