A MÁV fejleszti utastájékoztató rendszereit
A MÁV Zrt. folyamatosan javítja és fejleszti utastájékoztató rendszereit. Elsőként olyan vasútállomásokon lesz a közeljövőben fejlesztés, ahol a nagy utasforgalom, sűrű vonatközlekedés indokolja. Idén a Budapest-Keleti pályaudvaron, a debreceni, a füzesabonyi, mezőkövesdi állomásokon az utastájékoztató rendszerek jelentősebb megújítására. A Nyugati pályaudvaron a meglévő technikai berendezéseket egészítik ki vizuális elemekkel.
A vasúttársaságnál stratégiai cél a Közszolgáltatási Szerződésben foglalt, állomási utastájékoztatási szolgáltatásminőség minél szélesebb körben történő garantálása, a technikai berendezések üzemeltetőjeként a műszaki feltételek biztosítása. A megújuló technika alkalmazásával megbízhatóbb és pontosabb információt kíván eljuttatni a vasúttársaság a pályaudvarokon, vasútállomásokon vonatra várakozó utasainak.
A MÁV Zrt. 2013-ban írt ki közbeszerzési eljárást az említett pályaudvarok és állomások utastájékoztatásának fejlesztésére. Ennek eredményeként a Keleti és a Nyugati pályaudvarok vonatkozásában aláírták a szerződést, és már folyamatban van az új rendszerek tervezése. A munkák hamarosan elkezdődnek, az eredmény júniustól lesz érzékelhető az utasok számára. A kivitelezések során olyan új, korszerű berendezéseket telepítenek, amelyek kiszolgálják a kor követelményeinek megfelelő, korszerű architektúrájú utastájékoztatást.
A Keleti pályaudvar hangos és vizuális, a Nyugati pályaudvar vizuális utastájékoztató berendezéseinek telepítésére kiírt eljárásra a nyertes ajánlattevő – mindkét részajánlat vonatkozásában (1. részajánlat Keleti pályaudvar, 2. részajánlat Nyugati pályaudvar) – a pro Montel Zrt. A szerződések – MÁV által teljes mértékben saját forrásból finanszírozott – értéke a Keleti pályaudvar esetében nettó 252.900.000 forint, a Nyugati pályaudvarnál pedig nettó 22.940.000 forint. A szerződések 2013. szeptember 20-án léptek életbe.
Budapest-Keleti pályaudvaron korszerű, új audiovizuális gépi vezérlő berendezést építenek ki. Az élőszavas utastájékoztatás mellett a hanganyagának előállítása TTS (Text To Speech) rendszerre épül. Az üzembiztonsági és a környezeti zajártalomra vonatkozó előírásoknak megfelelő, de zajos akusztikai környezetben is jó érthetőséget biztosító új hangrendszer telepítése is megvalósul a külső és belsőtéri hangsugárzókkal. A meglévő, mára elavult vágányvég kijelző táblákat korszerű kijelzők váltják fel. A pályaudvar területén az utasáramlási irányok figyelembe vételével 107 cm (42”) és 140 cm (55”) méretű valós idejű menetrendi összesítő kijelzők, illetve a rendkívüli helyzetekben történő plusz információk átadása érdekében további kijelzők is tájékoztatják majd az utasokat. A Nyugati pályaudvaron a meglévő utastájékoztató rendszer bővítéseként 107 cm méretű valós idejű menetrendi összesítő kijelzőket helyeznek el.
A MÁV Zrt. a debreceni és füzesabonyi állomásain is jelentős utastájékoztatási fejlesztéseket tervez, a közbeszerzési eljárások már zajlanak. A helyszíneken új audiovizuális gépi vezérlő berendezések lesznek, a gépi hanganyag előállítására ezeken az állomásokon szintén a TTS technológiát alkalmazzák. Debrecenben az utasok számára információt megjelenítő külsőtéri vizuális berendezéseknél a peronokra 107 cm-es összesítő kijelzőket szerelnek fel, a meglévő, elavult perontáblákat új 97 cm-es (38”) kijelzőkre cserélik. Az utasáramlási irányokra tekintettel további 107 és 183 cm (72”) méretű valós idejű menetrendi összesítő kijelzők, valamint „interaktív INFO oszlopot” is elhelyezik az épületben.
Füzesabonyban a peronokon LCD perontáblák telepítését célozta meg a műszaki tervezés. Az állomásépületbe további 107 illetve 183 cm-es összesítő kijelzők lesznek, az aluljáróba 140 cm-es összesítő kijelzők illetve a vágányfeljárókhoz 97 cm-es kerülnek telepítésre. Mezőkövesden új audiovizuális gépi vezérlő berendezés, a hangos utastájékoztatásban pedig TTS technológia lesz.
A vasúttársaság célja, hogy a korszerű, integrált utastájékoztató rendszerek minél szélesebb körű alkalmazásával megteremtse az egységes arculatot kifejező, kulturált és megbízható tájékoztatást az utazóközönség számára normál (alap) esetben és rendkívüli (havaria) helyzetekben egyaránt. A MÁV Csoport minden utastájékoztatást is érintő futó, illetve újonnan induló projektben (vonalrekonstrukciók, új kiépítések, saját beruházások, stb.) érvényesíti a fenti elvek alapján összeállított fejlesztési igényeit.
Új, korszerű vizuális utastájékoztató berendezések elterjesztése
A központi utastájékoztató vezérlő berendezésekkel párhuzamosan a végponti berendezések is folyamatosan fejlődnek, így a vizuális tájékoztatást szolgáló, vizuális megjelenítő eszközök, kijelzők is átalakulnak. A preferált új eszközök napjaink trendjének megfelelően: a pontmátrix LCD kijelzők és a grafikus TFT LCD kijelzők, melyekkel hatékonyabban, látványosabban, rugalmasabban, a régebbi típusú berendezéseknél bővebb és látványosabb információk is átadhatók az utazóközönség számára.
A fejlesztéseknél prioritást élveznek a szokásos tájékoztató összesítő kijelzőkön, perontáblákon felül az úgynevezett „havaria monitorok”. Ezek a monitorok nagyméretű, minimum 107 cm-es TFT kijelzők, alapesetben menetrendi összesítő információkat, reklámokat jelenítenek meg, rendkívüli esetben kizárólag a késési információkat, havaria helyzetre vonatkozó információkat, alternatív utazási lehetőségeket (pl. MÁV által biztosított busz), időjárási információkat, stb. mutathatnak, így nyújtva a jelenlegi lehetőségekhez képest többlet információkat az utasok számára.
További külön megemlítést érdemel a nagyméretű TFT kijelzővel szerelt infó-oszlopok elterjesztése is, melyek statikus verzióban alapvetően a menetrendi információk megjelenítésére szolgálnak, interaktív kiépítésben pedig további lehetőségek merülnek fel a felhasználó számára az interaktív felületen keresztül a beépített web böngésző segítségével. Az érintőképernyő segítségével az utasok plusz (MÁV portál, utazástervezési, átszállási, országos menetrendi /ELVIRA/, egyéb közlekedési, városi, stb.) információkat is elérhetnek.
Új, korszerű akusztikus utastájékoztató berendezések elterjesztése
Az ezen a területen is tapasztalható folyamatos fejlődésnek köszönhetően a korábban alkalmazott berendezésekkel szemben új, irányított hangsugárzók telepítése szükséges, mellyel állomási környezetben, utasváró-csarnokban, peronokon a beszéd érthetőség jelentősen javul, miközben a besugárzandó területen kívül eső irányok (pl. vasútállomások melletti ingatlanok) környezeti zajszennyezése csökken.
Text To Speech technológia bevezetése, TTS hang és hanganyag
Egységes országos hanganyagot kíván a vasúttársaság bevezetni és alkalmazni valamennyi állomáson az egységes MÁV arculat kialakítása érdekében. A hangos utastájékoztatás hanganyagát a jövőben Text To Speech technológiával valósítja meg.
Kapcsolódó cikkek
- Játékok érkeztek Google Glassra
- Már a hétszázadik wifis vasúti járművet is beüzemelte a MÁV
- Egy szerkezet, amely jelzi a drónok érkezését
- A cukorral töltött akkumulátoroké a jövő?
- Technológiai újítás a Jófogáson
- Készül a környezetbarát vonat
- Innováció a Business Telecomtól
- Közös navigációs megoldást fejlesztett a BMW és az SAP
- Valós idejű vonatmenetrend okostelefonra
- Papírmentes fuvarozás a NetLockkal
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.